Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av uaxnet »

anders_bzn skrev: 13 februari 2024, 21:01:42 IMG_2162.JPG
Nytillskott i labbet, en ALL-07 programmerare köpt av B1n4ry här på forumet. Provade att programmera ett Intel D2764 EPROM. Det fungerade! Det var första modellen jag hittade i lådan, egentligen borde jag tagit något som jag hade fler exemplar av bara för att få programmera åtta EPROM på en gång :-)
Välkommen till gänget :-)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av säter »

anders_bzn skrev: 13 februari 2024, 21:01:42 Provade att programmera ett Intel D2764 EPROM. Det fungerade!
Fungerar det med 2708 också?
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av uaxnet »

Tyvärr inte vad jag vet, Har en annan lösning för det
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 310
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Wirewrap »

anders_bzn skrev: 18 februari 2024, 18:49:02 Jo. det är ungefär samma tid här, Med ett komponentbibliotekt som motsvarar lagret hemma tar det emot mer, Men jag inser att Eagle är dött. Det ör ju dessutom det enda jag kör på min gamla Windowsburk. Den blit inte utbytt till något som kör W11, så jag har ett år på mig.
Jag har inte porovat själv, men det här kan kanske va nåt?
https://forum.kicad.info/t/eagle-to-kic ... erter/5206

Jag har konverterat ett Eagleprojekt till KiCad och det tog med sig alla komponenterna iallafall.
Komponenteditorerna, både symbol och footprint, är mera lättjobbade i KiCad.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

bqt skrev: 19 februari 2024, 11:26:55
anders_bzn skrev: 18 februari 2024, 18:08:12 Problemet jag har sett med RS232 är att USB sladdarna inte orkar driva ingångar. Jag har speciellt en gammal cp/m maskin där jag trodde RS232 mottagaren var kass så jag bytte den, men det hjälpte inte. Med en veteran-PC fungerade det bra, men med USB sladden blev det inte bra, signalen såg kass ut med oscilloskopet. Mot andra saker fungerar sladden bra.
Förstår. Men samtidigt - låter som din gamla CP/M maskin har en RS-232 som är lite ofrisk. Finns ju inget skäl att det ska konsumeras någon ström...
Men men... Bara att trycka in mer då. :)
Nja, det går ju lite ström. Jag anser nog att den där cp/m datorn borde vara ok nu, den fick ju nya RS232 drivare/mottagare, Sen fungerar den ju med en vanlig PC-port. Det är vanliga 75188/75189 som sitter i så det borde fungera, men jag har inte mätt hur mycket ström det går. Jag har inte heller schema på datorn så jag vet inte om det är några mer hyss som kan ställa till det. Men visst, du har en poäng.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Wirewrap skrev: 20 februari 2024, 18:55:42
anders_bzn skrev: 18 februari 2024, 18:49:02 Jo. det är ungefär samma tid här, Med ett komponentbibliotekt som motsvarar lagret hemma tar det emot mer, Men jag inser att Eagle är dött. Det är ju dessutom det enda jag kör på min gamla Windowsburk. Den blit inte utbytt till något som kör W11, så jag har ett år på mig.
Jag har inte porovat själv, men det här kan kanske va nåt?
https://forum.kicad.info/t/eagle-to-kic ... erter/5206

Jag har konverterat ett Eagleprojekt till KiCad och det tog med sig alla komponenterna iallafall.
Komponenteditorerna, både symbol och footprint, är mera lättjobbade i KiCad.
Det är ju lite olika koncept, speciellt med symboler/fot-prints, men än så länge tycker jag att det verkar vara enkelt att lära om. Men visst lite google och youtube behövs för att fatta vissa saker. Nu har jag inte kommit så långt, men jag har lyckats rita ett schema med några hemmabyggda komponeter, inga ERC-fel utom sådana som jag förstår att det bör vara där (två power outputs på samma nät, inte konstigt när man ritar för att kunna montera två olika DCDC omvandlare).

Jag postar med mitt schema, så långt som det är färdigt!
output.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag testade omvandlaren med den ökända CP/M datorn. Det fungerade så klart inte. Efter att ha mätt och funderat så insåg jag att mannen som byggt datorn inte följt pinnummeringen i DE9 kontaketen som man normalt har. Istället för att ha jord på pinne 5 som man normalt har så har ha valt att andvända pinne 7. Som i en 25 polig seriekontakt med andra ord. På pinne 5 finns en annan signal som är -12V...
IMG_2208.JPG
Så nu fungerar det!
cpm-coz-80.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av anders_bzn 5 mars 2024, 08:16:36, redigerad totalt 1 gång.
bqt
Inlägg: 217
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av bqt »

FYI - personligen anser jag att IBMs val av pinnar på en DE9 var olyckligt och dåligt. Det är bra mycket vettigare att ha jord på 7, precis som på en DB25. Och IBM vände även på 2 och 3 jämfört med en DB25. Lite typiskt IBM. Alltid göra saker på sitt sätt, för dom är (var) störst och bäst.

Att ha samma pinnar som en DB25 var något som DEC hade. Men även Luxor. Om du kikar på en ABC800 så har den också jord på 7. Så det var faktiskt vad man normalt hade innan IBM fick för sig att göra annorlunda.
Och detta var ytterligare ett skäl till att folk har svårt med RS-232, som egentligen är jättelätt.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Ja, dels olika pinout på DE-9, och dels att handskakningssignalerna inte är symmetriska/"könlösa", är väl de två stora problemen RS232 har skapat.

Som sidospår så måste jag säga att pinout och kablar för SCART löste detta väldigt elegant, in är alltid samma pinnar och ut är alltid samma (andra) pinnar och alla kablar växlar alltid in och ut. Ingen skillnad på kabel t.ex. TV-video eller video-video.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Intressant! Jag har aldrig reflekterat över att ABC800 har annan pinout i serieporten! Jag har altid använt Luxorkablar när jag pysslat med serieporten, vilket inte är speciellt ofta.

Alltid lär man sig något nytt (men gammalt)!
bqt
Inlägg: 217
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av bqt »

Egentligen är ju inte RS-232 definierat på en DE-9, så om vi pratar RS-232 så finns det ingen förvirring egentligen. Men jo, i praktiken så blir det förvirring tack vare IBM.

Vad gäller assymetrin så är det definitivt något som ställer till det för folk ibland. Men eftersom standarden också definierar vilket kön DTE och DCE ska ha, så borde det egentligen forfarande inte vara så svårt. Men vad som alltid gjort saker värre är att de flesta företag varit väldigt usla på att läsa och följa RS-232 korrekt. I min erfarenhet har det egentligen bara varit DEC och HP som har gjort det bra. Alla andra har varit ganska stökiga. Så då har det blivit en väldans massa förvirring om kablar, kontakter, null-modem, flödeskontroll osv...

Jag som var van vid DEC (och Luxor) fann IBMs synnerligen kreativa DE9 väldigt förvirrande och irriterande. :x

Om alla bara hade följt RS-232 specen som den var gjord så vore inte RS-232 annorlunda än SCART faktiskt. Med tillägget att man även enkelt kan skarva RS-232-kablar om dom är för korta.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Sant!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

usb-serial.png
Kicad lärandet går framåt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

När jag funderar på CP/M datorn så blir jag inte klok på varför det sitter en DE-9 hona på den, normalt har man ju en hane på DTE.

DB25 känns mer retro! Så lite mer pyssel:
usb-serial.png
På github https://github.com/anders-bzn/usb-serial

Jag har länge tycket att det är lite onödigt med en snygg 3D modell, men man inser att det kan vara praktiskt man ska rita in det i någon mekanik Sen ger det ju en viss tillfredställelse att sitta och snurra på den i datorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Det där med hane v.s. hona på DTE respektive DCE var väl inte riktigt så standardiserat förr?

Tror jag bara sett hona på modem. Däremot har jag sett både hane och hona på diverse olika DTE. Ett klassiskt exempel är Amiga där Amiga 1000, den första modellen, har omvänt kön både på serieport och parallellport jämfört med IBM PC, medan alla efterföljande har samma kön som IBM PC, och samma pinout på de signaler som är gemensamma.

Googlade just, serieinterfacet för Epson MX80 har hona, trots att det lär vara en DTE.
Skriv svar