Sida 2 av 2

Re: Rotexkoppling

Postat: 19 november 2021, 21:05:26
av MadModder
Hyggligt kan vara för mycket, beroende på varvtalet och om belastningen är jämn eller stötig.
Några mm i sidled kan ju räcka.

Men rullbana säger du, och motorn driver bara en rulle?

Re: Rotexkoppling

Postat: 19 november 2021, 21:55:05
av säter
Det är en motor för varje rulle.

Re: Rotexkoppling

Postat: 19 november 2021, 22:32:22
av nifelheim
det finns tre orsaker att utforska
1 max vridmomet, är det en för klen koppling?
2 inte linjerat, större vinkel än vad kopplingen klarar?
3 torsionssvängning, antingen TVC beräkning och dimensionera efter den
eller bara chansa och byta till en annan dämpning eller dubbel koppling.

Re: Rotexkoppling

Postat: 19 november 2021, 22:45:59
av mrfrenzy
Undrar vad som händer med fördelningen av vridmoment mellan olika motorer när rullarna börjar bli slitna och få olika diameter?
Plåten som rullas fram lär ju överföra kraften rätt bra mellan olika rullar.

Re: Rotexkoppling

Postat: 19 november 2021, 23:09:56
av säter
Vi kollar slitaget på rullarna med jämna mellanrum så att inte slitaget överskrider maxvärdet.
Jag ser inget samband mellan slitna och nya rullar.

En orsak som en del är inne på, är att när plåtänden dunkar in i en rulle så blir det en stöt, omvänd mot drivmomentet.
Den linjen är jag själv inne på lite också.

Re: Rotexkoppling

Postat: 19 november 2021, 23:46:39
av GeekJoan
Det här får mig att tänkt tillbaks några år när jag jobbade med maskiner. På en maskin så gick axeln av som kommer ut ur stegmotorn. Stora stegmotorer där axeln var ca 20 mm. Detta hände om och om igen.
Felet var att motorn inte satt parallellt med axeln den drev, felet någon 100 dels mm
Överdrivet:
axel.png
Skulle det inte kunna vara något liknande i detta fall. "Kuggen/metalldelen" maler sönder plastbiten?

Re: Rotexkoppling

Postat: 27 november 2021, 15:08:58
av säter
Jag tror inte att uppriktningen är felet.
Det är flänsmonterad motor, ungefär som på ett hydraulaggregat med flänsmonterad pump.

Re: Rotexkoppling

Postat: 27 november 2021, 15:13:02
av MadModder
Ok. Är det en fläns på flänsen så att säga, som passar i hålet så det inte finns något spel alls i sidled vid montering?

En annan variant på flexibel koppling är två drev med ett varv dubbelkedja runt.
Det blir dock ohyggligt krångligt att ta loss motor vid service...

Re: Rotexkoppling

Postat: 27 november 2021, 15:15:28
av säter
Det är en svarvad styrning på motorn som passar exakt på rullens motorfäste.

Re: Rotexkoppling

Postat: 27 november 2021, 15:21:44
av MadModder
Ja, antingen är rullens axel inte centrerad i infästningen, eller så är det chocken vid varje plåt som är orsaken tänker jag.

Det går inte att byta till fenaflex?

Re: Rotexkoppling

Postat: 27 november 2021, 15:36:26
av säter
Fenaflex är nog uteslutet.
På den sektion där vi har sådana, är det fotmonterad motor och kopplingen sitter helt öppet.

Rotexkoppling

Postat: 27 november 2021, 16:25:33
av Palle500
Kan ni inte montera ett frihjul (den modellen som är uppbyggd av nålar) på några valsar och se om motorkopplingen håller längre?

Re: Rotexkoppling

Postat: 27 november 2021, 16:29:04
av säter
Jag tror att det jag kan påverka, är att få fatt på bättre stjärnor.
Fick jag bestämma själv skulle jag prova med stål, men det blir svårt att tillverka.

Re: Rotexkoppling

Postat: 27 november 2021, 18:13:27
av E Kafeman
Nedsmulning låter som ett typiskt moment-problem.
Har aldrig lyckats äta sönder en pinn-koppling men den tar inte heller upp lika mycket rörelser och skevheter.
Pin_bush_coupling.jpg