Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5464
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag gjorde lite diskettkopior, man ska inte slarva med detaljerna... Jag undrar hur bra klistret fungerar på gamla etiketter. Nu var disketterna återvunna så de fanns inte.
IMG_1493.JPG
Edit: Stavning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av anders_bzn 20 juni 2023, 19:43:10, redigerad totalt 1 gång.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av ASEA »

Snyggt! :)
Gimbal
Inlägg: 7936
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Gimbal »

Tjusigt. :tumupp:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5464
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

MiaM skrev: 9 juni 2023, 20:57:25 Ah, Z80 har NMI-vektor på hex 66 och där lagrar CP/M filnamnet (och attribut i högsta biten för respektive tecken) på den fil en applikation vill öppna. Blir lite begränsat ifall varje filnamn måste innehålla motsvarade op-koden för RETN på rätt ställe :D

Men som jag fattar så innehåller modden ändå redan konfigurationer för att helt mappa bort bildminnet och också kunna mappa in det antingen högst upp eller på ordinarie ställe strax under mitten.

Håller med om att cirka all CP/M-mjukvara är nog skriven för 80-tecken. Men det fanns ju 80-teckentillsatser till ABC80.

Vet inte hur CP/M på SVI gör, men CP/M på C128 i 40-teckensläge har vad jag minns en sidoscrollande virtuell skärm så mjukvaran upplever den som 80-teckens. (Antar att detta läge var väl mest bara en eftergift för att kunna hävda att C128 kan göra allt som C64 kan - orsaken att Z80 och CP/M ens blev del av C128 var att det var för mycket strul med att få CP/M-tillsatsen för C64 att funka på C128-prototyperna).

Att köra CP/M på t.ex. ABC 80 med separat terminal skulle väl vara rätt knasigt ärligt talat. Vet inte hur vanligt det allmänt var att köra terminaler mot icke-fleranvändar-mikrodatorer som har inbyggd bildhårdvara, misstänker att det var extremt ovanligt.
För att återkoppla om CP/M för ABC80 så verkar det funnits en verison som kräver hårdvara, det nämns i texten UNI80, det har jag dumpade ROM för, men saknar disketter och överig hårdvara: https://www.abc80.net/archive/luxor/ABC ... _abc80.pdf
MiaM
Inlägg: 9995
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Intressant.

Om du kan komma på vilket diskformat som behövs för att något ska laddas från disk så är det antagligen inte alltför mycket jobb att skapa nya diskar. Det är ju inte samma sak som att faktiskt ha den mjukvara som kördes då det begav sig, men ändå.

En kvalificerad gissning är väl att den där hårdvaran slår av/på ändrad adressavkodning och då också växlar rom på något sätt. Det bör väl gå att se i rom-dumpar vad den verkar göra dels för att prata med diskar och dels för att skriva saker på skärmen, och förhoppningsvis också vad den verkar göra för att ändra minneskarta.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5464
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag har läst att kortet som man behöver sätts i CPU-sockeln. Det hade varit intressant att veta vad det innehåller. En gissning är att det finns något slags boot-rom (som jag inte har) och så stängs nog NMI av. ROM:et som jag har dumpat är adressavkodnings-ROM:et, så de trixar med minnesmappen i alla fall. Frågan är om extrakortet innehåller mer minne också.
MiaM
Inlägg: 9995
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Aha, jag trodde av nån anledning att det var bootrom. Utan bootrom så blir det nog omöjligt att bygga nån slags replika.

Mitt intryck är väl att CP/M-burkar ofta hade 64k. Vet inte i vilken utsträckning det ens finns applikationer (bra nog att locka nån att skaffa en tillsats för att köra CP/M) med avsevärt mindre mängd minne. Så det lär väl ha ingått nån minnesexpansion också.

Är den dump du har alltså för prom som sitter i ordinarie sockel på ABC80-moderkortet? Då borde det åtminstone gå att klura ut hur minneskartan ser ut. Antar att det lär väl vara nåt mellankort eller något ben som sticker ut bredvid för att drivas av nån port för att kunna växla mellan ordinarie minnskarta och CP/M-karta?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5464
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

IBM AT

Jag har grejjat vidare med min IBM AT. Jag var och rotade i förrådet och hittade min egen hårddisk som satt i min egen AT i början på 1990-talet. Otroligt nog är det den enda hårddisken som hittills har fungerat bra! Jag labbade också med annan BIOS och IDE /CF. Jag fick det att fungera.

Tyvärr så hände två saker, dels kunde jag inte läsa disketter längre, det är diskkontrollern som är kass så den måste lagas. Det kan ha med att göra att nätagget också gått söder... Så det är fortfarande lite att fixa med. Jag har dock både ett annat nätaggregat och en annan diskkontroller.

När disken gick igång så var första saken att göra att kopiera hela disken till min P133 med en laplink-kabel.
IMG_1503 (2).JPG
Sen kunde jag roa mig med några rundor Tetris.
IBM-AT.jpg
IBM-AT-badge.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av anders_bzn 3 juli 2023, 08:50:10, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
Inlägg: 9995
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Kul!

5.25" fullhöjd, eller vad är det som gömmer sig halvt under tangentbordet?

Oväntat att floppykontrollern gått sönder :o Nåt knas i en diskdrive så att den tillfälligt lett över +12V till nån signal? Kanske relaterat till att nätagget gick sönder?

Sidospår: Hoppas EGA-skärmen är bättre än CGA-skärmen. Sorry om jag tjatat om detta för många gånger, men en IBM CGA-skärm är den enda skärm som uppenbart gett mig symptom på oönskad strålning. Hela ansiktet såg ut som om jag solat för mycket, men det blev ingen solbränna, bara det röda. Detta efter att jag suttit framför en sån skärm många timmar per dag många dagar i sträck (sommarlov). Eftersom jag suttit många fler timmar framför många olika andra skärmar utan något liknande så anser jag mig kunna vara rätt säker på att det var nåt knas med skärmen, osäkert dock om det var det enskilda exemplaret eller problem med skärmtypen.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5464
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

MiaM skrev: 1 juli 2023, 01:55:37 5.25" fullhöjd, eller vad är det som gömmer sig halvt under tangentbordet?
Det stämmer bra, skarpögt! Det är en Seagate ST-4038, 30 megabytes hårddisk.
MiaM skrev: 1 juli 2023, 01:55:37 Oväntat att floppykontrollern gått sönder :o Nåt knas i en diskdrive så att den tillfälligt lett över +12V till nån signal? Kanske relaterat till att nätagget gick sönder?
Ja verkligen, dessutom är jag inte säker på att nätagget är trasigt längre. Diskstationen fungerar dessutom utmärkt med en annan kontroller.
MiaM skrev: 1 juli 2023, 01:55:37 Sidospår: Hoppas EGA-skärmen är bättre än CGA-skärmen. Sorry om jag tjatat om detta för många gånger, men en IBM CGA-skärm är den enda skärm som uppenbart gett mig symptom på oönskad strålning. Hela ansiktet såg ut som om jag solat för mycket, men det blev ingen solbränna, bara det röda. Detta efter att jag suttit framför en sån skärm många timmar per dag många dagar i sträck (sommarlov). Eftersom jag suttit många fler timmar framför många olika andra skärmar utan något liknande så anser jag mig kunna vara rätt säker på att det var nåt knas med skärmen, osäkert dock om det var det enskilda exemplaret eller problem med skärmtypen.
Jag har inga minnen av att det var så illa, men jag körde nog mest en monokrom hercules av märket ADI till min AT. Men visst, framsidan på bildröret blir väldigt statisk på denna skärmen.
IMG_1506.JPG
Angående nätagget, jag kopplade upp det på bänken för test. Jag lastade 5V med en hårddisk och knapp 1 Ohm. 12V lastades med samma hårddisk och 5 Ohm. Jag mätte alla spänningar (spot on) och rippel på kanske 40mV på 5V railen. Lite högre på 12V. Jag mätte också ESR och kapacitans på kondensatorerna och de är förvånadsvärt pigga för att vara kondensatorer i 40-års åldern. Jag tror inte det är något större fel på nätagget. Jag ska testa det i datorn igen, men jag ska köra ett ännu tuffare test först.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9995
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Jag brukade "avknastra" skärmar som inte själva avleder ESD, d.v.s. ta i skärm-signaljord med en hand och dra över hela skärmen med andra handen, så eventuell återstående ESD måste suttit bakom plastsargen. Tror det var nåt knas med den skärmen.

Annat sidospår: Den där disken du har som konstlast ser bekant ut. Kan inte svära på om det var en sån jag hade då det begav sig, men jag har vagt minne av strömkontakt på kabel istället för kretskortsmonterad och type 13 låter bekant. Om den är likadan som den jag hade så är min erfarenhet att det funkar utmärkt att köra RLL på den för att få ut 30MB. Samma erfarenhet hade jag från ST412 som då gav 15MB istället för 10MB.

(Dessa diskar fanns kvar i mina samlingar till semimodern tid, men tyvärr blev de kastade pga ett missförstånd för 14 år sen. Minns inte när jag senast faktiskt provkörde dem men när det nu kan ha varit så funkade de utmärkt).
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5464
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

"Kostlasten", disken har mycket riktigt en kabel med en kontakt. Den spann upp men var i övrigt helt död. Den ligger nu på återvinningen i Kävlinge,
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5464
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag släpade hem en Facit 4045 remsläsare/remstans som jag ropade hem på Tradera för ~10 år sedan. Den är i superfint skick, jag har bara torkat av den och tagit bort lite färgrester som satt på ena sidan. Läsaren läser 120 tecken/sekund och den kan stansa med 60 tecken/sekund. Den är från ~1984 och är således ganska modern. Den är mikroprocessorstyrd (6809) och håller alla parametrarna för inställingar i CMOS minne.

Den kan buffra läsning/skrivning och den har hårdvaruhandskakning till datorn. Den har också sådana finnesser som att kopiera remsor. Den har också ett inbyggt självtest och kan stansa/läsa både 1" 8-bitars remsa och 5-bitars remsa, Fem bitar användes till Telex och det var en sådan tomremsa som satt i maskinen. Jag bytte till 1" efterom det är det man vill ha till sina datorer.

Jag körde igenom alla självtester utan problem. Det enda problemet var såklart att den inte kom ihåg inställningarna efter man slagit av/på den. Inget stort problem.
IMG_1481 (1).JPG
Kortet i maskinen. Notera den svarta klumpen "DataSentry", ett kapslat batteri med tre NiCd celler.
IMG_1460.JPG
Jag gillar att det var helsvetsat, för inget av gucket hade läkt ut och förstört något.
IMG_1486 (1).JPG
Jag gjorde ett litet kort med två supercappar och ett motstånd som fick ersätta batteriet. Hela 2F vilket lär räcka ett tag. Minnet drar bara 2uA enligt databladet. Ja misslyckade med att mäta strömen trots att jag har en bra Keithly 6,5-siffrors multimeter...
IMG_1504 (1).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av anders_bzn 5 juli 2023, 14:35:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3848
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Mickecarlsson »

Snyggt.
Då vet jag vad jag ska göra med CÅ-8015-kortet till RT-datorn, det batteriet hade läckt men kortet hade klarat sig.
Gimbal
Inlägg: 7936
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Gimbal »

Helfestliga apparater.
:tumupp:
Skriv svar