Reparation av instrumentpanel Corvette -84

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Reparation av instrumentpanel Corvette -84

Inlägg av Mickecarlsson »

Denna hamnade på operationsbordet. Den sitter i en Corvette från 1984 och lider av de vanliga problemen. Blinkande display, ingen bakgrundsbelysning etc.
Ägaren har tejpat fast reflektorerna för belysningen, vilket är mindre bra, här blir det riktigt varmt. Jag fixade detta med att bocka ut de fjädrande fästena. Enheten består av två kort kopplade via en kontakt i ena hörnet.
CB681501-8613-4E29-BEF0-3859F73E2DC9.jpeg
Så här ser det ut på insidan, processorn är en 6801, några AD-omvandlare, en 6522 VIA och lite logik.
591F2472-7670-425C-A7EE-EB57DA6C5A9D.jpeg
Här syns det som felar, lödningarna släpper, det är dåligt tenn från 1984 som orsakar detta.
A7521231-4141-4813-9CE4-099D20C8CE3F.jpeg
Nätdelen är ett switchat aggregat som har sina problem. Det sitter en varistor som ska skydda vid överslag, och i denna nätdel verkar den ha gjort sitt jobb då den ser bränd ut och har en stor spricka.
3D388B7C-C2A7-4E2E-ACEC-C495450A6CAB.jpeg
Själva LCD-kortet består av ett antal drivkretsar som tar seriell data in och latchar ut det till LCD’n.
AF5F6DBD-3D35-4780-B690-C3FBAB052B86.jpeg
När man skruvat av detta kort kommer man åt kontakten för att kolla hur den ser ut. Och det ser inte bra ut.
9A7A2C14-0DF9-436C-8F82-E67439444800.jpeg
Denna kontakt har en pinne som är PWM, den styr lamporna och kan dimma ner dessa och det styrs via en LDR.
En pinne har 8,2 volt för IC’na och tre pinnar för Clock, Data och Strobe. Resten är för att styra vänster och höger blinkers samt lampan till helljuset.
Här synd de tre LCD-skärmarna, går en sådan sönder är det dyrt att ersätta. Displayerna för 1984 fanns bara detta året, 1985 hade helt annan design, dock är det samma pinnar.
E944D297-057A-4C8E-8733-F3EB3ED1B934.jpeg
Tyvärr är kretskorten mindra bra och trots bra avlödningsutrustning blir det skador som man får fixa med lite bypass
3B903100-4A57-4C25-9F46-D4A3E64607BE.jpeg
När jag fixat till kontakterna skruvade jag ihop enheten och satte den i testbänken, mindre bra resultat. Nu fungerade bakgrundbelysningen men vissa displaysektioner lös inte och varvräknaren visade fullt. Enheten drog ca 1,5A vilket var inom gränsen vad den ska dra.
Jag monterade av nätdelen, den skulle också fixas till och här ser man tennproblemet tydligt.
838D95CC-E6CD-42FC-8824-8581600C25C4.jpeg
Efter att ha bytt kondingar, varistor, switchtransistor, tantal och en diod skruvades allt ihop igen.
Men mindra bra resultat, troligtvis har nätdelen kokts då varistorn var tydligt varkmkörd.
Ingen bakgrundbelysning och enheten drog 2.8A.
Jag får ta tag på detta på tisdag, jag har fler nätdelar liggande.

Intressant fakta.
Det är en ström av data på 100 bits som skickas i 25 mS var 60 mS i synk med Clock och Strobe, Strobe används för att latcha ut resultatet och Strobe sker direkt efter att alla 100 bitarna har skickats.
Jag ska se om jag kan dekoda av detta och göra en testjigg bara för LCD-kortet så man kan testa detta utan CPU-kort och nätdel.
Jag har reparerat ca 15 instrumentpaneler innan och det är frustrerande att få CPU-kortet att fungera bara för att se att ett segment i en siffra inte fungerar.
Jag har ett antal CPU-kort liggande och kan löda av EEPROMET och läsa ut det, sen finns det gott om 6800 dissassemblers på nätet.

Mer kommer i veckan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Reparation av instrumentpanel Corvette -84

Inlägg av Mickecarlsson »

Nu är denna reparerad.
Det visade sig att nätdelen var helt kass, den fick bytas. Sen som lök på laxen var några av drivkretsarna på displaykortet kassa.
Detta visade sig genom att vissa segment inte tändes. Jag har sådana kort i reserv och när jag bytte till ett fungerande fungerade enheten.
Här är det slutliga resultatet.
7D242C51-70D8-4C67-A08F-189FB97E3B60.jpeg
Denna testare är oumbärlig om man ska reparera instrumentpaneler för Corvette 1984~89.
89AF963E-C624-414F-9C6C-586DA7ED574D.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Reparation av instrumentpanel Corvette -84

Inlägg av tecno »

Trevligt med detaljerad beskrivning :tumupp:
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Reparation av instrumentpanel Corvette -84

Inlägg av Gimbal »

Kul att se.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Reparation av instrumentpanel Corvette -84

Inlägg av Danny »

Intressant :tumupp:
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Reparation av instrumentpanel Corvette -84

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag fick uppgiften att antal bits var 100, men jag misstänkte det var fel så jag fick användning av en pryl jag köpte för länge sedan. En USB Logic Analyzer..
Här är en capture på en burst på 22 ms.
Översta raden är Strobe, den kommer 30 us efter sista klockpuls.
Mittenraden är klockpulserna, dom är inte symmetriska utan varierar från 60 us till 150 u,
Understa raden är data.
burst.jpg
När man tittar på uppstarten av panelen så ser man en intressant sak.
burst2.jpg
Data är 1 hela bursten, och detta stämmer, alla segment är tända i någon sekund innan de släcks ner och visar aktuell data. Det är en liten diagnostik som GM byggde in så man snabbt kunde se att alla LCD-segment fungerade.
Och att där är tydliga gap i klockpulserna, och dessa gap varierar efter hand tills riktig data kommer.
Datalängden är 9,2 ms och avstånden mellan burstarna är 53 us.
Detta ändras när riktig data kommer, då är burstlängden 22,5 ms och tiden mellan varje burst varierar mellan 35 till 44 ms.
Jag räknade antal klockpulser och fick dessa till 256.
Nu kommer det mödosamma jobbet att analysera detta och ta reda på vilka bitar som styr vilka LCD-segment.
Då det verkar vara latchat inbillar jag mig att jag kan skicka en enda burst med varierat datainnehåll och se vad som tänds respektive släcks.
Teoretiskt alltså :D Verkligheten får utvisa vad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Reparation av instrumentpanel Corvette -84

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tvåhundrafemtiosex är ett tal som jag känner igen!
Fortsätt att räkna du.
Konstigt att vissa inte kan nöja sig med ettor och nollor!
Men i detta fall Micke är du en fullträff (1) i mina ögon.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Reparation av instrumentpanel Corvette -84

Inlägg av Mickecarlsson »

Efter lite detektivarbete i morse har jag nu tagit reda på vilka IC det är som sitter i styrningen för LCD’n.
Panelen har 8 st IC och varje IC har 32 utgångar för att styra lika många LCD-segment. 8 x 32 är som bekant 256.
Då varje IC har en Data In och en Data Out antar jag att de första 32 bitarna är till den sista kretsen. Nästa 32 bitar är till den näst sista osv.

Det sitter även två små IC på kortet, en 14 pinnars och en 16 pinnars, jag gör en trace på hur dess är kopplade för att se om jag kan identifiera vilka det är.
Alla kretsarna har antingen Delco partnummer eller en annan mysko siffra.
Nu är jag på god väg att kunna styra panelen med en Arduino för att testa alla LCD-segment.

Jag skapade i morse ett bibliotek i Kicad för denna krets och håller på och skapar schemat.
jag kommer att slänga upp allt på Github när jag är klar.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Reparation av instrumentpanel Corvette -84

Inlägg av anders_bzn »

Bra jobbat, kul att läsa.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Reparation av instrumentpanel Corvette -84

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag är imponerad. Jag borde egentligen tagit tag i det elektriska dörrlåset i ena bakdörren (kan det vara EN eller möjligen TVÅ signaler till den, men det känns som en überstor uppgift. Och så loggar du klock- och datasignaler till en displej i din bil .... :eek2:
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Reparation av instrumentpanel Corvette -84

Inlägg av Mickecarlsson »

Här är version 0 av schemat till clustret.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Reparation av instrumentpanel Corvette -84

Inlägg av hcb »

Heja!
Gediget arbete, väl dokumenterat och släppt för allmänheten. 7/5 instrumentkluster i betyg :tumupp:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reparation av instrumentpanel Corvette -84

Inlägg av TomasL »

Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Reparation av instrumentpanel Corvette -84

Inlägg av Mickecarlsson »

Den stämmer också in på pinnarna, den jag utgick från var M8438A från SGS-Thomson
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reparation av instrumentpanel Corvette -84

Inlägg av TomasL »

Det fanns nog fler tillverkare av samma krets
Skriv svar