Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Glenn »

Mja, funkar gör det ju, men jo, lite jobbigare att använda. (Har kört det i 40col på C128 och både spectravideo 328 och 738)

Finsn väl f.ö CP/M som inte pratar grafik utan terminal också, ska man porta så lär det ju vara enklare.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Ah, Z80 har NMI-vektor på hex 66 och där lagrar CP/M filnamnet (och attribut i högsta biten för respektive tecken) på den fil en applikation vill öppna. Blir lite begränsat ifall varje filnamn måste innehålla motsvarade op-koden för RETN på rätt ställe :D

Men som jag fattar så innehåller modden ändå redan konfigurationer för att helt mappa bort bildminnet och också kunna mappa in det antingen högst upp eller på ordinarie ställe strax under mitten.

Håller med om att cirka all CP/M-mjukvara är nog skriven för 80-tecken. Men det fanns ju 80-teckentillsatser till ABC80.

Vet inte hur CP/M på SVI gör, men CP/M på C128 i 40-teckensläge har vad jag minns en sidoscrollande virtuell skärm så mjukvaran upplever den som 80-teckens. (Antar att detta läge var väl mest bara en eftergift för att kunna hävda att C128 kan göra allt som C64 kan - orsaken att Z80 och CP/M ens blev del av C128 var att det var för mycket strul med att få CP/M-tillsatsen för C64 att funka på C128-prototyperna).

Att köra CP/M på t.ex. ABC 80 med separat terminal skulle väl vara rätt knasigt ärligt talat. Vet inte hur vanligt det allmänt var att köra terminaler mot icke-fleranvändar-mikrodatorer som har inbyggd bildhårdvara, misstänker att det var extremt ovanligt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

ABC 820 bandstation, detta var ett mekaniskt projekt. Allt fett har på 45 år blivit till en tuggummiliknade konsistens. Det är inte byggt för att man ska kunna montera isär och serva. Så det var kanska mycket pill för att smörja upp alla mekaniska leder för att få denna att fungera igen.
IMG_1467.JPG
Test med datorn! Fungerar!!!
IMG_1469.JPG
Så här fin blev den tillslut.
IMG_1471.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Föe en massa år sedan fick jag denna datorn av en dåvarande kollega. Jag trodde jag hade koll, men när jag kikade på den så hade den fel CPU och såg fel ut för att vara det jag trodde. Den har Z80 istället för 6809. Jag vet inte så mycket omden, har någon sett den innan? Kort fakta
* Z80 CPU
* 128k minne bankat.
* 2st BASF 6118 diskstationer (80 spår 300rpm, så inte 1,2 megabyte)
* Har kört CP/M, disketter med CP/M 3.0 finns.

Jag har känslan av att den är bydd lokalt, men inte ett amatör-hemma bygge. I så fall en mycket duktig sådan. Alla kablage är välgjorda och alla kabeländar som sitter i skruvplintar har ändhylsor.

Fronten
IMG_1479.JPG
Vy snett ovanifrån.
IMG_1473.JPG
Floppykontrollern
IMG_1477.JPG
Minneskortet
IMG_1476.JPG
ROM kortet, detta är monitor ROM:et
IMG_1475.JPG
CPU kortet, med anslutningar för terminal och printer.
'
IMG_1474.JPG
Jag startade upp den efter att kontrollmätt spänningarna från nätdelen. Den kommer sporadiskt ut något som ser rätt ut på serieterminalen @ 9600. Det verkar stämma med vad som finns i ROM:et. Romet verkar ge lite ledtrådar hur man ska boota till CP/M. ROM:et
coz80.zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Oskar »

Kul arkeologi projekt :)
COMPUSE som det står på några av korten, är det denna dators namn, eller något annat?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag tror det är företaget som byggt den. Företaget verkar finnas kvar som enskild firma registrerad på en äldre man i Staffanstorp. Har hittat nummer, får ta mod till mig och ringa upp.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Oskar »

Ok! Klart du ska göra det, den pratstunden blir nog uppskattad :tumupp: :tumupp:
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Kul burk! Det känns lite som ett prototypbygge i form av färdigcaddade och mestadels korrekta kretskortslayouter (förutom floppykontrollern, är det en mod eller felrättning?). Kanske nån slags tanke att kunna producera en större serie men som inte lett vidare till nån större produktion.

Eller så kanske det var en industridator som i detta fall byggts som en vanlig dator men kanske vanligtvis användes för styr-regler-grejer med kod i ROM och inga diskdrives? Såna byggen hamnar ju oftast inte bland gammeldatorsamlare utan åker gissningsvis ofta på tippen när nåt företag byter ut nån maskinpark eller liknande. Eller så samlar de damm som reservdelar när företag byter ut en halv maskinpark, och till slut kastas de av nån osentimental reparatör, eller så försöker nån vaktmästarmässig person sälja dem för 3000:- ifall nån tycker de verkar intressanta.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av ASEA »

Hyll-arkeologi är en underskattad och spännande hobby! :rofl
Ser ju rätt proffsigt ut med riktiga kretskort gjorda, är lådan en vanlig tranfor typ datadisc eller liknande?
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Är Tranfor kända för dessa lådor? Jag kände bara till dem som PC-importör förr. Har ett eller två tangentbord märkta Tranfor, 102-tangenters växlingsbara mellan PC/XT och AT. Ett av dessa följde med den IBM 5160 XT som päronen köpte begagnade i slutet på 80-talet för bokföring på deras jobb :) Har också haft en Tranfor-märkt PC-låda. Den var riktigt bra förutom att den var just en PC-låda och rymde därmed inte ett tidigt skitstort 16-bit ISA MFM-kontrollerkort. Få idag minns nog att AT är nån centimeter högre än PC/XT, och idag har väl i stort sett alla moderna kort mått enligt PC/XT och inte AT antar jag. :)

P.S. den som är lustigkurre kan pilla bort Tranforloggan från tangentbordet, bryta av den mellan n och f, och sätta tillbaka de två halvorna så att de byter plats, så blir det forTran. (Inte jag som gjort, men sett på ett tangentbord) :D

Jag tror att det där är en universallåda. Köpte ett paket med Amigagrejer för många år sen och en extern hårddisk var monterad i en sån låda. Kan ju iofs i teorin ha innehållit en sån dator som på bilden tidigare som skrotats ut, men ändå.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Glenn »

Jag containerfyndade externa tranforlådor på 90-talet och sålde sen som Amigalådor på BBS'er, så jag kan ha varit skyldig där :D
Senast redigerad av Glenn 15 juni 2023, 15:29:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

MiaM skrev: 15 juni 2023, 04:48:30 Är Tranfor kända för dessa lådor? Jag kände bara till dem som PC-importör förr. Har ett eller två tangentbord märkta Tranfor, 102-tangenters växlingsbara mellan PC/XT och AT. Ett av dessa följde med den IBM 5160 XT som päronen köpte begagnade i slutet på 80-talet för bokföring på deras jobb :) Har också haft en Tranfor-märkt PC-låda. Den var riktigt bra förutom att den var just en PC-låda och rymde därmed inte ett tidigt skitstort 16-bit ISA MFM-kontrollerkort. Få idag minns nog att AT är nån centimeter högre än PC/XT, och idag har väl i stort sett alla moderna kort mått enligt PC/XT och inte AT antar jag. :)

P.S. den som är lustigkurre kan pilla bort Tranforloggan från tangentbordet, bryta av den mellan n och f, och sätta tillbaka de två halvorna så att de byter plats, så blir det forTran. (Inte jag som gjort, men sett på ett tangentbord) :D

Jag tror att det där är en universallåda. Köpte ett paket med Amigagrejer för många år sen och en extern hårddisk var monterad i en sån låda. Kan ju iofs i teorin ha innehållit en sån dator som på bilden tidigare som skrotats ut, men ändå.
Datastore och Datadisc tiill ABC-datorena var byggda i dessa lådor. Det är en universallåda, den finns i många storlekar. Även Luxor bygge i den, ABC838 8" diskettstation är byggd i denna typ av låda. Jag tror att det är en Schroff låda, ska bläddra i en gammal Elfa och se om jag kan få svar.

EDIT: Det är Schroff och man kan fortfaranade köpa dem: https://sg.rs-online.com/web/p/rackmount-cases/7212806
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av ASEA »

Använder den nån standardiserad buss ?
Är det GND man ser både i början(stift 1) och i slutet på bussen(stift 32)?

https://en.wikipedia.org/wiki/STEbus ??
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag har ingen aning. Det jag minns är att är att man som i STE-bussen använder rad A och C i kontakten. Jag ska undersöka det, men nu står burken på jobbet.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag svarar mig själv med en gång, jag har ju ROM kortet hemma. A,C 1 är GND men A,C 32 är +5V. Så detta är något eget, eller i alla fall inte STE bus.
Skriv svar