Elmätare H1-port av P1-standard?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nullebulle
Inlägg: 25
Blev medlem: 5 januari 2018, 12:10:06

Re: Elmätare H1-port av P1-standard?

Inlägg av nullebulle »

tackar då har jag att pyssla med imorgon , nu lägger jag ned för idag
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Elmätare H1-port av P1-standard?

Inlägg av Palle500 »

Tänk på att du även måste säga åt din leverantör att slå på H1 porten. Jag vet inte om du får ut dummy data om den inte är aktiverad eller om den inte ens svarar?
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Elmätare H1-port av P1-standard?

Inlägg av CPMS »

Just ja, tack Palle.
Det kunde jag göra med att logga in på elleverantörens hemsida och begära öppning online.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Elmätare H1-port av P1-standard?

Inlägg av danei »

Är inte kravet att den ska finnas tillgänglig utan spearat aktivering?
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Elmätare H1-port av P1-standard?

Inlägg av CPMS »

Inte hos EON iallafall, här måste man be dom öppna porten.
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Re: Elmätare H1-port av P1-standard?

Inlägg av XorXaX »

Kravet var väl ändå att den skulle gå att slå på och av som kunden själv vill?

Hos Ellevio är det ett enkelt knapptryck på "Mina sidor" får att slå på eller stänga av dataporten.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Elmätare H1-port av P1-standard?

Inlägg av CPMS »

Förresten är det någon som vet hur man inkluderar en .h fil om man inte vill lägga den i ESPHome mappen?
Eftersom HA ligger på en paj kan man väl inte ange en sökväg i esp'ns yamlfil ex till pc'n man jobbar på?
Eller kan man ange en sökväg till .h filen på Github?
ESPHome måste ju hitta filen vid kompilering och den verkar ju hitta en massa andra filer utan sökvägar men det kanske ESPHome sköter om själv?
nullebulle
Inlägg: 25
Blev medlem: 5 januari 2018, 12:10:06

Re: Elmätare H1-port av P1-standard?

Inlägg av nullebulle »

:) nu har jag fått liv i mitt p1reader bygge och då kommer nästa problem , hur ska jag kunna använda infon på nått vettigt sätt ?
själv är jag ganska novis på hur man får till det och han som hjälpte mig att få igång home assistant finns inte tillgänglig längre
jag skulle vara glad om man fick lite hjälp på traven på hur göra eller vart jag kan hitta info om det
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Elmätare H1-port av P1-standard?

Inlägg av CPMS »

Använda infon? Söka förbrukare som kanske står på i onödan, lägga om så man får jämn belastning över faserna, varna om man börjar ta ut mer än huvudsäkringar, bygga strömvakt om man har andra belastningar styrda, se om man glömt motorvärmaren...

Har du fått upp infon i Energi-fliken och som kort/badge i HA också?
nullebulle
Inlägg: 25
Blev medlem: 5 januari 2018, 12:10:06

Re: Elmätare H1-port av P1-standard?

Inlägg av nullebulle »

jo nu börjar det lossna med och få till det
posterberg
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 juni 2011, 08:37:41
Ort: Hägersten

Re: Elmätare H1-port av P1-standard?

Inlägg av posterberg »

cadwal skrev: 7 december 2021, 12:59:09 Har skaffat denna, men inte fått mätaren bytt än...

https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/

(Edit: Kör Home Assistant, så enkelt val för mig)
Funkade den rakt av med svenka elmatare eller behovde du flasha ny firmware i den?
cadwal
Inlägg: 5
Blev medlem: 2 januari 2016, 17:42:43

Re: Elmätare H1-port av P1-standard?

Inlägg av cadwal »

posterberg skrev: 4 februari 2023, 16:03:13 Funkade den rakt av med svenka elmatare eller behovde du flasha ny firmware i den?
Nu har jag faktiskt fått mätaren installerad också och det krävdes komplettering med koden från https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader för att tolka ut rätt värden. Defaultfirmware (som använder DSMR modulen i ESPHome) stöder Nederländerna/Luxemburg och deras urval av möjliga värden. Luxemburg delar iofs totalerna med oss.

Gjorde en PR med lite extra noter inklusive den konfig jag använder som exempel. https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader/pull/66

(Kör man sedan HA så får man ju in i Energi-konfigurationen och lägga till den nya sensorn 'Cumulative Active Import' som nätförbrukning)

Kan ju komplettera med att det är EON i mitt fall så att aktivera porten skedde via avtalsfliken på Mitt EON. Fick också v1.0(.x) av Landis+Gyr E360, så vitt jag konstaterat med bug:en kring att porten stänger av sig efter ett tag och bara "norsk" reset hjälper fixad. Pratade lite med en av elektrikerna som installerade och han var glad för det för v2.0 utan lucka för P1-porten var tydligen bökig att installera...
Senast redigerad av cadwal 26 februari 2023, 17:44:50, redigerad totalt 1 gång.
Mygg@n
Inlägg: 201
Blev medlem: 11 mars 2009, 12:29:35
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: Elmätare H1-port av P1-standard?

Inlägg av Mygg@n »

Jag använder denna programvara och en ESP32 samt M-bus adapter då jag har en kamstrup med "norsk" han port
Genererar även en webbsida
https://github.com/UtilitechAS/amsreader-firmware

Finns även färdiga interface här https://amsleser.no/3-ams-lesere och dessa använder AMS-Reader (ovan)
Skriv svar