Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Nu vet jag vad jag vill ha som projekt efter X1an.
Förmodligen går den inte att få tag på, så det blir väl i så fall att bygga en replika, eller??
Jösses va gôtt V4an låter. Och vilken instrumentering och cockpit, makalöst.
Förmodligen går den inte att få tag på, så det blir väl i så fall att bygga en replika, eller??
Jösses va gôtt V4an låter. Och vilken instrumentering och cockpit, makalöst.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Kan man skriva Ohyggligt vacker?
Oavsett borde det ju gå enkelt idag att bygga några replikor.
Hur många bör det vara för ekonomi och vad skulle man ha som donator?
Oavsett borde det ju gå enkelt idag att bygga några replikor.
Hur många bör det vara för ekonomi och vad skulle man ha som donator?
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Jag tycker den är otroligt ful. Helt klart bara form framför funktion, vilket nästan alltid blir fult.
Lämplig motor om man skall bygga borde väl i alla fall vara Saab 96-fordmaskinen
Lämplig motor om man skall bygga borde väl i alla fall vara Saab 96-fordmaskinen
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Ful!! den är ju helt underbar, som Lasp skrev.
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Till och med en "vanlig" stratos är ohyggligt dyr att köpa, och dom såldes ju trots allt till allmänheten.
Med ohyggligt dyr menar jag flera miljoner, tror dom kostar runt 5 mille normalt sett.
Tyvärr, otroligt häftig bil som varit på min villha-lista sen jag var liten
Med ohyggligt dyr menar jag flera miljoner, tror dom kostar runt 5 mille normalt sett.
Tyvärr, otroligt häftig bil som varit på min villha-lista sen jag var liten
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Den är ju dessutom bara byggd i ett enda exemplar, såldes på auktion för några år sedan, runt 12 mille eller nått sånt.
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Nej, den var inte fin.
Sätt ett så enkelt skal som möjligt på en gokart så blir det så där. Det ser väldigt hemmasnickrat ut, även om det inte är det.
Sätt ett så enkelt skal som möjligt på en gokart så blir det så där. Det ser väldigt hemmasnickrat ut, även om det inte är det.
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Hur går det med Projekt X1/9?
Trevlig bil. Med en design långt före sin tid.
Lite klen motor, men du kanske funderar på att elektrifiera?
Följer tråden med spänning. Så på en av TV-kanalerna ett engelsk program.
"Car S.O.S." där de gjorde i ordning en X1/9:a. Men det hade du väl koll på?
//Lasse
Trevlig bil. Med en design långt före sin tid.
Lite klen motor, men du kanske funderar på att elektrifiera?
Följer tråden med spänning. Så på en av TV-kanalerna ett engelsk program.
"Car S.O.S." där de gjorde i ordning en X1/9:a. Men det hade du väl koll på?
//Lasse
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Långsamt framåt, har väl avfärgat ca 75% nu, mest de stora panelerna kvar
Alla uppdateringar görs på
https://xwebforums.com/forum/index.php? ... -x1.41226/
Här postar jag bara emellanåt, dock har jag inte postat något på ett tag på xweb, eftersom det inte hänt något, egentligen sedan sist (mer än att mer och mer färg försvinner).
Alla uppdateringar görs på
https://xwebforums.com/forum/index.php? ... -x1.41226/
Här postar jag bara emellanåt, dock har jag inte postat något på ett tag på xweb, eftersom det inte hänt något, egentligen sedan sist (mer än att mer och mer färg försvinner).
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Med dubbla förgasare och extractor gissar jag på kanske 10 hk mer, dvs troligen 100 hk på en bil som väger 900 kg, rätt ok om jag ser det, å andra sidan, man behöver inte bromsa i kurvorna.
NEJ, naturligtvis inte, vill ha ljudet från dubbla förgasare, ljudet från avgasen, tja, det skall bli intressant eftersom det blir 100% special.
Men det får vi se när den rullar.
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Känns som en oerhört dum bil att elektrifiera också, det är ju en liten lätt mittmotorbil, exakt allt kommer att bli dåligt om man elkonverterar.
..Sen tycker jag det är lite blasfemi att elkonvertera entusiastbilar över lag.
..Sen tycker jag det är lite blasfemi att elkonvertera entusiastbilar över lag.
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Håller helt med. Både om ljudet från dubbla förgasare och ett just avgassystem.
Och hellre det än suset från elmotorer i en bil som inte är byggd för det.
100hk i 900 kg bil räcker säkert för dagens trafik. Har lite dålig koll på Fiat.
Men finns det inte en 2-liters motor som skulle passa, om man vill ha mer.....
Och hellre det än suset från elmotorer i en bil som inte är byggd för det.
100hk i 900 kg bil räcker säkert för dagens trafik. Har lite dålig koll på Fiat.
Men finns det inte en 2-liters motor som skulle passa, om man vill ha mer.....
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Motorn från en uno turbo är väl bolt on, jag var en gång spekulant på en X1/9 med rasad motor och en uno turbo-motor på en pall vid sidan av, men det blev inget köp.
Dock har den motorn marginellt mer effekt original, men är mer lättrimmad.
Jag tror den lampredidesignade s.k "twincammotorn"[1] passar på också, den finns ju upp till 2l.
Dock har den motorn marginellt mer effekt original, men är mer lättrimmad.
Jag tror den lampredidesignade s.k "twincammotorn"[1] passar på också, den finns ju upp till 2l.
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Ja det det finns en FIat "Twincam" motor , satt i bl.a. 132an mm den är i princip Bolt On, svårigheten är att hitta en dock. Men det vore onekligen kul om man hittar en sådan motor, den största ligger på runt 120 hk, vilket iofs vore perfekt.
Uno-turbo motorn är också "Bolt on", En kille här i stan har en Vit Bertone X1/9-86a med en modifierad Uno-turbo i. Något ombyggd, lättad ca 100 kg.
Han bromsar 218 kusar på bakhjulen, blir runt 4kg/hk, den är rätt brutal.
Dock, Uno-turbon är en insprutningsmotor, inte lka kul tycker jag.
En hel folk del har stoppat i Honda K20, samma där inte lika kul.
Sedan har jag sett folk som stoppat i Smallblock 350-motorer, men då kan man fråga sig om det är en X1a längre
Uno-turbo motorn är också "Bolt on", En kille här i stan har en Vit Bertone X1/9-86a med en modifierad Uno-turbo i. Något ombyggd, lättad ca 100 kg.
Han bromsar 218 kusar på bakhjulen, blir runt 4kg/hk, den är rätt brutal.
Dock, Uno-turbon är en insprutningsmotor, inte lka kul tycker jag.
En hel folk del har stoppat i Honda K20, samma där inte lika kul.
Sedan har jag sett folk som stoppat i Smallblock 350-motorer, men då kan man fråga sig om det är en X1a längre