Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Nu på bänken, en ABC 838, dubbel 8" diskettstation till Luxordatorerna. På detta exemplar har någon skivit "Drive 1 gnisslar i övrigt OK 900115". Intressant, men jag tror inte det stämmer längre. Förutom att Drive 1 fortfarande nog gnisslar.

Vi börjar med att kolla nätdelen, byte av RIFA och test.
IMG_1047.JPG
Dessa fyra RIFA byttes, efter test så hittade jag en till. Som tur var brann den kvarglöma RIFA kondensatorn inte!
IMG_1056.JPG
Sedan ett rensat chasse, rejält rengjort och tvättat.
IMG_1051.JPG
Drivarna, totalt fyra stycken (jag hade två lösa) fick alla en renjörning och nytt fett på skruven och linjärlagret. Det gamla fettet är intorkat och klistrigt.
IMG_1050.JPG
Tre av drivarna på bänken.
IMG_1055.JPG
Liten vy på kretskortet. Av fyra testade drivar fungerade ingen. Tre av drivara hade en kortluten tantal som gjorde att nätaggregatet inte startade alls. Efter byte fungerade de alla! Den sista driven ville dock inte läsa disketter, jag misstänkte då att den är dåligt alignad. Men när jag mätte signalen efter förstärkaren som sitter direkt efter läshuvudet för att kunna aligna den så fanns där ingen signal alls. Troligen är förstärkaren trasig, men jag har ingen hemma så denna driven lämnades tills vidare. IC:n är ua733/LM733 vilket är en standard video OP.
IMG_1052.JPG
Test med dator
IMG_1063.JPG
Slutresultatet, ett fint kit med kabel och styrkort!
IMG_1064.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av säter »

Går det bra att få tag i 8" disketter nu för tiden?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag vet inte, jag har så jag klarar mig!
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Electricguy »

Jäklar vilken best! Det är något visst med de lös-i-magen-bruna Schroff-lådorna :D
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av ASEA »

anders_bzn skrev: 30 december 2022, 20:29:13 Jag har en hög saker som stått på golvet sedan somras, nu börjar andra projekt att ta slut så nu fixade jag till denna nätdelen till ABC 802. Det är den andra som jag lagar, båda med samma fel så reparationen var inte så inspirerande. Jag misstänkte detta tidigare så felsökningen var sedan länge avklarad. Det är bootstrap kondensatorn som pajjat. Men med tanke på åldern så byttes alla RIFA och elektrolyter på samma gång. Så nu fungerar det igen!
IMG_1072 (2).JPG
Kolla in den här videon(hoppas jag får med tiden, annars spola till 32:32), nätagget ser skrämmande likt ut! Kan man gissa att detta är en köpt lösning, inte nåt som är gjort in house hos luxor!? På kretskortet i videon står det "HONG KONG", vilket det inte gör på 802-korten, men annars ser de spot on ut!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av uaxnet »

Helt rätt, det är köpta supply, Astec, sitter ofta i ABC802 samt även i 838,
ABC830,832,890 har trafo men sedan dc/dc (luxor eget),800,806 har dc 20v från skärmen samma supply men man har populerat även den negativa spänning (gäller även 890)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Detta är kanske den sista Commodore prylen jag lagar på ett tag. En Commodore diskettstation 1541 i första generationen. Symtom, båda LED:arna lyser och spindelmotorn går konstant.

Ett klassiskt fel är att ROM:et är kass, så dessa testades i RCT:n och bingo! ROM:et är kass. Man får olika och fel CRC varje gång. Det är 2364 EPROM/ROM som passar och ett sådant har jag inte, men jag byggde en adapter för några år sedan för att fixa en DECWriter-II. Så jag brände ett 2764 och stoppade i, men tyvärr. Ingen succe, det finns fler fel. Troligen är det 6502 eller 6522, men några sådana har jag inte löst. Jag har en nyare drive med "short board" i, men i denna var kretsarna lödda så dessa ville jag inte pludra och testa med. Det är nog ingen av logikkretsarna för de har jag testar i RCT:en. Så frågan är var jag kan köpa 6502/6522 för en vettig peng?
IMG_1059.JPG
Det lär finnas fler Commodore saker i samlingen, men allt VIC20, C64, C128, Amiga och Plus/4 är genomgånget och sorterat efter detta. Det finns några PC och i alla fall två PET också. Så det finns ingen anledning till oro.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Kan ju tipsa om att ifall du ändå byter ROM så kan du överväga JiffyDOS. Formellt sett ska man än idag köpa en licens, men tycker att en produkt som inte utvecklats på 30+ år och som är avsedd för 30+ år gamla hobbygrejer kan man kanske se mellan fingrarna och t.ex. gå till denna site:
https://www.nightfallcrew.com/27/07/200 ... load-link/
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av nifelheim »

anders_bzn skrev: 3 januari 2023, 22:16:03 Så frågan är var jag kan köpa 6502/6522 för en vettig peng?
du borde nog vara med här:
viewtopic.php?p=1722873#p1722873


:)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Bra idé, jag tror jag försöker hänga på där. Fick för övrigt tips av Miam att jag nog kunde kika i en VIC-20 efter kretsar. Så jag var ut till min lokal bara för att inse att jag glömt nyckeln dit hemma. De ligger alltid i bilen, men eftersom jag skulle till lokalen och bilskrället hade stor risk för att bli stående på verkstan ölver helgen plockade jag ur dem. Ja, så gick det som det gick.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

IMG_1097.JPG
Korten kom, bakplanet och nätdelen är ihoplödade och det verkar som alla buggarna är lösta. Har hittat ett par nya trista misstag, lite silkscreen som jag lagt till kom inte med när jag genererade gerberfilerna. Jag lyckades få vior i tre padar för ytmonterde kretsar, det går ändå men det är inte rätt. De fem level-shifter korten jag har är monterade, kortet med lasten är nästan bestyckat. Glömde dock beställa några 187 Ohms motstånd...

Det ska bara lödas på en ADC på kortet, men det är 0,5mm pitch så det blir under mikroskopet på jobbet på tisdag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av guckrum »

Tjusigt!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

anders_bzn skrev: 7 januari 2023, 20:58:01 Bra idé, jag tror jag försöker hänga på där. Fick för övrigt tips av Miam att jag nog kunde kika i en VIC-20 efter kretsar. Så jag var ut till min lokal bara för att inse att jag glömt nyckeln dit hemma. De ligger alltid i bilen, men eftersom jag skulle till lokalen och bilskrället hade stor risk för att bli stående på verkstan ölver helgen plockade jag ur dem. Ja, så gick det som det gick.
Nu fick jag hem 6502 och 6522 kretsar, dessutom så gjorde jag som Miam sade och hämtade en VIC-20 för att testa med. Den fungerade inte med CPU:n från diskdriven.
IMG_1108.JPG
Med ny CPU så hoppade driven igång. CPU:n (6502) i VIC-20 var tillverkad av Signetics, min nya "reserv" av Signetics och den trasiga av MOS...

Det roliga är att detta är en sådan drive som jag själv hade back in the days.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Kul att den kom igång!

Förresten, nog är det väl Synertek och inte Signetics?

Om jag fattat rätt så ägde Allen Bradley MOS, Synertek och Rockwell och alla dessa tre halvledartillverkare producerade 6502-serien. (De gjorde ju KIM-1, SYM-1 och AIM 65). MOS såldes till Commodore, har inte koll på Synertek men tror att Rockwell länge ägdes av Allen Bradley. Det här gav ju det lite lustiga resultatet att Commodore hade kalasbra priser på kretsarna till sina datorer, men samtidigt fanns det två konkurrenter som kunde sälja till Commodores konkurrenter. Fritt ur minnet så var det Rockwell som gjorde specialversionen av 6502 som sitter i Ataris 8-bitarsdatorer.

Undrar om det finns statistik på fail rate på 6502 från MOS, Synertek och Rockwell? Misstänker att Commodore nog satte rätt låg ribba på kvalitet för vad som hamnade i deras hemdatorer. Det var ju ingen som räknade med att nån skulle meka med dem 40 år senare.

Som sidospår gjorde MOS även några 74LS-kompatibla kretsar fast i NMOS och de hette sånt som t.ex. 65245 för en 74LS245-ersättare osv. Inte helt säker på om det var för att lösa kretsbrist och/eller om det var för att kunna pressa inköpspriserna på faktiska 74LS-kretsar. Antagligen både och, eller möjligtvis ett sätt att mernyttja överkapacitet i fabriken.
Skriv svar