Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag är tydligen känd på jobbet, dessa skulle slängas men jag slapp kontainerdyka, utan fick plocka dem innan de landade. "Någon" kände till mina intressen. Jag tänkte att de passade här, de är ju ~20 år gamla, de kör Windows 2000. Jag ska dumpa diskarna och kolla över batterier så ska de nog fungera. De är kompletta med alla kablar och liknande. Manualerna saknas dock.
logic-analyzers.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag hade tre stycken kraftaggregat av typen som sitter i ABC800/ABC806 på bänken. En var delvis recappad, de andra var inte rörda. Jag tänkte att de skulle renoveras/testas och sedan säljas på Tradera.
IMG_2129.JPG
Bort bort med allt gammalt.
IMG_2130.JPG
Ihopsatta och redo för test. Jag kollar att de orkar leverera ström under ca en timma och att spänningarna är rätt. Kollar också rippel.
IMG_2131.JPG
Två högar, den lilla är dåliga kondensatorer. När utgångskondernsatorerna (de tre större på bilden i dåliga högen) blir dåliga så lämnar dessa aggregaten för hög spänning ut, så det är bäst att byta dessa i förebyggande syfte. Så om ni har ABC800/ABC806 eller diskstationerna ABC830/832 eller expansionsllådan ABC890 (där en variant av dessa sitter) så fixa till dem. När de blir dåliga brinner övrig elektronik upp (jag vet).
IMG_2132.JPG
Fint!
IMG_2133 (1).JPG
Dessa ligger nu på Tradera, en försvann inom en timma.

För den intresserade så finns schemat för dessa på sidan nio i denna pdf: https://www.abc80.net/archive/luxor/ABC ... schema.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Dumpade disken till den ena logikanalyzatorn, disken gick att läsa utan problem. Enligt etiketten är den "bara" 22 år gammal... Ett steg närmre. Frågan är nu om man ska konvertera den till CompactFlash med en gång.
IMG_2134.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av uaxnet »

Snyggt Anders

Rullar disken kan man väl köra med den så länge man har image på den (och den är någorlunda tyst
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Ja det får nog bli så eftersom jag varken hade CF kort eller adapter som har en 44 poliga kontakten som 2,5” diskar har.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MattisLind »

Bra jobbat med nätaggen!

Har du en lista på vilka kondensatorer man ska köpa för de där nätaggen?

Har ju några 800/806/890. Kan ju vara bra att slänga in när man beställer annat för att komma upp tillfri frakt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Tack!

Jag har ingen lista, men jag sätter ihop en lista! Jag ska också gå igenom en ABC890 och någon ABC83x diskstation, det är fler kondensatorer i dem så jag sätter ihop något för dem också när jag hålller på.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 535
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av sommarlov »

sommarlov skrev: 28 januari 2024, 19:29:48
anders_bzn skrev: 10 juni 2023, 20:19:49 ABC 820 bandstation, detta var ett mekaniskt projekt. Allt fett har på 45 år blivit till en tuggummiliknade konsistens. Det är inte byggt för att man ska kunna montera isär och serva. Så det var kanska mycket pill för att smörja upp alla mekaniska leder för att få denna att fungera igen.
@anders_bzn, hur fick du loss svänghjulet på undersidan? Jag har vänt och vridit på ABC820-cassette-memory-service-manual.pdf som du har på ditt arkiv för att förstå/se om det finns ett "clip" som håller fast den, men kan inte riktigt hitta det.
Jag tänkte ta av hjulet för att göra rent under, men även byta remmen som driver mekaniken. Du (eller ngn annan) har inte dimensionerna nerskrivna?
Postar här för om någon annan ska göra samma sak. Fick svar på frågan ovan på FB gruppen (ABC 80 by Luxor):
Hope english is OK here: You can see two holes in the flywheel and by rotating whywheel by hand you can see through the holes that there is black plastic thing underneath the flywheel. Rotate until you see the hole of flywheel aligning with hole in the ring underneath the wheel, lock flywheel and the ring underneat with something that fits through the hole and rotate ~90 degrees counterclockwise and the locking ring is released. Then just pull out the whole wheel assembly.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Tack för återkopplingen, jag hade missat svaret på FB!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag klädde av logikanalyzatorn och inspekterade den, rengjorde från damm med tryckluften. Sen bytte jag RTC batteriet, det gamla mätte till 16mV...
IMG_2137.JPG
Its alive!
IMG_2141.JPG
Jag har inte testat funktionen på ingångarna ännu, det är nästa steg. Men den startade.

Den kör någon embeddedversion av Windows 2000 på en dator som ser lite laptop-aktig ut. 256MB minne och en P3 processor. Det är RETRO!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av ASEA »

Kan ju bli ett trevligt hjälpmedel i datorverkstan! :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Ja precis! Jag har en modern USB ansluten sak som är bra till mycket, men denna har fler kanaler 102st om man räknar in klockkanalerna. Sen har den en jättestor fördel till, den klarar -15 till +15 volt på ingångarna, vilket är mycket praktiskt om man ska laga en dator som PDP9 som har 0 och -3 volt som logiknivåer.

Men det är ett stort as!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av lgrfbs »

Har du en listning till ABC802 då?
Tack för att du dokumenterar så mycket om ABC datorerna.
Har hittat en floppy disk station i en helt 90 grades hörns låda med expansions slott brevid nätagget bak till på maskinen.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Japp, det finns en lista i arkivet: https://www.abc80.net/archive/luxor/ABC ... cement.zip

Se upp, det finns tre olika versioner av den switchade nätdelen som sitter längst bak i datorn. Denna listan är för en av dem.
Skriv svar