Problem att uppdatera .DLL

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Problem att uppdatera .DLL

Inlägg av Castor »

Jag körde Foxitreader som började krångla, tog bort, laddade ner nytt skulle installera, går inte > oledlg.dll fungerar inte.
Zone Alarm d:o men nu är det oleaccrc.dll som inte funkar.
oledlg har jag laddat ner men det går inte att ersätta filen, inte ens som administatör.
Jag kör Win7, allt annat verkar funka, hur löser man detta utan att gå till Win10?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Problem att uppdatera .DLL

Inlägg av swesysmgr »

Lägg den på lämpligt ställe och lägg till en sökväg till den katalogen som ligger före allt annat i Kontrollpanelen -> System.

Att den inte går att ta bort ens som Admin låter konstigt, har du testat att som admin ta ägarskap över filen och ändra behörigheter på den?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Problem att uppdatera .DLL

Inlägg av swesysmgr »

ZoneAlarm hade väl en funktion på XP, inte på Win 7.

Jag skulle föreslå att du tar bort det, kör Win 7 brandväggen och två olika konton, ett för vardagsbruk med användarbehörighet och ett som är admin och enbart används för att installera/avinstallera program.
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Problem att uppdatera .DLL

Inlägg av Castor »

Tack för förslagen, jag ska pilla med detta i morgon fm när jag är lite piggare och kan ta ev bakslag utan att krackelera.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Problem att uppdatera .DLL

Inlägg av Glenn »

Kanske dum fråga, men har du testat att starta om ?

Just sådana där fel kan kräva omstart mellan avinstalaltion och nyinstallation.
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Problem att uppdatera .DLL

Inlägg av Castor »

Jadå jag stoppar på kvällen och startar datorn varje morgon, det har inte hjälpt.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Problem att uppdatera .DLL

Inlägg av swesysmgr »

Gick det att lösa? :)
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Problem att uppdatera .DLL

Inlägg av Castor »

Jag har upptäckt att det är större problem i maskinen, jag håller på att plocka bort sånt jag vill spara för att göra en ominstallation av Win7. Då gäller det, tycker jag, att allt som kommer att behövas finns någon annanstans än på HD:n. Har kört ett testprogram på HD:n och den säger att allt är OK med temp o sånt. Inget kul att plocka med så jag gör bara lite i taget :D
Skriv svar