Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Berätta om dina pågående projekt.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av jihe »

TomasL skrev: 10 april 2022, 11:22:35 Tenna tror jag inte på risken att det blir värre i framtiden är rätt stor.
Varför tror du hårdlödning med brons är bättre än tennspackling ur den aspekten? Inte ett ifrågasättande utan seriös fråga. Jag har tennspacklat exakt en gång, och det var över 30 år sen (och med begränsad framgång :D ).
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av Mindmapper »

Klas-Kenny skrev: 10 april 2022, 17:00:09 Men att hårdlöda med TIG har jag ingen erfarenhet av, lite mindre värme blir det klart eftersom man inte smälter grundmaterialet.
Jag fattar det också från min kompis som att det fäster bättre på dålig plåt eller plåt som är förzinkad. Har man rostskador är det kanske inte så lätt att få plåtrent överallt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av TomasL »

jihe skrev: 10 april 2022, 17:41:18
TomasL skrev: 10 april 2022, 11:22:35 Tenna tror jag inte på risken att det blir värre i framtiden är rätt stor.
Varför tror du hårdlödning med brons är bättre än tennspackling ur den aspekten? Inte ett ifrågasättande utan seriös fråga. Jag har tennspacklat exakt en gång, och det var över 30 år sen (och med begränsad framgång :D ).
Flera skäl.
Svårt, för att inte säga omöjligt att få tag på Tenn, då blyat tenn som bekant inte får säljas.
Flusset i tennpastan är riktigt elakt, och man måste få bort det till 100 %, vilket kan vara svårt.
Slipdammet blir synnerligen farligt, och det lägger ju sig som bekant på alla ytor.
Det jag sett av tennspacklade ytor är att det rostar som bare den, under och bredvid.
Har pratat med en del proffs, och de skyr tennspackel som pesten.
De lämnar inga garantier på karossjobb om det förekommer tennspackling.
Sammantaget är nog tennspackling en utdaterad metod. I stället använder man epoxyspackel, och vad jag förstått TIG-Lödning med mässing/brons
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av Fortran »

Intressant.
Jag har alltid fått höra att tennspackling skulle vara så himla mycket bättre på precis allt!
Tillåmed viriliteten skulle öka om man tennspacklade. Typ.

Finns det några fördelar jämfört med moderna tvåkomponents?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av TomasL »

Vad jag vet så skall epoxyspackel vara överlägset tennspackling, dock det man vanligen använder är polyesterspackel, som är sämre.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av jihe »

Mina visuella erfarenheter av (borttagning av) resultatet av tennspackel vs plastic-padding ger klar fördel till tennspackel. Det går såklart inte att dra några slutsatser från eftersom man förmodligen kan anta att det är mer sannolikt att den mer kunskapskrävande metoden tennspackling använts av erfarna plåtisar och den enklare plastspacklingen av vem som helst. Men kapillärförmågan gäller nog oavsett.

Hårdlödning med brons har inte så mycket kapillärförmåga, men tennspackling använder ju samma material som vi löder elektronikmed, som har ypperlig krypning.

Hur som så gav du inga skäl till stöd för ditt inlägg att tenn skulle vara dåligt annat än arbetsmiljö (som jag tycker är meningslöst när det gäller hobby, där man kan vara hur noga man vill med skyddsåtgärder utan tidspress), så jag fortsätter med min uppfattning.
Senast redigerad av jihe 10 april 2022, 21:25:06, redigerad totalt 3 gånger.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av Fortran »

Ah.
Nu briljerar jag med min okunskap genom att säga att jag inte ens visste att det var skillnad på epoxyspackel och polyesterspackel.
Polyester är förmodligen det enda jag använt. Vad är sämre jämfört med tenn? Om man jämför tenn som "förr" och polyester "nu".
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av TomasL »

Problemet med polyesterspacklet är att det inte är tätt, dvs det släpper igenom fukt, till skillnad mot epoxi (och tenn).
Vanlig "Stålplast" och liknande är polyesterspackel.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av Glenn »

Man använder väl fortfarande tennspackning där det är kanter, typ fenor, dörrkanter osv. Där håller det inte med spackel.

Jag trodde faktiskt det var lätt att få tag i tenn för tennspackling fortfarande, men "alla" i sverige verkar ha slutat sälja, från utlandet finns det ju dock.

Till ursprungsfrågan så är det väl antingen att byta plåten eller "fullaga" med spackel som gäller, att börja svetsa i det där lär ju inte funka. ser det ut sådär efter
blästring lär ju kvarvartande plåt vara papperstunn.

DU hade väl krymp och sträckmaskin samt engelskt hjul ? ser ju inte hlet omöjligt ut att tillverka plåt för det där, men tid tar det ju.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av TomasL »

Javisst har jag krymp och sträck, å andra sidan lägger man på mässing/brons så återställer man ju i princip plåttjockleken, men det blir nog trots allt att byta ut delar av bågen. :(
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av Palle500 »

Det är visst bakpulver dom gäller för att neutralisera tennspacklingen så man slipper rosten.
Verktygsboden sålde tenn men har slutat.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av TomasL »

Eftersom ROHS gäller så får inte blyat tenn säljas.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av Palle500 »

Verkar konstigt för det såldes tills helt nyligen och ROHS är väl 15-20 år gammal direktiv.
Hur som du vill ju inte tennspackla, men någon annan kanske finner detta hantverk intressant. Själv har jag tennspacklat för 40 år sedan på jobbet och det var lätt, jag körde med gassvets och lite syrefattig låga (blå men inte att dom möttes i spetsen). Tricket är att inte värma för mycket så det kollapsar och förtenna ordentligt med pastan, samt köra med pansarfil. Träspaden förvarar man i en burk med en oljeindränkt trasselsudd i.

Edit
Finns nog att köpa via Ahlsell som säljer Meltolits produkter.

Meltolit Karosseritenn (Sn27Pb71,5Sb1,5)
Blylegerat tennlod för stål och plåt legeringar. Meltolit Karosseritenn är för mjuklödning på plåt och bilkarosser. Lodet fungerar utmärkt där mindre spalter och jämn fogpassning förekommer. Produkten innehåller ej flussmedel, vilket betyder att det behövs ett mjuklodsflussmedel för att bryta ”oxiden” på grundmaterialet vid sammanfogning av dessa metaller. Här kan man använda lödvatten, lödfett eller som de flesta vår förtenningspaste BERA-FIX som både förtennar den befintliga ytan samt bryter oxiden när tennet appliceras. Till produkten användes Meltolit träspatlar för själva spacklingen.
Smältintevall: 185-237°C.
https://www.meltolit.se/produkter/loedn ... haallande/
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av Klas-Kenny »

Palle500 skrev: 11 april 2022, 19:57:57 Verkar konstigt för det såldes tills helt nyligen och ROHS är väl 15-20 år gammal direktiv
Direktivet må vara gammalt, men det innehöll en massa tidsbegränsade undantag som löpte ut härom året.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av Palle500 »

Ok tack Klas-Kenny, ja det förklarar varför det verkar vara som bortblåst från marknaden.
Skriv svar