Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag fick tipset om silikonfett av en kompis. Detta verkar bra om man läser databladet.
IMG_0633.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Hämtade lite nytt:
IMG_0641.JPG
  • Det var en del äldre PC-kort (tidseran 386-Pentium) som en kompis ska ha.
  • En LSI Alpha, från Computer Automation men såldes av Metric.
  • En Smutsig och lite ledsen Teletype ASR-33. Lite bitar saknas tyvärr men stället finns med (inte på bilden).
  • En Epson HX-20
IMG_0661 (1).JPG
LSI Alpha med dubbel 8" drive.
IMG_0659 (1).JPG
Lite av detta kommer väl dyka upp här i tråden.

EDIT: Stavning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av anders_bzn 3 augusti 2022, 12:55:26, redigerad totalt 2 gånger.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Cool, grattis till fyndet!

HX-20 är jag nog lite avis på :) Ingick det några tillbehör osv?

Inte 100% koll på den, men till efterföljarna PX-8 osv så går det att emulera diskdrive via valfri dator med RS232-port. Det finns mjukvara för PC för detta. Så man behöver inte ens terminalprogram eller liknande för att överföra filer till/från dessa. Semi-säker på att HX-20 har samma interface/protokoll men vanlig DIN istället för mini-DIN som PX-8 osv har.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Glenn »

HX20 är väl ganska annorlunda mot PX-8 (Geneva) och PX-4 vad jag förstått. HX-20 har ju både annan arkitektur (hitachi 6309 ostället för Zilog Z80) och kör inte CP/M.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jo jag har sett att det finns diskemulering. Den kom med manualer och kartong. Jag tror jag har en ny streckkodsläsare till den sedan tidigare….

Jag postar bilder sen!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

HX-20 i skick som ny!
IMG_0671.JPG
Ny streckodsläsare i kartong!
IMG_0678.JPG
Manualer, kassetter och ett "nytt" färgband. Det är nog tyvärr lika torrt som de andra. Det finns nya att få tag på.
IMG_0677.JPG
Jag hade en HX-20 till. Denna är använd och har inte microtape-driven. Jag hittade inte den, men jag tror att det borde finnas ytterligare en.
IMG_0676.JPG
Bärväska och orginalkartiong!
IMG_0672.JPG
I bitar för att plocka ut batteriet.
IMG_0663.JPG
Batteriet, det hade inte läckt! Fyra celler NiCd. Man kan inte köra datorn med laddaren utan batteriet. Så jag har dragit ut sladdarna igenom en glipa i skalet så man kan höra med extern DC. Det finns nya batterier på ebay. I manualen står det att man inte ska ladda mer än åtta timmar. Sen måste man koppla ur laddaren, ingen laddlogik här inte. Sen ska man inte koppla in laddaren förrän datorn själv säger till.
IMG_0662.JPG
Microdriven fungerar inte. Remmen är snustorr, men var hittar man en ny? Har letat på ebay, det finns från Kina eller USA. Remmen ska vara 50mm lång, fyrkantig med sidan 0.8mm, men upp till 1mm ska fungera. Jag har kollat hos Svalander...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Glenn »

ser ut som samma batteripack som PX-8, jag byggde nytt med lösa celler till min.

Man kan köpa hela kit med fyrkantsremmar av massor av storlekar, jag ska ha ett sånt nånstans, oklart om den storleken är med dock.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Fantastiskt skick, vilket fynd!

Jag hade seriöst provat att väcka liv i batteripacket. Fast då skarva kabeln så den hänger ut utanför. Min erfarenhet är väl annars att om batterierna inte blir urladdade så läcker de aldrig. Läckaget beror väl på oönskad kemisk process när batterier djupurladdas. Fast man kan förstås ha tur också så de inte läcker trots att de är urladdade...

Annars så kan det kanske vara värt att prova att bygga en "effektzenerdiod" på 4,8V (eller var nu NiCd landar på vid max laddning), dvs en shuntregulator, och eventuellt parallellkoppla med några hyggliga elektrolytkondingar, och se om det går att köra burken via laddaren. Antagligen går det att köra datorn men den dör säkert om man försöker köra skrivare eller bandspelare, kanske?

Det där med att dra ut sladdarna via lämplig öppning och köra extern DC känns bekant, har kört så på en PX-8. Det var dessutom såpass länge sen att jag otroligt nog moddade en C64-nätdel att ge 5 istället för de ca 5,5V som den gav (det satt verkligen spänningsdelare för att höja referensen till 5V-regulatorn, så att Commodore kunde kompensera för billiga kablar och kontakter). Nu vet jag sen länge att dessa nätdelar är opålitliga och jag lär absolut inte starta denna PX-8 med den nätdelen igen :)

Kul att det också ingick ett expansionskärl. Verkar vara lite lustigt hur man måste konfigurera den om man ska använda både ROM och RAM. Mitt intryck är att HX-20 användes ofta till väldigt användarspecifika applikationer, en enda applikation, så det kanske var okej att behöva växla med switchar/byglar.

Kort googling fann denna sida, som väcker minnen från när jag pysslade med en PX-8 för många++ år senhttps://fjkraan.home.xs4all.nl/comp/hx20/

Jag tror att jag råkar ha ett par HX20-manualer som av nån anledning hängde med PX-8. Om jag stöter på dem så ska jag försöka komma ihåg att fråga om du behöver nån av dem. Tror det är användarmanualen och nåt häfte till eller så. Antagligen vad du redan har, men eftertsom du har två burkar men kanske bara en uppsättning manualer så kanske det kan vara intressant ändå?

Angående remmar så tjatar jag åter igen om Facebookgruppen "Bandspelare". Det finns också en svensk grupp som heter nåt i stil med Vintage Electronic osv (kombinerat svenskt och engelskt namn) med många gamla uvar som kan tänkas ha koll.

Annars kan man ju fundera på var det annars kan sitta en passande rem man kan stjäla. Det är väl allt ovanligare med drivremmar i elektronik i allmänhet, men kanske t.ex. nån optisk läsare för dator (eller dvd/cd-spelare för tv/hifi-bruk) som kan få donera delar?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av rvl »

Har "containerfyndat" en likadan nån gång i tiden, inte i fullt lika prima skick och nån expansion unit hade jag inte ens sett tidigare.

Den finns kvar försedd med två ledare som kommer ut genom en glipa i skalet ...båda är svarta. :doh: Är nog rätt många år sen jag startat den.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Glenn skrev: 31 juli 2022, 22:42:42 ser ut som samma batteripack som PX-8, jag byggde nytt med lösa celler till min.

Man kan köpa hela kit med fyrkantsremmar av massor av storlekar, jag ska ha ett sånt nånstans, oklart om den storleken är med dock.
Jag har beställt kit, från Tradera (Sverige) och Ebay (Kina) nu. Vi får se när de dyker upp.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Glenn »

Jag beställde ett kit för att jag behövde EN rem, till slädutmatningen på en gammal NAD CD-spelare, hela kitet var billigare än att köpa en originalrem..
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag fick det första rem-kittet igår!

Rembyte, man måste löda loss några kablar innan man kan vika bort kortet.
IMG_0697.JPG
Jag förundras över de ytmonterade komponenterna. Detta är ändå byggt redan 1982!
IMG_0701.JPG
Succe!
IMG_0704.JPG
Eller nästan i alla fall, jag lyckade inte ladda hela programmet. Jag provade då att spola bandet men det lät bara illa så jag fick skruva isär och löda loss kablarna igen. Remmen hade hoppat av det lilla hjulet! Jag lade på remmen och körde motorn med ett labbagg varpå den hoppade av nästan direkt. Remmen är tydligen för tjock! Jag får vänta några veckor på mina Ebay-remmar innan fortsättning följer!
IMG_0705.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Glenn »

Jag fick aldrig igång bandaren på min PX8, undrar omd et är remmen på den med.. borde ta tag i det..
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Så fick jag snurr på bandaren, kunde ladda ett program från band!
IMG_0725.JPG
Så ett litet demoprogram som någon gjort för länge sedan!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av grym »

dom där annvände jag mycket till att ladda maskinparametrar via rs232 från band, exakt vilken modell det var kommer jag inte ihåg

kan bara säga att jag gillar den här tråden, nostalgi och kul :tumupp:
Skriv svar