solcells-logger ?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: solcells-logger ?

Inlägg av Akai »

Jag ställde många frågor till olika personer i branschen innan jag bestämde mig för att Investera i en anläggning.

En av frågorna var just livslängd på just panelerna. Enligt en jag pratade med som var bland de första som började installera anläggningar i Stockholm så är panelerna otroligt hållbara och det är väldigt sällan en panel går sönder.

Visst hände det, men då är det ofta frågan om externt våld, stenar eller liknande som kastas upp på taket.

Han berättade också man räknade med att växelriktaren kommer att behöva bytas minst en gång under anläggningens livstid. Panelerna beräknas hålla 25-30år med minst 75% av ursprungliga effekten bevarad. Så länge håller troligen inte växelriktaren.

Som vanligt när det gäller elektronik idag så är kvalité n ytterst begränsad och produkterna blir sällan långlivade.

Jag tycker att det ska bli intressant att se hur länge växelriktaren hänger med.
På den jag valde sitter dubbla fläktar och en rätt fet kylfläns som luften pressas igenom.
Vid nära full produktion är kylflänsen inte varmare än att det går att ta på den så förhoppningsvis hålls temperaturen nere och kondingar osv håller formen ett tag.

Man skulle ju kunna ha en extern fläkt som cirkulerar luften runtomkring riktaren för att hålla ner temperaturen. Men min sitter monterad i källaren i ett kallt rum, så tror att det bidrar till bättre kylning också.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: solcells-logger ?

Inlägg av bit96 »

Ja jag håller med, panelerna håller säkert, utom mot yttre våld som fallande grenar i storm, stenar, snö och is m.m.
Jag vill minnas att de beräknades till att efter 25 år hålla 80%.

Vitvaror räknar man väl att de håller i 10 år och man har ca 10 st vitvaror så en måste bytas varje år, mellan tummen och pekfingret.

Jag räknade med ca 7 år innan jag skulle gå jämt upp och det stämde bra.
Jag är nu påbörjat 10:e året så jag går plus just nu, vad som än händer.

Min inverter är 3-fas endast men när den går sönder kanske jag byter till en som även kan ladda en batteribank.
Men det beror på vad batterier kostar.

På sommaren, mitt på dagen, startar kylfläkten kanske en gång i kvarten och går nån minut.
Det sitter en rejäl kylfläns ovanpå invertern.
Kanske borde jag montera dit en extra fläkt för att förlänga livslängden. Har funderat på det i flera år nu. :)
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: solcells-logger ?

Inlägg av Akai »

Till och med 80%..

25 år är ju väldigt lång tid. Det är ju inte ens säkert att man bor kvar då. Men jag tycker ändå att det ska bli spännande att se hur det slår över tid.

Men det är ju kul att du går med vinst redan efter 7 år. Min beräkning sa ungefär 5-6 år.. men jag kanske är lite väl optimistisk. Det har ju inte ens gått ett helt år än sen anläggningen monterades upp, så det är svårt att göra en preliminär beräkning än.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: solcells-logger ?

Inlägg av Janson1 »

Min solcellsanläggning från 2017 är på 10Kw och den kostade 70000 kr ganska exakt efter alla bidrag mm. Jag har lite räknat på att den skall gå jämnt upp efter 7 år. Hur har ni andra räknat, 5-6 år tillexempel?
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: solcells-logger ?

Inlägg av Akai »

Jag ska leta efter min kladd, men det är säkert väl optimistiskt.

Min anläggning har get 16,2KWh idag.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: solcells-logger ?

Inlägg av bit96 »

Dividera installationskostnaden med antalet installerade watt.
T.ex. 70,000 kr för 10kW. Det get 7 kr/W.

Dels får du ett tal som gör det lätt att jämföra olika offerter innan installation.

Dels fungerar samma tal som antalet år för att gå break-even.
Ja, räkna på det, antalet kWh, nätnytta, spotpris och skattereduktion så ser man att det stämmer riktigt bra.
Fast med de senaste höga vansinnespriserna på el så går man nog break-even tidigare.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: solcells-logger ?

Inlägg av mrfrenzy »

Observera att man då ska räkna på den lägsta siffran av panelernas och inverterns effekt. Jag har sett att en del har klenare inverter och därmed inte kan mata ut full effekt.

Tyvärr är ju vansinnespriserna på vintern så det påverkar inte lönsamheten för solcellsanläggningen riktigt. Men absolut, gör man en bra upphandling kan man komma ner på 7 års återbetalningstid.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: solcells-logger ?

Inlägg av Janson1 »

Om en solcellsanläggning kommer att gå ihop eller ej är nog lite skrivet i stjärnorna... Jag har satt in min för dels det teknikfreak jag är och dels för att ha egen ström som man kan slösa med som man vill. Sen är det ett lite otydligt om man skall göra av med strömmen själv eller sälja den, det är lite olika beroende på vilket bolag man har och vad elen kostar för tillfället. Sen det här med logger inför en ev solcellsanläggning är jag tveksam till. Men ju längre söderut man bor ju viktigare med söderläge. Sen när på året vill man ha sin topp? Är man nöjd med att den ger betydligt mer (har chans till) på senhöst/tidig vår och mindre på sommaren med kostnad av att årstotal blir betydligt lägre, eller vill man kunna producera så mycket som möjligt per år? Detta kan man styra med vilken vinkel man sätter panelerna. Jag har mina 50 talet paneler på 2 tak med olika lutningar (jag har för mig 16 grader resp. 28 grader???) och hade egentligen inga andra val. På vintern (nästan tvärdött) så ger 28 graders takslingan betydligt mer än 16 graders och på sommaren ger 16 graders takslingen lite mer. Men min inverter är bara på 10 Kw så det blir full kräm från nio-halvtio ändå fram till 4-halv5 varje dag dom 6-7 bästa månaderna om året. Pga vädret, ja solen är inte framme varje dag så blir min årsbasis runt 11000 Kwh varav jag använder ungefär drygt hälften själv. Jag har inget som skuggar på hela dagarna. På vintern typ november till slutet på januari skuggar skogen som står i söder men det beror mest på att solen inte orkar upp överhuvudtaget då... Sen optimerare, ja. Jag tror inte på optimerare för att öka sin produktion, dom är alldeles för dyra i förhållande till vad dom presterar, dessutom sitter det ju dioder i varje solcell som gör lite nytta med om det skuggas. Men i framtiden kanske det är ett måste för att brandkåren skall komma och släcka överhuvudtaget? Jag funderar lite på att sätta en slinga till och då sätta dom direkt på väggen stående just för vinterproduktion då strömmen är som dyrast. Men det kräver extra högt hus så dels solen orkar lysa där och dels så får inte takskägget skugga något om det skall bli nåt med det. Jag tror inte jag egentligen det ger nåt för mig då mitt högsta hus är för lågt... Att ställa 17 paneler rakt upp på takåsen tror jag är att utmana ödet, dom knäcks väl av första årsstormen? Om inte annat så blir det obota fult! Men vintersolel önskar jag!
Skriv svar