Optimerad eldning

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Optimerad eldning

Inlägg av Palle500 »

MAX kretsen räknar ut och kompenserar (mäter omgivande temperatur) för den kalla mätpunkten (i princip anslutningsplinten). Så du borde inte få så mycket i mätfel? Är viktigt att kretskortet befinner sig i relativt stabil temperatur.

"Cold-Junction Compensation The function of the thermocouple is to sense a difference in temperature between two ends of the thermocouple wires. The thermocouple‘s hot junction can be read from 0°C to +1023.75°C. The cold end (ambient temperature of the board on which the MAX6675 is mounted) can only range from -20°C to +85°C. While the temperature at the cold end fluctuates, the MAX6675 continues to accurately sense the temperature difference at the opposite end. The MAX6675 senses and corrects for the changes in the ambient temperature with cold-junction compensation. The device converts the ambient temperature reading into a voltage using a temperature-sensing diode. To make the actual thermocouple temperature measurement, the MAX6675 measures the voltage from the thermocouple’s output and from the sensing diode. The device’s internal circuitry passes the diode’s voltage (sensing ambient temperature) and thermocouple voltage (sensing remote temperature minus ambient temperature) to the conversion function stored in the ADC to calculate the thermocouple’s hot-junction temperature. Optimal performance from the MAX6675 is achieved when the thermocouple cold junction and the MAX6675 are at the same temperature. Avoid placing heat-generating devices or components near the MAX6675 because this may produce cold-junction-related errors.l
https://electropeak.com/learn/interfaci ... h-arduino/
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Optimerad eldning

Inlägg av Palle500 »

Här kan du köpa förlängningskabel. Men det är relativt dyrt 65kr/m och tänk på färgmärkningen för + och -
Samt att det är viktigt hur man skarvar denna kabel så att det inte blir någon övergång via annan metall . Då får du mätfel.
https://elma-instruments.se/produkter/x ... p-k-givare

EDIT
glömde ange hur man skarvar. Man tvinnar ihop trådarna (tänk på rätt kabel för + och - ) och sätter lämpligen på en bit krympslang med eller utan lim beroende på miljön.
Senast redigerad av Palle500 12 december 2021, 18:12:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Optimerad eldning

Inlägg av pi314 »

Tack!
Jag testar nog med "en liten bit", flatkabel eller TP/STP mellan Arduino och MAX6675 först. Å ena sidan är SPI-bussen tänkt att vara lokal (t.ex., på ett kretskort), men å andra sidan finns det dom hävdar att det gå bra att ha upp till 10 fot (ca 3 meter) på SPI-bussen. Jag vill kanske ha en halv meter. Lämplig kabel och eventuellt terminering så ska det nog gå. Kanske får jag titta på signalerna, hur det ser ut?

https://electronics.stackexchange.com/q ... x-distance

/Pi
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Optimerad eldning

Inlägg av danei »

Palle: Varför skulle det vara problematiskt att blanda in andra metaller? Tex sockerbit eller lödtenn.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Optimerad eldning

Inlägg av Palle500 »

Du får termokoppling mellan olika metaller. Men visst om du först tvinnar kablarna så kan du använda sockerbit. Men fungerar inte om du skruvar en kabel på ena sida och kompensationskabeln på andra sidan. Då bildar metallen i sockerbiten ett "termiskt element" som ger mätfel.
IMG_2877.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5815
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Optimerad eldning

Inlägg av rvl »

Men det borde ju i princip bli två övergångar som tar ut varann i sockerbiten, om man inte behöver högsta möjliga noggrannhet.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Optimerad eldning

Inlägg av Palle500 »

Ja det fungerar rimligt om skarvpunkten har samma temperatur (gissar jag) som den kalla referenspunkten i detta fallet MAX kretsen. Men för TS så blir skarvstället varmare än där Arduino och MAX kortet skall befinna sig.
Men varför skall man envisas med att "det borde fungera tycker jag" när det finns vedertagen standard hur man gör? Det är svårt nog att slippa störningar och andra problem om man vill mäta med noggrannhet.
TS mätresultat tycker jag avviker lite för mycket mot toleransen på delar av en grad? Men det är mycket massa i mätkropparna.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Optimerad eldning

Inlägg av danei »

Eftersom båda sidor av sockerbiten ha samma temperatur så kommer den inte att påverka mätningen.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Optimerad eldning

Inlägg av Henry »

Kan vara det att själva sensorkroppen inte är i kontakt med höljet och mäter således bara lufttemperaturen i den alternativt har lite kiselfett i sig men om den är en liten bit ifrån blir det lätt isolering istället för det skall inte vara så stor skillnad med en temp-K i kokande vatten, högst som sagt runt 1 grad.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Optimerad eldning

Inlägg av Palle500 »

danei skrev:Eftersom båda sidor av sockerbiten ha samma temperatur så kommer den inte att påverka mätningen.
Jag håller inte med då då du blandar in en annan metall som borde ge upphov till en störande EMK. Men orkar inte härleda varför det borde bli fel. Då behövs nog en egen tråd för detta.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Optimerad eldning

Inlägg av danei »

Du lär inte lyckas med den härledningen.
Du kommer att komma fram till att spänningen in i sockerbiten tas ut av spänningen ut.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1322
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Optimerad eldning

Inlägg av Fortran »

Om ditt påstående är sant, att man inte får något mätfel av att skarva en TC-kabel med en sockerbit, så kommer du heller inte få något mätfel av att skarva en TC-kabel med en vanlig lampsladd.

Men det får man. :)
Om jag inte minns helt tokigt så är det temperaturskillnaden över skarven/sockerbiten/lampsladden som påverkar mätfelet.
Det finns en anledning att det säljs skarvplintar specifikt för TC.

Jag kan plocka fram kurslitteraturen om det är så.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5815
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Optimerad eldning

Inlägg av rvl »

Gärna, men vi kanske ska flytta till en ny tråd. Problemet med lampsladden är att det lättare blir större temperaturkilnader än över en sockerbit. Men visst kan det bli det över sockerbiten också, när vi nu egenligen diskuterar eldning.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Optimerad eldning

Inlägg av pi314 »

Nu har termokopplaren och programmet stått och snurrat i ca tre timmar. Då läser den 23,75 - 24,50 i rumstemperatur, som mätt med en väggtermometer och en DS18B20 i rummet är ca 21,5 - 22,0°C.

Jag ska testa lite mer med "referentemperaturer", isvatten och nykokt vatten. Jag ska också testa med den andra sensorn och se om den ger samma resultat.

Jag har ju testat ett par olika program som gav helt olika resultat. Det är ju inte säkert att det här programmet (från hobbycomponents.com) är helt optimalt heller. Jag har inte (ännu) fördjupat mig i vad det gör utan bara kopierat och kört.

Fick en liten "snilleblixt" och testade att köra den på 5 volt i stället för 3,3 volt. I instruktionen står det att den fungerar på båda, men kanske har det någon betydelse?

Nu har jag detta från termokopplaren.
Rumstemperatur: 20,5°C - 21,25°C (den sitter drygt en meter läge än dom andra termometrarna, så det kan stämma.
Isvatten: ca 4,0°C. Isvattnet hade inte stått så länge så det kan ha varit över 0°C.
Nästan "nykokt" vatten: 82°C.

Jag kokade lite mer den här gången. Vattnet slutar ju koka så fort jag tar det från spisen. När jag "byter" temperatur så stegar den ganska långsamt. Mellan 22 och 4 uppskattar jag att den stegade ca 0,25-0,5°C per sekund, så att det tog ca en minut innan den närmade sig 4°C.
Jag kokar upp vattnet och lyfter kastrullen till sensorn ett par meter bort. Det slutar koka genast när jag lyfter kastrullen. Det ångar rätt friskt (ångbildningsvärme tas från vattnet) och tar någon minut eller två innan den kommer upp i ca 82°C. Sedan kryper temperaturen långsamt nedåt. Det kan ju vara vattnet som kallnat ner till 82°C innan sensorn har "nått upp till" 82°C?

Jag ska testa den andra sensorn och se om jag får ungefär samma resultat. När jag testar på pannan har jag en gammal rökgastermometer med visare att jämföra med. Kanske borde jag kalibrera den också i kokande vatten?

Sagt och gjort! Den visar 21° i rumstemperatur och ca 98-99° i kokande vatten. Den visar också att vattnet kallnar snabbt när jag tar kastrullen från spisen. Efter ca 25-30 sekunder var temperaturen nere i 90°. Jag var tydligen alldeles för optimistisk när det gällde kokande vattens förmåga att hålla temperatur.

Det ser ut som om jag kan ha bra värden från termokopplaren, men jag ska testa lite mer.

/Pi
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Optimerad eldning

Inlägg av danei »

Fortran skrev: 12 december 2021, 22:19:35 Om ditt påstående är sant, att man inte får något mätfel av att skarva en TC-kabel med en sockerbit, så kommer du heller inte få något mätfel av att skarva en TC-kabel med en vanlig lampsladd.

Men det får man. :)
Om jag inte minns helt tokigt så är det temperaturskillnaden över skarven/sockerbiten/lampsladden som påverkar mätfelet.
Det finns en anledning att det säljs skarvplintar specifikt för TC.

Jag kan plocka fram kurslitteraturen om det är så.
Om lampsladden har samma längd som sockerbiten så blir påverkan lika marginell. Så länge du har samma temperatur i båda ändarna på lampsladden så kommer det att funka.
Skriv svar