Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Ja, vad som är "rätt" kan sätta krokben för att bara få saker att fungera.

Jag tycker på nåt sätt att om tekniken man använder är "period correct" så är det okej även om man inte använder specifika modeller av saker som skulle använts i en sån burk. D.v.s. det är väl period correct att ha bytt ut till en IDE-disk nån gång under en AT:s kommersiella liv, och det är väl också på nåt sätt period correct att använda nån tredjepartmetod för att kunna hantera diskar som inte stöds direkt av BIOS. Då tycker jag det är okej att använda en klart större IDE-disk eftersom det fortfarande är en IDE-disk, och likaså kan man använda XTIDE Universal BIOS lika gärna som nån annan tredjepartlösning för att köra större diskar. Vet inte riktigt vad jag tycker men man kan kanske på något sätt argumentera för att XTIDE Universal BIOS tillsammans med IBM:s standard-moderkort-BIOS är väl minst lika korrekt som att köra nån tredjepart-BIOS från då datorn fortfarande var aktuell, kanske. Eller kanske inte. :)

Hoppas "något akut" inte betyder typ översvämning i nån lokal eller så... :o
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av ASEA »

Finns det ingen "modern" lösning för att ersätta en MFM-disk så att man ändå kunde ha kvar kontrollern och original bios?

Med tanke på priserna för gamla fungerande MFM-diskar så undrar man ju också om det inte går renovera dem?
Skivorna tänkte jag alltså på då främst, då dessa verkar svårast.
Vet inte hur mycket stryk läs/skriv-huvudena tar när det blir så här.
Resten är väl mest uppsmörjning.
Lager verkar visserligen ha nån tendens till att fasta/kärva på gamla HDD, vet inte om det beror på torkat smörjmedel, skit, rost eller vad som helst.
Men sånt känns lättare att fixa än ytan på "diskarna".

Hur gjorde man på minidatorerna förr när diskpacken rasade, var det nya skivor som gällde eller renoverades dem?
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Jo, det går att emulera MFM-diskar och samma hårdvara kan också användas för att dumpa innehållet i MFM-diskar i typ cirka råformat. Minns inte vad den heter, har dock för mig att jag tipsade om detta när Anders mekade tror det var nån PDP eller liknande, kanske?

Problemet är väl att man har ändå en modern grej då. Det blir visserligen lite mer "äkta" än att t.ex. köra en modern IDE-disk eftersom läshastighet bestäms av MFM-interfacet och söktiden kan säkert emuleras i emulatorn om man vill, men å andra sidan så är det ju samma kommandon till original AT-MFM-kontrollern och alla IDE-diskar. Som bonus så om man väljer att byta till IDE så får man ofta dessutom bättre serieportar (och bättre parallellportar, vilket väl har mindre betydelse).
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

ASEA skrev: 25 februari 2023, 18:06:43 Finns det ingen "modern" lösning för att ersätta en MFM-disk så att man ändå kunde ha kvar kontrollern och original bios?

Med tanke på priserna för gamla fungerande MFM-diskar så undrar man ju också om det inte går renovera dem?
Skivorna tänkte jag alltså på då främst, då dessa verkar svårast.
Vet inte hur mycket stryk läs/skriv-huvudena tar när det blir så här.
Resten är väl mest uppsmörjning.
Lager verkar visserligen ha nån tendens till att fasta/kärva på gamla HDD, vet inte om det beror på torkat smörjmedel, skit, rost eller vad som helst.
Men sånt känns lättare att fixa än ytan på "diskarna".

Hur gjorde man på minidatorerna förr när diskpacken rasade, var det nya skivor som gällde eller renoverades dem?
Jo man kan köra med en MFM-emulator, jag har byggt denna för att dumpa MFM diskar med: https://www.pdp8online.com/mfm/mfm.shtml
MiaM skrev: 25 februari 2023, 17:55:24 Hoppas "något akut" inte betyder typ översvämning i nån lokal eller så... :o
Det är lokalrelaterat men på ett bra sätt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

IMG_1192.JPG
Detta behöver lite akut uppmärksamhet då de inte kan stå kvar i carporten allt för länge. Det är åtta nya hyllsektioner till min lokal. 250 cm höga och 100x60 cm hyllplan. Kom precis.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av ASEA »

Det är inget som gör så mycket för att få lite ordning som riktiga hyllor. :)
Hög takhöjd?
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Skulle vilja tillägga att skåpluckor som täcker alla hyllor gör jämförbar nytta för att hålla ordning. Det primära syftet med skåpluckor är att göra det omöjligt att lättare lägga saker på fel än på rätt plats. Därav att jag också avråder från alla former av öppna ytor mer än där det är absolut nödvändigt. Jag vet att det går inte att ha självdisciplin men i princip skulle man också ha nån slags automatik som tippar ut allt som ligger på skrivbordet ner i nån låda en gång per vecka vare sig man vill eller inte :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Hos mig kommer inget på hyllorna om det inte är inventerat och upplagt i inventarieförteckningen och allt ska vara lagat (helst).

Jag var nere i museet för någon vecka sedan och fylde bilen med saker. En sak som jag aldrig blev färdig att felsöka är den Atari 800XL som jag fick av en kompis för över 20 år sedan. Då var den redan delvis trasig, man fick nämligen bara färgbild ibland. Jag minns att jag testade den och konstaterade att så var fallet. Nu testade jag igen och kostaterade att det snarare hade blivit värre eller så är den mer moderna TV:n mer känslig för dålig signal. Jag kollade på schemat och jag misstänkte genast en 4050 hexbuffer. När jag värmde den med varmluften så fick jag bild. Jag bytte kretsen och rengjorde datorn, den blev fin och fungerade! När jag skulle testa bandspelaren insåg jag att kablen saknades, den är special och jag vet inte om jag faktiskt har den. Risken är att den är försvunnnen. En intressant sak är att Atari 600XL/800XL, Vic-20 och C64 kan använda samma videokabel! Det visste jag inte utan upptäckte det när jag googlade för att bygga en kabel, nu slapp jag det!
IMG_1199.JPG
IMG_1200.JPG
IMG_1201.JPG
IMG_1202.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av anders_bzn 1 mars 2023, 13:07:59, redigerad totalt 1 gång.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av ASEA »

:tumupp: Jag har alltid tyckt att denna generations atari är så snygga/stiliga! :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Glenn »

anders_bzn skrev: 1 mars 2023, 12:07:51 . En intressant sak är att Atari 600XL/800XL, Vic-20 och C64 kan använda samma videokabel! Det visste jag inte utan upptäkte det när jag googlade för att bygga en kabel, nu slapp jag det!
Även spectravideo 318/328 använder samma pinconfig och kan anvcända samma videokabel.
Förvisso är det ett par pinnar som skiljer men video out, jord och audio out är på rätt ställen.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av ASEA »

Är det samma på MSX också kanske? :humm:
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Ohh, Atari 8-bitars, trevligt! :tumupp:
Tycker att denna datorserie borde ha förtjänat mer uppskattning än de fick. Det verkar som att i Europa hade de under många år för höga priser. Visst, 600XL är absolut en bättre maskin än en VIC 20 och det var väl på sätt och vis rimligt att den låg prismässigt mellan VIC 20 och C64. Men 800XL var definitivt inte värd en tusenlapp mer än en C64. När XE-serien kom så var väl åttabitarsdatorer mest bara möjliga att sälja antingen om de var en fortsättning på nåt många redan hade (typ C64, Spectrum osv som lär ha sålt en del i t.ex. Sverige långt efter att 16-bitarsmaskinerna egentligen tog över) eller i länder där det inte fanns pengar att köpa 16-bitarsmaskinerna, t.ex. delar av f.d. östblocket.

Som sidospår så brukar jag tjata om att både Atari och Commodore gjorde helt fel med idéerna att göra TV-spelversioner av sina hemdatorer. Atari borde släppt nåt motsvarande XE GS redan när deras första åttabitarsmaskiner kom, istället för floppen 5200 som var nästan en åttabitarsatari fast alla smådetaljer var inkompatibla. Commodore borde ha släppt en MAX/UltiMAX som haft ett fullbestyckat C64-moderkort men budgetvarianten av tangentbord & co. Commodore borde framförallt inte försökt sig på C64GS under andra halvan av åttiotalet. Atari kunde sälja XE GS för att det fanns en hygglig marknad för cartridges för åttabitarsmaskinerna och dessutom var den byggbar till att bli en komplett dator (det var egentligen bara tangentbordet som behövde köpas till), medan C64GS gick inte att bygga ut på nåt vis.

Fritt ur minnet så har även Texas TI 99/4A samma pinout för kompositvideo, signaljord och ljud. Fritt ur minnet så kan man även använda samma RF-modulator för VIC 20 och SVI 318/328.

Angående Ataribandspelaren så finns det SIO-kabel att köpa hos t.ex. https://lotharek.pl/. Sist jag kollade var priserna rätt saftiga. Jag undrar om man får bättre priser om man ställer sin browser på att begära sidor på polska och eventuellt använder VPN för att se ut att komma från Polen?

Om du beställer kabel där eller på annat sätt skaffar kabel så se till att skaffa nån extra kabelsnutt så att du kan bygga en enkel SIO-RS232-adapter (eller idag kanske lämpligare en adapter mellan SIO och USB, med nån såndär FTDI-halvfabrikatkabel). Sätt swich på kabeln för att växla tx/rx på anslutningen till modern dator så kan samma kabel användas dels för att emulera SIO-periferienheter (t.ex. emulera en diskdrive) och dels för att prata med SIO-periferienheter (t.ex. läsa/skriva Ataridisketter från modern dator).

OBS att för originalnätdelen så lär det finnas vissa versioner som är ökända för att gå sönder och haverera datorn, typ samma problem som C64-nätdelarna, och lösningarna är cirka desamma. Fast Atari klarar sig med enbart 5V DC så det går lättare att använda annan nätdel, men å andra sidan så lär de sällan/aldrig ha gjutna nätdelar till åttabitarsburkarna så man kan byta regulatorn & co.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Tack för tipset om kabeln, jag ska leta en runda i norra förrådet först innan det blir köp. Man får ju ändå ge Atari att maskinen är mycket mer välbyggd än C64, men det kanske folk inte ville betala för.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Nästa äventyr, jag fick med mig hem en låda som var märkt LUXNET Central. Det ör en NOS pryl som var oöppnad. Men jag hade en misstanke om att det kunde fnnas ett kort med ett batteri i lådan. Så jag gjorde det förbjudna ocg ÖPPADE den. Jag hade rätt, det fanns ett kort med ett batteri,. Jag har samma kort i fler exemplar och batteriet har läckt på ALLA. Men inte på detta PUH.
IMG_1218.JPG
IMG_1219.JPG
IMG_1221.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Vet inte om den är mer eller mindre välbyggd än en C64? På vilket sätt menar du? Mekaniskt skalet osv? Krerskortslayout? Elektrisk karaktäristik?

Jag måste säga att det framstår väl mest som korkat att Atari tog fram två olika lådor och två olika kretskort för 600XL respektive 800XL. Båda burkarna borde ha haft 600XL-storleken och de borde använt samma moderkort, bara att bestycka med 4416 eller 4464 DRAM. Visst, det kunde ha lett till att kunder köpt 600XL och bytt DRAM-kretsar själva, och/eller att återförsäljare/reparationsverkstäder bytt DRAM, men då kunde Atari satt priserna så att det inte var nån jättestor vinst att göra detta själv.

Kretskortet ser väl snyggt ut men det är rätt mycket mönsterkortyta i förhållande till hur mycket som sitter på kortet.

En märklig grej med Atari är väl att de har intelligenta diskdrives som har drabbats av lobotomi, ungefär. D.v.s. de har processor som kör egen kod i driven, men driven innehåller inget filsystem eller liknande utan kräver ändå att datorn begär läsning/skrivning av specifika sektorer precis som om det bara var en floppykontroller utan någon intelligens.

Allmänt verkar det som att Atari la ner stor fokus och/eller hade tur när de tog fram deras första mikroprocessorbaserade TV-spel, 2600/VCS, och sen tog kompetens och tur slut med avseende på att ta fram produkter som har så låg tillverkningskostnad som möjligt i förhållande till prestandan de ger. De körde t.ex. fast i sunk cost fallacy när de fortsatte tillverka 400/800 med en rejält stor gjuten metallkloss som skärmning för att uppfylla FCC-regler som hade skippats strax efter datorerna introducerades och som dessutom ändå inte var relevant för många exportmarknader. Jag förstår att det kostar att ta fram produkter, men man kan tycka att de borde ha konstruerat nya moderkort för 400/800 som haft allting på ett enda kort och som mest haft kortplatser för de expansioner som användare kunde tänkas vara sugna på att göra, så hade de kunnat fortsätta använda plastgjutformerna de redan hade men slopat metallgjutningen.

Jag undrar också vad det kostade att tillverka SIO-kontakterna. Som jämförelse så var ett av Commodores beslut högt upp, tror det var Jack själv som fattade beslutet, att göra sig av med IEEE-488-bussen när VIC 20 togs fram, för att kontaktdonen/kablarna var dyra och det var väl en affärsrisk att vara beroende av att köpa in dem. Nu slutade det ju med att Commodore tog fram dels en egen variant av strömkontakt för C128 och Amiga (och också ytterligare en variant för Plus/4), och dels 23-poliga DSUB, men detta skedde efter att Jack slutat, och det var sannolikt mindre riskabelt. Om jag fattat rätt så har väl C128/Amigaströmkontakten samma benplacering som någon av de mångpoliga vanligt förekommande DIN-kontakterna, och jag antar att i de kvantiteter Commodore handlade så var det nog inte jättedyrt att få DSUB-kontaktdontillverkare att göra en 23-polig variant. De behövde ju en kontakt med ungefär så många poler utan förväxlingsrisk så det var väl det minst dåliga de kunde göra.


P.S. Cool LUXNET-burk! Är det ungefär som en ABC fast utan skärm/tangentbord? I så fall hur administrerade man den? Känns lite avlägset nästan som en nästanmotsvarighet till 3Coms tidiga serverburkar.
Skriv svar