Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Berätta om dina pågående projekt.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av FormerMazda »

Vad du än stoppar i så skulle jag tycka att allt annat än en fiat-motor vore fel.
Särskilt fel med nån jänke-åtta.

Vill du åka fort så hade jag satsat på uno turbo, klart mest potential i den för det.
Men är vitsen en originalbil med lite extra bara så hade jag nog putsat upp en originalmotor och gått på spåret med dubbelförgasare och sånt.
En insprutare med 123-ignition lär väl ge den renaste gången tänker jag.

Just 123-ignition kan jag bara tala varmt om, satte en sån i sista terrängbilen vi hade, volvo tgb13 med B30 då. Den fick spontant beröm för att gå väl, och 123-ignition var det enda vi gjorde.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av TomasL »

123 finns inte till dessa motorer.
Och ja, man stoppar inte i en Honda motor eller liknande.
Är dessutom inte intresserad att utsätta mig för en massa onödiga G-krafter, så 15-hundra motorn är nog säkert ok, även om en Twincam motor vore kul.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av FormerMazda »

Då ser vi fram emot en motorrenovering snart då. ;)
Har alltid drömt om att renovera en motor, vet inte varför riktigt.

Har nåt svagt minne om att det finns "universal" elektroniska brytare som man kunde montera i befintlig fördelare.
Men största problemet för oss var ju att fördelaren var glapp och sliten, så fanns ingen större vinst med det.
Kanske är ett tips för dig dock?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skulle bara skriva att jag sett snurran och är inte så lite imponerad av Tomas jobb. :tumupp:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av TomasL »

FormerMazda skrev: 6 maj 2022, 11:39:15 Då ser vi fram emot en motorrenovering snart då. ;)
Har alltid drömt om att renovera en motor, vet inte varför riktigt.

Har nåt svagt minne om att det finns "universal" elektroniska brytare som man kunde montera i befintlig fördelare.
Men största problemet för oss var ju att fördelaren var glapp och sliten, så fanns ingen större vinst med det.
Kanske är ett tips för dig dock?
Tycker det är kul med traditionella brytare, men förmodligen blir det i slutet magneti marelli brytarlöst, gissar jag.

Och ja, både motor och växellåda skall plockas isär, rengöras och kontrolleras.
Kommer som minst att byta alla gummitätningar och hona cylindrarna (iofs nödvändigt om man plockar ut kolvarna) samt slipa ventiler och ventilsäten.

Huggis, det var synnerligen trevligt att träffas, hälsa tjejerna.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av säter »

TomasL skrev: 16 februari 2022, 21:30:50 jag vill väldigt gärna köra ned till Turin i sommar på 50-års jubileet.
Vilket datum är det?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av TomasL »

1a juli, men det hinner jag inte, tyvärr. :cry:
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av MiaM »

Glenn skrev: 6 maj 2022, 08:22:46Känns som en oerhört dum bil att elektrifiera också, det är ju en liten lätt mittmotorbil, exakt allt kommer att bli dåligt om man elkonverterar.
Rent tekniskt så är ju en elmotor så liten att den kan sitta t.ex. där växellådan normalt sitter, och batterier kan flyttas runt lite hur man vill för att få rätt viktbalans/tyngdpunkt. Men det verkar ändå vara en dum bil att elkonvertera.
Glenn skrev: 6 maj 2022, 08:22:46..Sen tycker jag det är lite blasfemi att elkonvertera entusiastbilar över lag.
Jag skulle säga att för bilar som det finns rätt få antal kvar av så är det bra om de hålls original eller i ett skick som kan anses vara tidstypiskt på nåt vis. Men för entusiastbilar som det också finns rätt gott om (här i Sverige t.ex. Volvo 240) så förstör man ju ingen viktig del av historian om man konverterar, och även om luftmotståndet är sämre på gamla än nya bilar så är det väl ändå motorn som är största boven vad gäller utsläpp och även driftkostnader, så för en bil som faktiskt används mer än enstaka färder till nån bilträff eller enstaka finrundor några sommarhelger så är det väl rätt bra med elkonvertering.

Detta har vi väl tjatat om till leda, men min bestämda åsikt är att staten borde stå för kostnaden för det jobb SFRO och bilbesiktning gör för den som konverterar en förbränningsmotorbil till elbil eller hybrid.

Tänk en kombination av detta och nån utvecklingspeng för att ta fram en drop-in-ersättare för växellådan (kombinerad med diff i många fall) för någon vanligt förekommande kanske 20 år gammal bil, och lägg också på ett undantag som gör att vid denna konvertering kan man återinregistrera fordon som juridiskt har skrotats. Visst är en ny bil säkert bättre än en 20 år gammal på många sätt, men om man också byter diverse bussningar och liknande som slitits under årens lopp och kostar på en fullständig hjulinställning så kan bilen nära på bli som ny.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av LeCanard »

Du kommer att ”sitta på asfalten” när du kör och allt över 50 km/h känns läskigt. Och är du van vid servostyrning krävs armmuskler. Som fd.X1/9 ägare kan jag bara gratulera till en rolig upplevelse.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av TomasL »

Gissar att det är ungefär samma känsla som det är att sitta i en sidvagn, dvs sitta på asfalten.
puttiplatt
Inlägg: 269
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:07:28
Ort: Åstorp Skåne

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av puttiplatt »

Prova karting nån gång, 100km/h med ändan 2 cm från asfalten är en upplevelse. Och med karting menar jag en riktig kart, ingen hyrkart.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av TomasL »

Sidvagn i en bit över 130 är också en upplevelse.
puttiplatt
Inlägg: 269
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:07:28
Ort: Åstorp Skåne

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av puttiplatt »

Fast karten styr du själv(förhoppningsvis)!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av TomasL »

Visst, men sitter du i vagnen har du ingen kontroll, utan får följa med. Många tycker det är rätt otäckt
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av TomasL »

För första gången i mitt liv, använder jag en TIG, försökte mig på TIG-lödning med koppar-pinne.
Ett alternativ, tydligen för tennspackling, resultatet, tja rätt nöjd.
Igenfylld hål på/i vindruteramen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar