(SOLVED) Motorskydd-överström 12V DC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Skalis
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 maj 2009, 23:24:33
Ort: Strängnäs Aspö

(SOLVED) Motorskydd-överström 12V DC

Inlägg av Skalis »

Hej alla kluriga därute!
Behöver en strömbegränsare för en liten kuggväxlad 12V DC motor. Den drar ca 40 mA vid drift. Vid helt stopp, stillastående, kanske 0,8A.
Det jag behöver är en enkel krets med några transingar som stänger av strömmen vid en inställbar nivå säg runt 0,1 A eller så.

Kretsen skall sedan hålla kvar motorn i stoppat läge tills man gör någon åtgärd. Bryta strömmen eller en signal el likn. Den skall också ge en signal ut som jag kan använda i tex en RaspB Pi dator el liknande, använder ett PCL programerbar system "Zen" relä förutom Pajen, signalen högnivå säg ca 2,5 V men inga amper just, bara nån milli.

Hur skall en sån krets se ut? Förslag på nått enkelt jag kan tota ihop på köksbordet.

Bif ett schema som funkar för båda rotationsriktningar, fått av en kompis. Men den har ingen utsginal som är ett måste. Däremot behöver jag inte ändra rotation riktining.
Det finns en uppsjö med sk motor-shield som passar till Pajen, RPI, Arduino mfl, men de funkar inte så här. Å så är det så att alla mina GPIO pinnar på Pajen är redan upptagna till annat så det finns ändå inga lediga pinnar kvar att styra motorn med.
Bif schemat ansluts till +/- till de två trådar längst upp till höger i bild.
Jag behöver alltså eg. bara ett motorskydd som slår ifrån vid hög ström.

Tackar å hoppas ni har intressanta å enkla lösningar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Skalis 25 mars 2022, 17:09:37, redigerad totalt 1 gång.
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Motorskydd-överström 12V DC

Inlägg av Akai »

Jag har använt ptc? Säkring, eller Pollyfuse som de också kallas. Den återställer dock sig själv när den kallnat.
Skalis
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 maj 2009, 23:24:33
Ort: Strängnäs Aspö

Re: Motorskydd-överström 12V DC

Inlägg av Skalis »

Jo men visst. Mmen den reagerar på temperatur å inte på strömmen. Motorn blir inte varm å omgivningstempen ändras inte heller. Bara strömstyrkan. Sätter dit en vanlig liten glasrörssäkring så länge tills jag fhittar en bra lösning.
Fler som har tips å råd å kanske en fungerande krets jga kan kopiera å bygga?
Tackar.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Motorskydd-överström 12V DC

Inlägg av Mindmapper »

Strömmen skapar uppvärmning i ptc termistorn (resistorn) vilket orsakar att temperaturen ökar. Därför är den ofta använd för att skydda komponenter för för hög ström. Inte riktigt vad du frågade efter men kan kanske fungera.

Också lite otydligt om du ska köra motorn i båda riktningarna. Om du ska skicka information till systemet borde det finnas ingång för signalen. Vad är det som bestämmer om motorn ska snurra eller inte? Och hur kommunicerar Arduino och PLC?
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Motorskydd-överström 12V DC

Inlägg av Akai »

Jodå de reagerar visst på strömmen.

Läs mer om Pollyfuse : https://en.m.wikipedia.org/wiki/Resettable_fuse
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Motorskydd-överström 12V DC

Inlägg av grym »

konstantströmsgenerator

finns många olika varianter , men beroende på hur mycket spänning du kan avvara i normal drift så kolla på apnötterna på lm317

man kan bygga konstantströmsgeneratorer på många olika sätt
ofta är det en begränsning på vilka spänningsfall man klarar att ha under normal drift som är det jobbiga
men en op , fettransistor , strömmätmotstånd och en spänningsreferens så kan man bygga en ganska bra en
Skalis
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 maj 2009, 23:24:33
Ort: Strängnäs Aspö

Re: Motorskydd-överström 12V DC

Inlägg av Skalis »

Tack för svaren alla så här långt.
Lite förtydligande.
Styrningen sker så att min Raspberry Pie dator skickar ut en signal från en av GPIO pinnarna till ett relä. Det relät drar så lite ström så det belastar inte Pajen, den blir inte "paj".

Just den här motorn skall bara rotera åt ett håll. Men det kan bli tvärstopp, som att sätta en käpp i cykelhjulet. Då stiger strömmen genom 5 Ohm motståndet i det schemat jag visade. Naturligtvis även genom motorn! Å då måste strömmen brytas samt den måste förbli strömlös, inte starta igen, viktigt.

Så jag omformulerar min fråga lite.
Tänk er bort den nedre halvan av kretsen, den är symmetrisk å fungerar i båda rotationsriktningarna. Från den kretsen skall jag ta ut en signal som går tillbaka till datorn så datorn vet att nu har motorn stoppat. Hur jag anpassar den signalens styrka/spänning till datorn är en annan fråga. Men datorn måste vidta åtgärder varav den första blir att stänga strömmen förstås å sedan inte slå på den förrän åtgärder vidtagits.
Själva kretsen ansluts, de där två tårdarna överst till höger i schema till + resp minus via relät som datorn drar. Från power + -> relä -> kretsen -> motorn- > minus.

Så snälla, ge mig ett tips var jag kan ta ut denna signal från kretsen jag bifogat. Jag har inte kunnat komma på nått bra själv än.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Motorskydd-överström 12V DC

Inlägg av säter »

Hur löser man problemet på en bil med elektriska fönsterhissar?
Skalis
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 maj 2009, 23:24:33
Ort: Strängnäs Aspö

Re: Motorskydd-överström 12V DC

Inlägg av Skalis »

Tja...inte vettja..."säter"
Men oavsett hjälper det inte mig nu när jag i stort sett vill ha hjälp med är hur/var jag kan ta ut en signal å skicka tillbaka till datorn.

För många år sedan när jag lagade en motor till fönsterhiss på en bil, motorn satt då på riktigt i dörren å inte en massa länkar å annat, eller spiraler mm, så var det mekanik som slog ifrån med en hållfjäder. Sedan har jag sett en modell åsså i en bil där likt i en vindrutetorkare satt brytare för ändlägena. Men det löser som sagt inte mitt problem.
Tack för synpunkten.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Motorskydd-överström 12V DC

Inlägg av GalFisk »

En komparator skulle kunna jämföra spänningen över motståndet med en annan spänning som du ställer in med potentiometer. Sen borde det gå att återkoppla den så att om den slår över, låser den sig själv i aktiverat läge tills matningen eller återkopplingen bryts. Den kan till exempel dra ner den inverterande eller dra upp den icke-inverterande ingången via en diod.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Motorskydd-överström 12V DC

Inlägg av arvidb »

Om du inte behöver galvanisk isolering mellan din RPi och motorn så kanske du kan hänga på en ADC på din RPi och direkt läsa av spänningen över shuntresistorn, och därmed strömmen genom motorn? Då blir det ju enkelt att välja strömgräns och reagera på fel i kod.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Motorskydd-överström 12V DC

Inlägg av Mindmapper »

Jag skulle göra så här.
Du behöver inte alla dessa komponenter som man hade på den analoga tiden. Som du själv har upptäckt är världen digital nu mera.
Låt strömmen genom motorn gå igenom ett motstånd. Motståndet sätter du mellan 0V (GND) och motorn. Är 5 ohms motståndet utprövat att passa för de strömmar motorn behöver tar du ett av dom. Spänningsfallet över motorn för slå till en transistor när strömmen blir för hög. Du behöver en RC-krets för att fördröja så att inte en kortvarig strömökning slår från.

Transistorn får ge signal till hallonpajen som styr motorn. Blir strömmen för hög slår pajen ifrån motorn.
Skalis
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 maj 2009, 23:24:33
Ort: Strängnäs Aspö

Re: Motorskydd-överström 12V DC

Inlägg av Skalis »

Jahapp, då vare det klart.
Kopplade upp kretsen enl övre halvan av första schemat. Eller denna om man vill. Se bil.
Tomgångström ca 26 mA. Bromsar ned kugghjulet till ca 100 mA å då stänger kretsen ner trots matningsspänningen ligger på å motorn stoppar bums å förblir stående tills man bryter spänningen å slår på strömmen igen. Transistorerna är BC 337 å shunten 5,6 Ohm ½w. Kondingarna 200 myF.
Funkar som det är tänkt. Bif foto på uppkopplingen. Nu skall jag etsa kretskortet å sedan montera det hela.

Enklaste lösningen var bäst å det funkar.
Tack alla som hjälpte till. Vill ni kopiera lösningen så äre ok. Tala bara om vem det kommer från.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar