Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

IMG_2276.JPG
Detta är lite OT men jag köpte några fler Raaco lådor. Plötsligt blev det ohållbart att veta var saker fanns, så jag sorterade innehållet en aning och märke upp dem!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av ASEA »

Snyggt! :tumupp:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Tack!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

IMG_2279.JPG
Lite serie-reparation. Jag byter alla eventuella RIFA och elektrolyterna innan test. Detta är tre ABC830, men alla var lite olika.
IMG_2280.JPG
En var testad av mig 1994, då var den knappt 15år och fungerade. Det är en av de första ABC-sakerna tillsammans med en ABC80 som startade samligen av gamla datorer. Nu är det ytterligare trettio år senare...
IMG_2284.JPG
Tre stycken lagade och regjorda och fullt fungerande. Endast en drive hade problem, motorn snurrade inte, spindeln hade fastnat. Lätt fixat!
IMG_2285.JPG
Sen finns det ju en fjärde drive den har MPI stationer och inte BASF. BASF är de stabilaste. Den driven är rätt sliten, så när jag öppnade den och fick ur nätdelen bestämmde jag mig för att skrota den.
IMG_2286.JPG
Men sen klarade jag det inte, den kommer från min gamle fars jobb och var till den ABC802:an jag fick där ifrån. Jag blev sentimental. Så nu ska limmet bara torka så ska nog få ihop nätdelen så blir den också! Så blir det ytterligare en drive hoppas jag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Så sitter alla korten ihop igen, recappade och testade. Jag glömde fota när jag lastade och mätte spänningarna. Nätdelen har -12V i denna driven, den används inte men gör det när den sitter i expansionschassiet. Två av drivarna hade -12V, de andra inte.
IMG_2288.JPG
Någon har varit här innan, notera den avdragna skruven. Jag fick borra ut eländet.
IMG_2287.JPG
Drivarna är rengjorda och jag körde med rengörningsdiskett. Jag skulle behöva några till. Här testar jag med en ABC80. Fungerar som synes. Jag gjorde inte någon mer djupgående test som att justera alignment.
IMG_2289.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av uaxnet »

Snyggt som vanligt!!!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Tack!

Jag "fick" ett påskägg idag från Mouser-påskharen. Påsken är räddad!
IMG_2292.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Bilden med tre diskdrives på bänken ser nästan ut som att den föreställer nån slags antingen rätt fula småserietillverkade dubbel-DIN-bilstereo, eller rätt fina hembyggda dito :D
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Miam: Du har allid en egen vinkling på saker och ting :-)

Jag fixade till två av dessa monokroma monitorer. Recap och lite justering. Först plockar man isär hela monitorn. Den får samtidigt en tvätt.
IMG_2296.JPG
Elektroniken. Till vänster om kylfländern sitter det två 4700uF kondensatorer av fabrikat ROE, made in W Germany. Dessa är oftare dåliga en hela. I en av monitorerna som jag testede och fungerade så fungerade den vid test. Nästa gång jag testade den var en av kondensatorerna korlsluten. De två kondensatorena glättar spänningen på de två spänningsrailerna. Den ena går oreglerad till datorn och den andra regleras till 24V och försörjer monitorn. Regulatorn en 7824 sitter på den stora kylflänsen.
IMG_2293.JPG
Efter recap och lite justering så fungerade monitorerna helt okej.
IMG_2298.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bqt
Inlägg: 217
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av bqt »

Fasiken vad nostalgisk man blir av att se alla dessa Luxor-saker. En gång i tiden jobbade man ju med dom. Det var en massa programmering för jättelänge sedan.
Fint att du fixar och håller vid liv. Den dagen jag blir pensionär hoppas jag att du fortfarande finns, och kan hjälpa till med ett par saker. ;)
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Sorry att jag går ganska off-topic, men såg ABC16-burkar på bild på annat ställe, var det nu var, här om dagen.

Inatt drömde jag en knäpp dröm. I en garderob i huset jag växte upp i så rotade jag runt bland några isärskruvade okända terminaler, och bland sakerna fanns ett tangentbord som hette "ABC 12S" som specifikt var för att köra ABC16 och hade de extra tangenter som behövs för att köra PC-program jämfört med de vanliga ABC800-borden. Det var stort som ett fullstort tangentbord men hade enbart knappar som PgDn, funktionstangenter och några fler, och var mestadels blankt. :O :O
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

bqt skrev: 3 april 2024, 13:38:11 Fasiken vad nostalgisk man blir av att se alla dessa Luxor-saker. En gång i tiden jobbade man ju med dom. Det var en massa programmering för jättelänge sedan.
Fint att du fixar och håller vid liv. Den dagen jag blir pensionär hoppas jag att du fortfarande finns, och kan hjälpa till med ett par saker. ;)
Jag kommer nog hålla på ett tag till :-)

Miam: Jag skrev ju lite om ABC16 på FB men har inte lagt upp något här ännu. Men det närmsta man kommer är nog detta:
IMG_2361.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Ja, då var det ABC16. Detta var ett sätt att förlänga livet på ABC800 genom att göra den PC-kompatibel. Idén var att bygga en tillsats som gav datorn 16 bitar och mer minne. Hur detta skulle bli fullgott inser jag inte eftersom man använde Luxor egna diskettstationer som inte kan läsa varken 360K eller 1.2MB disketter. ABC830 var ju enkelsidig och ABC832 kunde bara lösa 640K disketter. ABC16 lådan byggdes av MYAB. Endast en prototypserie tillverkades och när Nokia köpte upp Luxor så hade de redan en PC i sortiment och såg till att ta livet av ABC16. De sägs att de återkallades och skrotades, me några verkar ha äverlevt.

Jag har två, den varav den ena saknar CPU-kortet. Jag saknar även alla disketter, men jag hade tur och fick låna några för ett tag sedan som jag kopierade. När jag läste installationsmanualen insåg jag att jag saknade en kabel och ett förlängingskort. Jag har dock en bekant som har en ABC16 som jag fick låna, det gav mig de sista pusselbitarna för att kunna få igång en ABC16!
IMG_2351.JPG
ABC16 inuti, den långa stiftlisten är för ett expansionskort så man kan sätta ISAkort i lådan.
IMG_2352.JPG
Den lånade ABC16 kom med den datorn som använts ihop. Det gav mig möjligheten att kopiera tecken PROM:et som är för ABC16. I datorn satt även förläningskortet, man ser på bilden att det sitter en påklistrad IC. Detta hade man inte kunnat gissa sig till så lånet var verkligen värdefullt. Denna ABC800 har också en expansion som jag aldrig sett, nämligen UNI800 som verkar vara en RAM-disk. Jag ska få låna manualen till den, så den kommer bli arkiverad digitalt.
IMG_2340.JPG
Jag har bara bytt några kondensatorer (inklusive RIFA) i nätdelen i min ABC16 och testat den. Den fungerar. Jag behöver rota fram ett kontrollerkort för floppy inn an jag kan testa och se om något fungerar, Fortsättning följer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Gimbal »

Jösses vilket detektivarbete. :bravo:
bqt
Inlägg: 217
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av bqt »

Nu är det här kanske inte riktigt opartiskt, så man ska väl ta det med en nypa salt. Men om du inte sett artiklarna som har scannats om ABC16, så hävdar dom att den kan läsa PC-disketter fint med orginaldrive. https://www.abc80.net/archive/luxor/ABC ... -world.pdf.
Jag vill ju minnas att det fanns ett antal olika diskett-drivear till ABC800, så man borde kanske specificerat lite mer vilken drive man borde haft. :)
Den här broschyren (https://www.abc80.net/archive/luxor/mar ... roshyr.pdf säger att man ska ha en ABC 832...

I övrigt hade jag aldrig sett/hört om ABC16 förut. Dels kanske jag inte var så mycket kvar i ABC-världen när den här snabbt kom och gick, och jag inser att slutet på ABC-eran lite mer generellt har blivit luddigt i min hjärna. Men det du skriver får mig att inse att det kanske var Nokia som dödade av den snabbt och tyst.
Men ABC16 var faktiskt en intressant parentes. Jag undrar lite hur det integrerade med att köra program i ABC800-världen i kombination med ABC16. Låter i broschyren som om ABC800-bilden skulle hamna i ett fönster i ABC16?
Skriv svar