Sida 2 av 2

Re: Problem med negativa floats i Arduino IDE

Postat: 21 januari 2022, 08:18:46
av TomasL
Krångliogt värre, eftersom DSen skickar en sInt

Re: Problem med negativa floats i Arduino IDE

Postat: 21 januari 2022, 08:30:00
av Icecap
Jag läser o behandler DS18B20-data utan problem, helt utan att använda flyttal.
Internt använder jag 1/100°C till att räkna med och till visning har jag lite hybris och anger temp. med 1 decimal.

Re: Problem med negativa floats i Arduino IDE

Postat: 21 januari 2022, 08:47:22
av FormerMazda
DS18B20 lämnar säkerligen datat som heltal, men då använder ni inte biblioteken <OneWire.h> <DallasTemperature.h>?

Re: Problem med negativa floats i Arduino IDE

Postat: 21 januari 2022, 08:58:25
av TomasL
Personligen så använder jag aldrig sådana bibliotek.

Re: Problem med negativa floats i Arduino IDE

Postat: 21 januari 2022, 09:40:11
av FormerMazda
pi314 - är du nöjd med utseendet på ° symbolen?
För mig ligger den centrerat lodrätt så att säga, jag vill ju ha den högre upp.
Efter lite googling så kan man välja andra typsnitt, men det känns lite knöligt bara för det, skapa eget tecken såg ju smidigt ut till HD4408, men det är ju inte riktigt användbart här till SSD1306..

Re: Problem med negativa floats i Arduino IDE

Postat: 21 januari 2022, 12:32:43
av Icecap
Då min läsning sker via en interrupt-rutin läser jag ganska långsamt. Orsaken är att jag inte vill ha någon låsande rutin då det finns en del annat som måste kör rimligt snabbt.

Och självklart använder jag inget bibliotek, att prata med 1-Wire är inte så värst avancerat.

Eller jo, jag använder ett egetutvecklat bibliotek såklart.

Re: Problem med negativa floats i Arduino IDE

Postat: 21 januari 2022, 12:50:36
av FormerMazda
Utan att tråden måste spåra ur åt det hållet, ämnet har ju behandlats innan, men frågan är ju förvisso löst.
Vi är väl i olika läger helt enkelt, en del av oss både vill och kanske måste ha kod helst skriven i assembler. Så snabbt och kompakt som möjligt, vilket är högst rimligt.

Inte nån gång kommer jag höra dit då jag saknar både intresse och kunskap för det, jag är en högnivåprogrammerare även i yrkeslivet.
Visst, i yrket försöker man ju inte ta dom grövsta genvägarna, men hårdvaran är så pass tilltagen så man får klanta sig otroligt för att det ska bli nån påverkan.
Lite så är det ju här också, hårdvaran, en ESP32-VROOM nånting, den har ju en himla massa minne och CPU, så jag är väldigt nöjd med att inkludera bibliotek till höger och vänster, sen med tio rader egen kod kan jag sätta upp en wifi-hotspot med en webserver som kan tända/släcka en diod.
För mig är det mycket roligare än att bitbanga en DS18B20 och minimera datatyper för att spara minne och CPU. För mig. :)

Re: Problem med negativa floats i Arduino IDE

Postat: 21 januari 2022, 14:50:21
av Wirewrap
Ett litet förslag. sprintf() är en bra funktion i c för att konvertera till char[]
char[] är stabilare än String i Arduinomiljön.

Re: Problem med negativa floats i Arduino IDE

Postat: 21 januari 2022, 15:33:21
av ffredrik
Wirewrap har helt rätt. Använd sprintf till en char array och undvik String.
Endast sprintf ger full kontroll.