8-kanals I2C LCD serial interface board

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

8-kanals I2C LCD serial interface board

Inlägg av EPG »

Jag har några 2x40-teckens VFD-displayer som jag håller på att experimentera med med hjälp av Arduino.
Displayerna är gamla och för att få text i dem så måste olika pinnar på det parallella interfacet ha etta eller nolla enligt en ASCII-tabell.
ASCII-tabellen fungerar som så att fyra av anslutningsstiften motsvarar X-axeln och fyra andra motsvarar Y-axeln. 4 bitar betyder 16 olika kombinationer och sedan detta multiplicerat med 16 igen ger en tabell med 256 olika tecken. Det kan till och med vara så att det finns ett stift för att växla mellan två olika ASCII-tabeller och i så fall finns det totalt 512 olika tecken att välja emellan men det senare är högst oklart.

Utöver dessa finns det även ett stift som säger till displayen att nu har du skrivit ett tecken på första positionen och nu är det dags att hoppa vidare till nästa.
Ett stift som säger till att det är dags att byta rad, och ett resetstift som i praktiken startar om displayen så att den på nytt blir redo att skriva ett nytt tecken på första positionen på första raden.

Sen finns det ytterliggare några stift (förutom jord då) som jag inte kommer ihåg vad de var till men förmodligen inget nödvändigt.

De flesta displayer idag snackar ju inte parallellt utan seriellt och jag fick därför genom några elektronikkunniga gubbar i Kalmar reda på att man kan lösa det genom att skaffa ett I2C LCD serial interface board och i mitt fall så måste det ju i så fall ha 8 kanaler plus extra kanaler för reset, teckenbyte och radbrytning.

Kan någon ge mig ett tips på vad jag kan handla det jag behöver?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 8-kanals I2C LCD serial interface board

Inlägg av Icecap »

Om du måste köra I2C är det ju vägen att gå men jag gissar på att det är de gamla vanliga där man kan köra med 8 bit interface + 2 kontroll. Detta kan man även köra med 4 bit interface + 2 kontroll.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: 8-kanals I2C LCD serial interface board

Inlägg av EPG »

Man kör alltså 2x 4-kanaliga istället för 1x 8-kanalig så att det ena kör X-axeln i ASCII-tabellen och det andra kör Y-axeln?
Låter som en bra lösning på problemet även om jag kan tycka att den är lite klumpig.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 8-kanals I2C LCD serial interface board

Inlägg av Icecap »

Nej.

Du verkar anta att displayen är grafisk - och det kan ju vara att den är det men utan datablad/typnummer är det rimligt svårt att svara på.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: 8-kanals I2C LCD serial interface board

Inlägg av MadModder »

Nej eftersom det står 2x40 tecken i första inlägget tror jag det är teckentabellen som menas med X och Y.

Exempel: pinne b7-b4 är X-axeln i tabellen, och b3-b0 är Y-axeln.
Font-table[1].gif
Men ja, man skickar ungefär dubbelt så många nibbles (4 bitar) som bytes.
Kolla vad det är för kontrollerkrets, så hittar du nog ett passande datablad.
Hitachi HD44780-chipet är väl det som är mest känt inom datorvärlden när det gäller LCD-mods. :)
Det brukar även gå definiera upp till 8 egna tecken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: 8-kanals I2C LCD serial interface board

Inlägg av EPG »

Exakt!

Och datablad på mina displayer finns här: http://www.illuwatar.se/project_pages/c ... U40026.pdf
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: 8-kanals I2C LCD serial interface board

Inlägg av MadModder »

Den där verkar inte ha något 4-bitarsläge.
Allt står ju i databladet.
Har du provat att få igång någon?
Om inte, varför inte ta och koppla upp en display bara med alla pinnar direkt till din arduino?
10 parallella ledningar eller vad det blir.

Ska du göra att interface till i2c måste du ha med kontrollpinnarna också, inte bara de 8 dataledningarna.
Här är en som använder ett i2c till parallell-interface https://www.instructables.com/How-to-Us ... 44780-I2c/
Tror det är det här: https://nettigo.eu/products/i2c-adapter ... 0-displays
Har inte kollat så väldans noga, men det verkar likna HD44780-protokollet... :humm:

Det verkar vara samma kort som används här https://lastminuteengineers.com/i2c-lcd ... -tutorial/

Om jag förstått det rätt så funderar du på att ha 10-11 separata adresserbara kanaler med en bit var, och inte något där du bara skickar en byte via i2c till en adress så kommer det ut på 8 pinnar?

[edit]
Heh, den finns ju t.o.m på electrokit
Electrokit: 41016214
Du bygger omöjligt något sådant själv för 39 kr. :D

Du får jämföra kontrollkoder och timings i ditt datablad med detta datablad för att se om det går att använda kortet
https://www.sparkfun.com/datasheets/LCD/HD44780.pdf
Skriv svar