Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5672
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av pi314 »

Intressant tråd!
Jag vill fylla på med några tankar som rör denna eller närliggande problematiker.

Adaptiv strömutjämning eller fasutjämning
Jag har intrycket att efterfrågan på fasutjämning ökar. Som jag uppfattar en fasutjämnare så sitter den mellan källa (t.ex. elnätet in i huset) och last (t.ex. hela huset, inklusive uppvärmning och laddare för elbilen). När den ser att man tar mer från en fas (kanske spis eller VVB om dessa går på enfas) så "fixar" den det och omfördelar så att belastningen på faserna blir lika.
Här är en större sådan och lite om den. Det finns mindre också.
https://fastighetstidningen.se/liten-la ... m-i-elnat/

Motorers verkningsgrad
Mitt intryck är att små förbränningsmotorer har dålig verkningsgrad. Jag vet inte om det beror på tekniska/fysikaliska svårigheter med att få hög verkningsgrad på dessa eller om det bara inte lönar sig att göra småmotorer effektiva.
Den här bilden belyser hur det ser ut.
engine_efficiency.png
Källa:
https://www.mhi.co.jp/technology/review ... 451021.pdf

Känner någon till en liten motor med hög verkningsgrad? Det vore intressant att veta om det är möjligt att göra sådana. Höga bränslepriser borde öka intresset för sådana.

Som bl.a. nifelheim och mrfrenzy skrivit om tidigare i tråden så blir en stor del av förlusterna i förbränningsmotorer värme. Om man kan ta vara på värmen, i kylvatten och i avgaser, genom att låta värmen värma husets elementvatten eller en ackumulatortank så kan man få betydligt bättre verkningsgrad. S.k. "combined"-lösningar, i bilden ovan, tillvaratar spillvärmen från förbränningen.

/Pi

Edit: Fixade mellanrubrik, som var länk i stället för fet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av pi314 18 mars 2022, 11:44:11, redigerad totalt 1 gång.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av Janson1 »

För många år sedan så var jag nästan på gång att skaffa en lite mindre vattenkyld dieselmotor som då drev en generator och vattenmanteln kopplad till bef. panna i huset och sen låta avgaserna ledas upp genom skorstenen. Det ser jag som maximalt utnyttjande av bränslet. Man använder ju både rörelseenergin och värmen i kylvattnet, det svåra blir väl att ta hand om avgasernas värme? Men annars finns flera fördelar med detta system. Ja nu blev det inte nåt med dom planerna då jag flyttade...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av danei »

Janson: Avgasvärmen är väl inget problem att ta hand om. En enkel värmeväxling, tex via en vanlig panna.

Små motorer är inte så dåliga som de där diagrammet ger intryck av. De blir ineffektiva i bilar för att de stor del av tiden går på låg last. Om de körs i ett optimat driftslägre, som de övriga motor typerna gör så blir det bättre siffror.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5672
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av pi314 »

Vill flika in att många troligen sett lösningar där värmen från avgaserna tillvaratas i värmeväxlare, luft-luft eller luft-vatten.

Luftkylda bilar, som t.ex. VW-bubblor, var utrustade med luftkylda motorer. Avgaserna leddes genom värmeväxlare som värmde luft ut från fläkten och som sedan med spjäll kunde styras in i kupén. Risken med luft-luft är att vid läckage så kan avgaser ledas in i kupén. Den risken är lättare att eliminera med luft-vatten-värmeväxlare.

VW-värme
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=8673

Var VW-värmen bra? Det rådde delade meningar om den saken...
http://imperial58.blogspot.com/2011/02/volkswagen.html

/Pi
osse99
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 september 2011, 15:52:25

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av osse99 »

Ja, det här är en mycket intressant tråd som väl egentligen handlar om 3 eller kanske till och med 4 olika saker:

1) Mata in i solelinverter från generator (och vidare ut på nätet) Började här och är rubriken på tråden!
2) Effektivitet i förbränningsmotorer (med viss koppling till 1 på det sättet att man borde ta hand om kylvatten/avgaser för uppvärmning)
3) Eventuellt kunna lura en nätanpassad solelinverter att producera spänning lokalt vid avbrott (man måste se till att inget läcker ut på nätet - risk för olyckor!)
4) Lämplig "off-grid" solelinverter, kanske hemmabygge, att använda vid strömavbrott (man måste se till att inget läcker ut på nätet! - risk för olyckor)

Jag är i första hand intresserad av 1 och nyfiken på 3

Vet inte hur vi tar det vidare, allt i en tråd eller om någon delar upp?
:-)

M.V.H

/AO
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av MiaM »

Intressant tråd!

Vill flika in ett par (relevanta?) sidospår.

Timdebitering nämns. Jag tror detta kan spara mycket pengar. Med timdebitering så kan man låta bli att köra tvättmaskim, diskmaskin osv under de högsta topparna och man kan också låta värme (och/eller på sommaren luftkonditionering) pausa under topparna. Mer energikrävande andra sysslor kan göras på andra tider.

Något som borde kunna spara en hel del är att ha diskmaskin och tvättmaskin med separat anslutning för varmvatten och kallvatten. Varmvattnet kan dels värmas i stor vv-beredare som körs när taxan är låg, dels kan det värmas med värmepump (med fördel även där när taxan är låg), och dels kan det värmas med någon form av förbränning, t.ex. spillvärme från elverk som nämns här i tråden men även t.ex. ved, pellets eller liknande.

Angående att växla mellan att köra på elverk eller på elnätet så kan det kanske vara en idé att ha separata grupper som matar elektronik som är påfrestande om den startar om, t.ex. bredbandsrouter och liknande. Vissa saker såsom t.ex. en TV drar väl så mycket ström att det är värt att växla till elverket, men en bredbandsrouter kan väl få konsumera el från elnätet även när elen är som dyrast.

Angående att ansluta elverk till elnätet så för den typ av generatorer som ger spänning även vid tveksam last så måste man ha nåt skydd mot fel spänning på elnätet. Annars är risk att man matar ut spänning när det egentligen är strömavbrott, och en reparatör hos nätägaren eller liknande kan skadas av strömgenomgång. Jag skulle inte vilja hamna i sitsen att ha orsakat detta. Så om nån ändå bryter mot alla regler och matar in el på elnätet direkt med ett elverk så se till att vara precis invid brytare och vara beredd att kunna bryta omedelbart om nätspänningen och frekvensen hamnar utanför rimliga specar.

Angående verkningsgrad hos elverk, så om man har elverket inomhus så lär man förlora väldigt mycket energi ifall man suger insugsluften från inomhusluften istället för att dra in den direkt via någon ventilationskanal. Samma problem gäller alla sorters förbränning.

En annan lösning på problemet är politisk, att se till att kraftgenereringen i nätet är tillräcklig för att inte åter igen drabbas av dessa toppar. Som jag ser det är kärnkraften nog enda rimliga lösningen som finns tillgänglig idag.
Frolle
Inlägg: 56
Blev medlem: 4 augusti 2008, 11:52:03
Ort: Göteborg

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av Frolle »

adent skrev: 16 mars 2022, 20:07:07 Vad använde du för dioder/likriktare?
Jag köpte ett par olika på AliExpress. Skulle klara 1000V / 100A. Kostade väl en hundralapp styck. Den jag använte i testen fastgjuten i en kylfläns. Så det var inget märkvärdigt.
https://www.aliexpress.com/item/3297467 ... 1802WJN25j
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av Haralt »

För att alstra 3-fas ström kan man använda en vanlig 3-fas 400 Volt 50 Hz asynkronmotor. De är billiga. Sedan har man en bensin- eller dieselmotor som driver asynkronmotorn. Är asynkronmotorn 2-polig har den märkvarvtal 3000 varv/min och när den går som elmotor har den litet eftersläpning i varvtalet och är ca 2900 varv/min.

Driver man denna asynkronmotor med varvtal som överskrider märkvarvtalet, kan vara ca 3100 varv/min, då blir den en generator. De ska då vara ansluten till ett elnät 400 volt 50 Hz, till t.e.x allmänna elnätet. Danskarna använde för sina vindkraftverk på ca 1980-talet en asynkronmotor och mekanisk växellåda för att få upp vindrotoraxelvarvtalet tillräckligt för att asynkronmotorn skulle bli en genarator. Simpel och billigt sätt att få en generator. Den svaga punkten var växellådan som havererade.

Det går även att ta en 4-polig asynkronmotor som har märkvarvtal 1500 varv/min. Då behövr man inte ha så högt varvtal på bensin- eller dieselmotorn. Det behöver vara bensin- eller deselmor för att driva asynkronmotorn med övervarv för att den ska bli en generator. Ett vattenhjul med växellåda för att öka varvtalet, skulle nog också gå.

Jag har inte provat med asynkronmotor för att alstra ström på detta sätt. Jag vet bara att dansken gjorde så på sina tidiga vindkraftverk.
Någon kanske är pigg på att prova och rapportera?
osse99
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 september 2011, 15:52:25

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av osse99 »

Hej!

Man använder den typen av generatorer även för vattenkraft, hämtar reaktiv ström från nätet och kan därmed generera kraft.

Vill man använda den fristående får man koppla in kondensatorer parallellt med lindningarna.
Exempel: https://24volt.eu/phpBB3/viewtopic.php?f=23&t=1964
Har testat, lite, med detta, funderar på hur regleringen ska kunna göras, eller om det ens behövs...
Det enda man kan göra är väl att variera storleken på kondensatorerna, varvalet måste väl hållas något högre än motorns synkrona varvtal för att både ge 50 Hz och generera ström.
Har någon annan testat detta vore det intressant att höra hur/om det funkar

I det jag håller på med behövs ingen reglering, vare sig av frekvens eller spänning (ska likrikta och mata en ingång som klarar 150-950v).

/AO
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av YD1150 »

Intressant länk du hittade :D för det är jag som gjorde det testet. Märkte att tiden har gått då det var daterat 2011.
Tyckte att "högeffektsmotorer" magnetiserar lättare samt att spänningen är mer stabil än de med lägre effekt.
Med högeffekt menar jag 4kW och låg är typ 0,37kW.
Blir intressant att se vad det blir av ditt test.
osse99
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 september 2011, 15:52:25

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av osse99 »

Aha, det var ju kul :D

Provade med en 3KW 1430 rpm 380v Y-kopplad
Magnetiserade utan problem men motorn jag drev med orkade inte när man lade på last, varvtalet sjönk för mycket.

Motorn jag tänkt använda sedan är på 5.5KW 1430 rpm 380 V D-kopplad.

Blir nog inga seriösa tester på ett bra tag men lovar att skriva något.

/AO
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av MiaM »

Angående magnetisering så ifall detta blir ett problem, typ att all magnetisering försvunnit, så kan man hänga på en liten extramotor/generator. Tänker att t.ex. en synkronmotor från gammal skivspelare/rullbandspelare eller generator för cykel kan fungera.
osse99
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 september 2011, 15:52:25

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av osse99 »

Hej igen.

Har testat mera nu, se annan tråd.

viewtopic.php?p=1717943#p1717943

/AO
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av MiaM »

Gammal tråd, och ett off-topic-svar, som ändå kan vara relevant på sätt och vis:

VW hade om jag fattat rätt en termostat som när motorn var kall skickade den värmeväxlade värmen till motorns insug, medan när motorn värmts upp så skickades luften istället till kupén. Så man fick alltså ingen värme i kupén förrän motorn blivit tillräckligt varm, vilket antagligen bidrog till uppfattningen att de hade dålig värme. Vattenkylda bilar börjar ju värma luften något så fort kylvattnet blivit varmare än uteluften.

För ett elverk som körs ibland så kan det kanske vara vettigt att ha nån liknande lösning för insuget. Vet iofs inte hur det är med dieselmotorer, de kanske är okänsligare för insugtemperatur? Bensinmotorer gillar mig veterligen förvärmd luft när det är kallt ute och motorn är kall.
Skriv svar