Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Om burken orkar så kan du ju installera Solaris 2.x och installera Internet Explorer :wink:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Detta är setupen som jag körde 1994... Jag tror att IPC supportades till och med Solaris 7... Men "Internet explorer", gå och skölj munnen genast :-)
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av mankan »

Kommer ihåg MIcrosofts pressrelease: "Microsoft brings the web to Unix" :wall:
edit: https://news.microsoft.com/1998/02/24/m ... -for-unix/
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Det där var kul att läsa!
davidi
Inlägg: 571
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av davidi »

anders_bzn skrev: 19 juli 2022, 09:21:59 Detta är setupen som jag körde 1994... Jag tror att IPC supportades till och med Solaris 7... Men "Internet explorer", gå och skölj munnen genast :-)
Jag provade IE på jobbets U450 som ändå var rätt hipp på den tiden. Det gick seeeegt. På en IPC vore det nog direkt hälsovådligt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Glenn »

En kompis hade den stora äran att få hålla igång microsofts jävla skräp till browser i solarismiljö, det var inte så roligt, han jobbade på ett universitet som höll ciscoutbildningar och den utbildningsplattformen gick på solaris och krävde IE.

Det är nog det enda fallet jag känenr till där någon faktiskt använde skräpet.

Vill minnas att det var ytterligare en microsoftprodukt han också fick underhålla på soalris, men minns inte vad det var.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Fick en gammal grön kompositmonitor som skulle lagas åt en kompis.

Inte någon vettig bild.
IMG_0341.JPG
Efter lite skruvande på inställningarna så kunde man få bild, men med dålig kontrast och ljusstyrka.
IMG_0340.JPG
Sen blev den stånde i nästan tre och en halv månader. Förklaringen är här, ett skatbo utan dess like. Inte snyggt byggt, jag orkade inte. Detta ska vara kul!
IMG_0608.JPG
Förklaringen är inte oväntat dåliga kondensatorer, detta är en av dem.
68019419303__851E8B58-27F4-4DE2-A794-384A560B457C.JPG
Dåliga till vänster, de till höger håller kapacitansen inom -20% vilket nog är lite generöst. Skulle man sagt -10% skulle en tredjedel till hamnat i andra högen.
IMG_0611.JPG
Bilden efter! Före och efter bilderna är inte en rättvis jämförelse eftersom inte är tagna vid samma tillfälle. Men nu är bilden riktigt bra och man kan justera över hela spannet med bibehållen bild.
IMG_0613.JPG
Sonen kom ut till labbet, men han gick inte ingenom dörren. Det pep för mycket! Jag hör det inte själv, men jag minns inte att man själv hade samma problem när man var ung. Är barnen bara gnälliga och ovana, eller piper dessa monitorer mer med ökande ålder?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Oh, jag minns den monitormodellen, såldes i en del butiker som sålde hemdatorer då det begav sig 83-84. Jag skulle säga att ungefär sådär skatbomässigt såg det väl ut i de flesta svartvita TV som monitorn är närbesläktad med.

Intressant att bildkvaliteten blev så mycket bättre!

Också intressant att den dåliga stora kondingen var en Nichicon, de anses väl idag vara bland de bästa.

Vilket år som helst borde jag skaffa en LCR-mätare för att mäta på kondingar i diverse gammelprylar...

Det tjöt hemskt om skärmar/TV-apparater förr, men eftersom alternativet var att inte se på TV / använda datorer så stod vi ut.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Mickecarlsson »

Loggan på skärmen känner man igen, efter sin era med radio och TV-apparater började Zenith med datorer.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Micke: Jag tänkte nog det....

Sen servade jag totalt fyra tangenbord till ABC802/6. De blir rengjorda och får nya skumgummi pads. Här är bilder på ett av dem, detta är lite speciellt. Ser ni vad?
IMG_0617.JPG
IMG_0620.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Det blir mycket ABC, men jag har ju mycket ABC saker att gå igenom. Allt kommer nog inte att sparas, utan vissa saker kommer behöva få ett nytt hem.

Nu en bandstation till ABC80/800 och 802. Det slog mig att jag faktiskt inte har någon renoverad bandstation alls. Det måste man ju ha!

Denna åker i bitar, den fungerade inte alls. Men efter lite ruckande på mekaniken så gick det få den att spola bandet fram och tillbaks. Att spela upp bandet går inte, mekaniken är så ihopbekad att det bara går för trögt helt enkelt.
IMG_0629.JPG
Fettet har blivit segt.
IMG_0630.JPG
Samma virrvarr av sladdar som i Zenith monitorn tidigare. Jag fick löda loss allt, jag hoppas jag får tillbaks dem sen!
IMG_0621.JPG
Frågan är, vad ska man ha för fett och smörja till sådant här?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

MiaM skrev: 24 juli 2022, 03:41:16 Oh, jag minns den monitormodellen, såldes i en del butiker som sålde hemdatorer då det begav sig 83-84. Jag skulle säga att ungefär sådär skatbomässigt såg det väl ut i de flesta svartvita TV som monitorn är närbesläktad med.

Intressant att bildkvaliteten blev så mycket bättre!

Också intressant att den dåliga stora kondingen var en Nichicon, de anses väl idag vara bland de bästa.

Vilket år som helst borde jag skaffa en LCR-mätare för att mäta på kondingar i diverse gammelprylar...
LCR meter rekomenderas varmt. I mycket av de jag har fixat på sistone så är det kondensatorer. Nichicon brukar faktiskt vara bra men här var det två som var dåliga. De nästa största är 220uF/16V där står de flesta i dålig högen. Även den som står i ok högen var ganska off, men den hade i alla fall >80% av kapacitansen kvar. Dessa var tillverkade av "Marcon"... Luxor använde ofta RoE (senapsgula elektrolyter), de är inte mitt favoritmärke, jag ogillar dem nästan lika mycket som RIFA PME.
MiaM skrev: 24 juli 2022, 03:41:16 Det tjöt hemskt om skärmar/TV-apparater förr, men eftersom alternativet var att inte se på TV / använda datorer så stod vi ut.
Det är nog precis så det är!
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av kodar-holger »

anders_bzn skrev: 24 juli 2022, 13:31:23 Här är bilder på ett av dem, detta är lite speciellt. Ser ni vad?
Dansk tecken-layout?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Ja, så är det!
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

anders_bzn skrev: 24 juli 2022, 13:41:06Samma virrvarr av sladdar som i Zenith monitorn tidigare. Jag fick löda loss allt, jag hoppas jag får tillbaks dem sen!
Ett alternativ som kan vara både bättre och sämre är att istället skruva bort switchar, motorer osv från mekaniken om man behöver dela på allt. En annan variant är att koppla loss nättrafons sekundär från kretskortet och låta kretskortet hänga ihop med mekaniken.
anders_bzn skrev: 24 juli 2022, 13:41:06Frågan är, vad ska man ha för fett och smörja till sådant här?
Jag har tyvärr slarvat bort bokmärket, men det finns en utmärkt tråd om detta i Facebookgruppen Bandspelare med vettiga råd om smörjmedel. Inget klassiskt hokus-pokus med esoteriska new-age-mässiga oljor som kostar 500kr för en halv deciliter utan smörjmedel som man kan köpa från de vanliga stora producenterna av sånt.
Skriv svar