MPLAB X Extremt segt?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

MPLAB X Extremt segt?

Inlägg av Klas-Kenny »

Försöker installera ett visst "Pack" till MPLAB X, men det går inge vidare bra.

Går till Tools->Packs och det öppnar sig en flik för Packs, där det relativt snabbt laddas in en sida som ser vettig ut. Men det tar en stund tills sidan verkar leva, får till en början inga MouseOver-funktioner eller liknande. Efter ett par minuter kommer det dock. Men så fort jag rör någonting, typ försöker scrolla i listan över alla Packs som kan installeras, så låser sig hela MPLAB X.
Väntar jag länge nog kan det ibland vakna till igen (efter 10-20 minuter eller så), då lite nedscrollad eller vad jag nu gjorde. Men med samma beteende vidare, om jag rör någonting låser det sig igen.
Har ibland sett att det dykt upp "Unexpected Exception" för "Java Heap Space". Ökade då från 4GB till 16GB i mplab_ide.conf, och har inte sett det exceptionet sen dess. Men fortfarande samma problem.

Har provat att installera om hela MPLAB, även rensat både Cache-katalogen i AppData/Local/..... Och allt i AppData/Roaming/mplab_ide/....
Kör senaste version MPLAB X v5.50 under Windows 10.


Har även v5.45 installerat, det funkar bättre men ändå inte bra. Segt, men låser sig inte så fort man klickar på något åtminstone.
Men när jag försöker installera ett Pack (testade just "PIC12-16F1xxx_DFP") så jobbar den en stund, visar "Installing", men sen fastnar den där. Just nu har den jobbat med det där packet en bra stund men Packs-fliken i MPLAB är helt låst. Övriga IDE´n lever dock fortfarande och går att klicka runt i.


Någon annan som upplevt detta?
Vad kan det bero på?


Och det är inte så att jag sitter på en trött gammal burk, utan har 6-kärnig I7-processor, 32GB RAM etc. och 100Mbps uppkoppling.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: MPLAB X Extremt segt?

Inlägg av Klas-Kenny »

Lyckades åtminstone installera Packen i V5.45. När den låser sig efter att ha installerat en stund så tycks den faktiskt ha installerat färdigt.
Så en omstart av MPLAB, så var det installerat.

Så nu kunde jag åtminstone bygga programmet jag tänkt.



Men v5.50 verkar omöjligt.
Får väl kontakta Microchip om det.
Men vore kul att veta om någon mer på forumet haft problem, eller det tycks fungera?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14158
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: MPLAB X Extremt segt?

Inlägg av swesysmgr »

Kan du se om MPLab drar mycket CPU eller om det ligger och väntar på någon uppkoppling utåt för uppdatering eller liknande?

Går en installation av Netbeans lika långsamt? Vad händer om du installerar senaste JavaVM separat och styr om MPLab till att köra med den?

https://microchipdeveloper.com/mplabx:replace-java
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14158
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: MPLAB X Extremt segt?

Inlägg av swesysmgr »

Testade att uppgradera från 5.45 till 5.5 inklusive plugins och kompilatorer vilket tog sin tid men verkar fungera bra när allt är klart.

Kör bara standard-plugins som följer med samt MCC och möjligen något mer, kanske prova att uppdatera alla plugins eller inaktivera allihop?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: MPLAB X Extremt segt?

Inlägg av Klas-Kenny »

Om jag försätter v5.50 i sitt "låsta läge" så ligger det och drar kring 10-20% CPU hela tiden, så den ligger inte helt död och bara väntar på något.
Men ingen disk- eller nätverksanvändning.
Ser i aktivitetshanteraren att det skaps två "BrowserCore Chromium Native" under MPLAB, antar att Packs-installationsfliken är någon slags webbläsare i grunden. Men dessa Chromium-processer tar 0% CPU.

Att byta Java-version vet jag inte hur man gör. Som med mycket annat av dokumentationen i den länken, är den utdaterad och gäller inte längre.
Finns ingen jre_xxxxxx-fil där de säger. Finns dock en mapp, med fullständigt innehåll liknande det som installerades i Program Files(x86)/Java/jrexxxxx nu när jag installerade senaste version av JavaVM.
Men att skriva över allt innehåll i den mappen gjorde bara att MPLAB inte längre startar alls.

Inte testat att installera Netbeans, men förmodar att det funkar bra. Det är bara just Packs-installationssidan som inte fungerar för mig.
I v5.45 när jag väl lyckats installera rätt Pack, kan jag utan problem koda, kompilera och debugga utan att det går vidare segt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: MPLAB X Extremt segt?

Inlägg av Klas-Kenny »

Provade nu att installera v5.50 i en virtuell maskin, där verkar det inte vara några problem.

Störande, varför i hela friden kan det då inte fungera i min vanliga dator...

Undrar om det kan ha med att göra att jag har flera versioner av MPLAB X installerat? Bland annat en lite äldre 4.20.
Skriv svar