Upphittad strålningsmätare med joniserings kammare.

bolshoye
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 januari 2022, 21:15:16

Upphittad strålningsmätare med joniserings kammare.

Inlägg av bolshoye »

Hej! Lång historia kort jag har hittat en "radiation monitor" i mitt soprum. Det jag skulle behöva få tag i den är någon form av manual eller kopplingsschema. Denna enhet är tillverkad runt 50-talet. Jag har mejlat universitet i uppsala jag har letat i forum på facebook mm och knappt hittat något. Det jag hittat kommer jag att länka. Den har tillhört kärnkemiska institutionen i uppsala.

Just nu har jag ej råd att betala för de två 22.5 volts batterier den behöver. Men så fort jag kan så kommer jag sätta ihop det. Men problemet är att jag gjorde ett nybörjarmisstag för jag trodde det endast var vanliga 9v batterier var att löda av dem utan att dokumentera ordentligt hur det satt ihop från början. Jag vet att jag kan pröva mig fram men vågar ej riktigt koppla ihop det förs jag vet hur den funkar exakt. Grejen är att de har två jordar separat men plus kopplat parallellt och ett 9v batteri som är kopplat som vanligt. Kolla bilderna för att se batterierna.

Det jag är mest nyfiken över är hur den har hamnat i ett soprum i ett miljonprogramsområde i Norrköping eller bara lite historia om den. Så om det finns någon som gillar att rota i arkiv så är jag tacksam. :)

Detta är samma modell från ett museum
Tillverkare

Bild
Bild

Tillverkare

Bild

Bild
Bild
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Upphittad strålningsmätare med joniserings kammare.

Inlägg av pi314 »

Jag hittade en annons för en liknande i tidskriften Electronic Engeneering, mars 1951.
220119_EKCO_1132A.png
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Upphittad strålningsmätare med joniserings kammare.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Utan att vara 100% säker skulle du ju kunna jaga upp spänningen från ett 9V batteri med en DC/DC-omvandlare. Dock ska ju den omvandlaren en spänning på 45V. Det finns ju enkla omvandlare som kan ge riktigt höga spänningar men frågan är ju då hur det är med strömförbrukning.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Upphittad strålningsmätare med joniserings kammare.

Inlägg av pi314 »

En fråga är om apparaten behöver mittuttaget.
En annan fråga är hur stor strömförbrukningen är. Om det finns aktiva komponenter så är det inte halvledare.

Kanske:
1. Två 18650 i serie.
2. En omvandlare 8 volt till 45 volt.
3. Ev. en omvandlare 8 volt till 22,5 volt.

Kanske är det värt att testa om det finns liv i apparaten först?

/Pi
bolshoye
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 januari 2022, 21:15:16

Re: Upphittad strålningsmätare med joniserings kammare.

Inlägg av bolshoye »

pi314 skrev: 19 januari 2022, 22:26:51 Jag hittade en annons för en liknande i tidskriften Electronic Engeneering, mars 1951.

220119_EKCO_1132A.png

/Pi
Har hittat den med men det är en dead end sen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Upphittad strålningsmätare med joniserings kammare.

Inlägg av Glenn »

bolshoye skrev: 19 januari 2022, 22:01:10 Det jag är mest nyfiken över är hur den har hamnat i ett soprum i ett miljonprogramsområde i Norrköping eller bara lite historia om den. Så om det finns någon som gillar att rota i arkiv så är jag tacksam. :)
Mest troligt skulle den väl skrotas, och någon som jobbar där tog hem den för den var kul. ..Sen har någon slängt den vid en rensning eller röjning av dödsbo.

Universitet befolkas ofta av teknikintresserade människor :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Upphittad strålningsmätare med joniserings kammare.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

bolshoye skrev: 19 januari 2022, 23:40:45
pi314 skrev: 19 januari 2022, 22:26:51 Jag hittade en annons för en liknande i tidskriften Electronic Engeneering, mars 1951.

220119_EKCO_1132A.png

/Pi
Har hittat den med men det är en dead end sen.
Det är väl tveksamt om du hittar något schema på just din apparat, men kolla efter scheman i gamla (amerikanska) elektroniktidningar som Radio Electronics resp Popular Electronics. Finns årgångsvis på WorldRadioHistory.com.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Upphittad strålningsmätare med joniserings kammare.

Inlägg av pi314 »

Teknologi
Den enda teknik som jag kommer på som kunde mäta beta (elektroner) och gamma (fotoner med hög frekvens/kort våglängd, som röntgen eller kortare) på slutet av 1940-talet är baserad på Geiger-Müller rör.
Dessa behöver en drivspänning på ca 800 - 2000 volt. I så fall borde det finnas en spänningsomvandlare, t.ex. ett elektronrör och en transformator i lådan. Kanske en spänningsmultiplikator? Hur mycket väger apparaten?

/Pi
bolshoye
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 januari 2022, 21:15:16

Re: Upphittad strålningsmätare med joniserings kammare.

Inlägg av bolshoye »

Min plan B är att ta kopplingsscheman från andra liknande modeller och det kommer nog bli så.

Finns ingen omvandlare eller kondensatorer. Det är en ion chamber som är lite "primitivare" teknik för att mäta strålning. Kan ta en bild inifrån när jag har tid.
Bild
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Upphittad strålningsmätare med joniserings kammare.

Inlägg av pi314 »

Scintillator
Kan det vara en scintillator? Tekniken är från början av 1900-talet, men blev mer intressant när fotomultiplikatorn (PMT) kom i mitten av 1940-talet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Scintillator#History

Här är en scintillator från mitten av 1950-talet.

https://www.worthpoint.com/worthopedia/ ... -416569120

Här är någon som "dissikerar" en nyare scintillator med PMT.

https://gigabecquerel.wordpress.com/202 ... ntillator/

/Pi
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Upphittad strålningsmätare med joniserings kammare.

Inlägg av pi314 »

bolshoye skrev: 20 januari 2022, 12:19:41 Min plan B är att ta kopplingsscheman från andra liknande modeller och det kommer nog bli så.

Finns ingen omvandlare eller kondensatorer. Det är en ion chamber som är lite "primitivare" teknik för att mäta strålning. Kan ta en bild inifrån när jag har tid.
Bild
OK, då kan vi räkna bort GM och scintillator. Du skrev ju faktiskt "med joniserings kammare" ämnesrubriken.

Då gäller det bara att hitta något som kan ge 45 volt, till test.

/Pi
Skriv svar