Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Akai »

Jo så långt är jag med, och har faktiskt funderat på just kalibrering.

Hur går det till?

Men jag är född på slutet av denna era och är uppvuxen med CD skivor. Disketter sågs ju som en pina av de "datorkunniga" när jag började pilla med datorer.

Har ju ägt massa äldre datorer genom åren, men de var ju liksom inte värt ett skvatt då och ingen ville ha det.. och man fattade inte bättre då. Men man önskar att man sparat lite datorer och nu framförallt diskettstationer.

Har en dator står nere i förrådet med Windows 3.11 på, fullt fungerande fortfarande. Lite kul faktiskt. Tyvärr har den bara 3,5" drive
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Egentligen ska man ha en speciell alignmentdiskett, men dessa är sällsynta nuförtiden. Sen ska man se till att justera läshuvudet för maximal signal så att huvuded läser i mitten på spåret,

Men om du har problem med att läsa en diskett som du skriver i din diskettstation så är alignment inte problemet. Det behöver ju inte vara diskettstationen som är problemet, det kan ju vara kontrollerkortet också.

Om målet är att få ut datat från disketten så kan du skicka hit den så kan jag göra ett försök att läsa den.
Garmen
Inlägg: 422
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Garmen »

Det finns, som oftast, några beskrivningar på hur detta kan gå till "där ute".
https://polprog.net/blog/fdalign/
Men en fallgrop om man gör detta är att man nog kan ställa huvudet korrekt över ett spår så signalen är ok men att man står ett eller flera spår fel.
Dvs enheten förmodas läsa tex spår 10 men står placerad över spår 9.
Detta problem undviks så klart om man har en diskett skriven enkom för detta ändamål.
Men en sådan är nog en rar ärta idag...
Tror att det minsta i driveväg jag justerat är 8" :humm:
Men principen för alla har varit den samma.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag har justerat alignment med hjälp av imagedisk: http://dunfield.classiccmp.org/img/

Det blir rimligt bra om man har en diskett som man tror är skriven i en pålitlig diskettstation.

Imagedisk har ett litet utility som är till för att göra just detta.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Akai »

Ja men precis, det är ett program på disketten vi vill läsa ut. Jag har väl inga stora förhoppningar längre, men visst får du gärna försöka om du vill :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av JimmyAndersson »

Ett tips för att justera:

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Glenn »

Jag har lagat både 3.5" och 5,25" drives genom kondensatorbyten, men oftast är det ju rengöring och smörja som behövs.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Akai »

Låter ju lovande, det satt inte alls många elektrolyter, och nå fint fett till CD spelare tror jag att jag har någonstans.

Så jag gör ett försök, så får vi se hur det går :)
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Akai »

Nu har jag tittat på videon och det ser ju inte allt för krångligt ut. Mitt stora problem är ju att jag inte har någon diskett jag vet är 100 bra. Visserligen kan jag kanske tro att den jag vill ha ut datan på är ok. Om inte annat har man justerat drivern efter den disketten och då maximerat möjligheten att det fungerar.

Jag gör ett försök få se hur det går
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag tror inte att alignment är det du ska börja med. Se först till att det går att skriva och sedan läsa samma diskett i driven!
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Akai skrev: 27 maj 2022, 10:23:02 Det är otroligt vad kondingar kan ställa till med. Dessa ytmonterade trodde man ju inte att de skulle börja läcka, de vart ju kallade "solid" i reklamen
Även hålmonterade blev sämre, och/eller så användes de på annat sätt än tidigare. Det verkar vara rätt vanligt att kondingarna i små switchade nätdelar från omkring 1990 har dålig ork. Typ switchad nätdel för VHS-video (som några år tidigare alltid haft linjärreglerade nätdelar). Praktexemplet är väl nätdelarna till Commodore Amiga 500, där den äldre är sekundärswitchad och specad att orka 2,5A på 5V-utgången medan den nyare är primärswitchad och specad att tåla 4,5A men i praktiken så finns det erfarenheter som visar att den gamla "klenare" varianten är den som håller för tyngst last i längden.

Äldre elektrolyter, säg från 60-70-talet, verkar ha varit tätare tillslutna. Jag tror de sämre kondingarna delvis är en säkerhetsgrej. Vid felaktiga driftförhållande så exploderade de gamla kondingarna med en rätt rejäl knall medan de "nyare" kondingarna bara pyser lite stillsamt. En klassiker förr var att ta t.ex. en skrotad TV, löda av kondingarna som var hyggligt stora, sätta fast dem en i taget på en bit kabel, slänga ut den genom fönstret, ansluta till starkt nätagg och mata på felpolariserad spänning till kondingen small :)

Angående diskdriven så håller jag med de andra som redan sagt att du bör nog inte röra alignment förrän du helt säkert kan läsa vad som skrivits i den driven.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

På tal om Amiga och dess 2,5A nätdel:
IMG_0469.JPG
Jag fiskade upp en Amiga 500 (den enda jag har) för att gå igenom den. Det blev lite tvätt och rengörning. Detta är en Amiga med kickrom 1.2 och revision 3 kort.
IMG_0468.JPG
Kollade upp den invändigt, såg mycket bra ut. Den fungerade bra!
IMG_0467.JPG
Minneskortet, ja det var ärjat och batteriet hade läckt. Efter rengörning och bad i vinäger så fungerade kortet igen.
IMG_0476.JPG
Det blev recap av nädelen också. Någon av kondensatorena var lite trött.

Det finns orginallåda till, men jag har dålig koll på vad som borde finnas i. Är det någon som vet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Fortran »

Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Intressant. Jag borde nog ha andra versioner av disketter/manualer eftersom jag har en äldre version med kick-ROM 1.2. Får leta efter dessa.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Ny bild på den tidigare visade SUN maskinen, nu med en ny disk så jag kunde installera OpenWindows3 och köra Mosaic. Det är inte många sidor som Mosaic kan rendrera. Att Sunos inte heller kan DNS gör inte saken enklare (även om det verkar finnas ett hack för det). Men detta ger en smak av webben 1994...
IMG_0600.JPG
Jag har en fungerade CRT till, men den står på lagret.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar