Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag merar välbyggd mekaniskt. Jag har inte bildat mig en uppfattning om resten.
Senast redigerad av anders_bzn 5 mars 2023, 20:33:03, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av hcb »

Anders: vad justeras med trimkondensatorn på det ena kortet?någon klockfrekvens?
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av nifelheim »

rtc.png
funderade på exakt samma sak, kanske en realtidsklocka?
sitter nära ctc'n så någon form av klocksignal?

verkar som om google tror på RTC :)
https://www.ebay.com/itm/221820627500?_ul=CO
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag vet inte, men jag misstänker att nifelheim har rätt!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 1 mars 2023, 21:51:28 Nu slutade det ju med att Commodore tog fram dels en egen variant av strömkontakt för C128 och Amiga (och också ytterligare en variant för Plus/4), och dels 23-poliga DSUB, men detta skedde efter att Jack slutat, och det var sannolikt mindre riskabelt.
Dessa är inte framtagna av commodore afaik, iaf powerkontakten var en del av DIN-standarden, och jag tror nog den 23poliga dsuben också var standardiserad.

Sen att få andra använde dessa är ju en annan femma, men ett företag med commodores storlek behövde nog inte bry sej så mycket om vad andra valde för kontakter.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Vänta nu, är den kvadratiska fempoliga verkligen del av DIN-standarden? :o
Visst, den använder samma kretskortspinout som många andra kretskortsmonterade DIN, men det gör den ju inte till en DIN-kontakt. (Jämför t.ex. att Neutrik använder samma panelhål för diverse olika proffsljudkontaktdon, det gör ju inte att alla deras kontakter är del av samma standard).

Och visst, det var inte Commodore som tillverkade 23-poliga DSUB:ar men nog lär det väl varit på deras initiativ som de faktiskt tillverkades?

Vet inte om DSUB är något som specas av standardiseringsinstitut - i så fall vore det intressant att se vilka varianter som är officiella. De välkända är ju formfaktorerna DA, DB, DC, DD och DE motsvarande 15-poliga, 25-poliga, 37-poliga, ???-poliga och 9-poliga tvåradiga, men mig veterligen finns inga motsvarande beteckningar för t.ex. de 23-poliga för Amiga eller 19-poliga (tror jag det är?) för Apple.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Glenn »

Nu börjar vi bli lite off topic, men jag är ganska säker på att jag sett ett DIN-dokument med den fyrkantiga kontakten vid just en sådan diskussion i forntiden, troligen på usenet.

Vad det gäller DSUB är det en delstandard av Cannons MIL-kontakter ursprungligen, men det har ju gjorts en och annan kontakt sen den fastslogs.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

IMG_1238.JPG
Städade i labbet. Fick lagt ut nya ESD-mattan som täcker hela bänken. Det blev bra detta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Mickecarlsson »

Tjusigt :tumupp:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag fick för ett tag sedan en kartong med två C64:or och en Amiga 500. Båda C64:orna var i olika stadier av förfall. Amigan behöve en städning, sedan såldes den. Av två C64 blev det snabbt en som såldes. Jag behövde bitar från två tangentbord för att få ihop ett. Det sista kortet var helt dött och dessutom rätt härjat.

Nu stog den här, död och trasig. Jag kunde inte låta bli den.

Först så rensade jag upp den del lagningar, båda regulatorerna på kortet var grejjade med och 12V vad kortis. Säkringen fattades så det kändes sådär. Jag städade upp regulatorerena satte i en säkring och hittade en kladdlödning som kortade 12V:en. Sedan inget liv. Ingen video signal alls, inte ens svart bild.

Då såg jag att pinne 40 på VIC-chippet (video chippet) satt utanför sockeln. Fixade, kunde det vara så lätt? Nej, inget liv alls. Mätte klockan, ingen klocka. Bytte klockchippet, succe!!
IMG_1243.JPG
IMG_1244.JPG
IMG_1245.JPG
Nu är cartridge kontakten mördad. Plåten som ska sitta över den saknas. Kylflänsen till 7805 saknas. Locket på RF modulatorn fattas. Men kortet är helt och snyggt. Så jag kommer sälja det som reservdel, att skaffa bitarna som behövs för att få ihop en lagad dator kommer kosta mer är vad jag kommer få för datorn när den säljes. Förrutom tangentbordet och dess saknade knappar så saknas skärmplåten, LED-assemblyt, plåtbitarna som håller tangentbordet på plats samt dekalen på chassiet.

Jag körde ett par rundor "1942" så jag vet att SID-chippet fungerar, CIA chippen fungerar och det går att ladda program från diskett!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Bilder på kortet.
IMG_1249.JPG
IMG_1246.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag har lagt upp testaren på github om någon vill se kod/schema: https://github.com/anders-bzn/brs-tester
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Nu på bänken, en skrivare till ABC80. Tillverkad av Scandia Metric som ABC P40. Detta är en riktigt dålig skrivare, men den första som kom till ABC80. Först så behövde mekaniken lite uppsmörjning.
IMG_1259.JPG
Lite nya kondensatorer, de var faktiskt någorlunda friska. Sen lödde jag fast en lös sladd.
IMG_1260.JPG
Fin och fungerande, men färgbandet behöver färgas in igen. Den ansluts via ABC-bussen.
IMG_1263.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

IMG_1267.JPG
Byggde ett nytt backup batteri till min IBM AT. Det är ett 6V litium batteri. I krympslangen sitter nu ett kamerabatteri från Kjell: https://www.kjell.com/se/produkter/kont ... eri-p32200

Det ska sitta fast med en bit kardborreband, jag har, men var katten har jag lagt rullen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Med tanke på hur det ser ut när den typen av batteri ger upp (typiskt i vissa Mac från 80-90-talet verkar det som) så är det kanske bra om batteripaketet är kapslat på nåt sätt så att innehåll inte kan läcka ut?
Skriv svar