Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33836
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Glenn »

Fast det är ju så att DTE och DCE är tänkt för serieterminaler anslutna till nån stor/minidator eller liknande, då är det helt logiskt, terminmalutrustning är DTE, typ terminaler och skrivare, datorn är DCE.

Men sen blandar man in en persondator, den är ju förstås DCE.. eller ja, tills du startar ett terminalprogram på den och använder den som terminal,då borde den vara DTE ?

..Därav röran.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Från början pratade man ju om terminaler och modem, Så om man kopplar en PC till en minidator så borde båda vara DTE, med DCE i form av modem emellan, Sen kan man ju välja att vara så nära stt man inte behöver DCE utan bara kör med en kabel. Nullmodem, nollmodem det vill säga precis det, inga modem. Men det är vidöppet för tolkningar. Att man sen började använda serieporten till möss, skrivare och allt annat, det gjode ju att nomeklaturen blev lite fel.
bqt
Inlägg: 217
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av bqt »

Det är enkelt. Och jo, könet är faktiskt specat i standarden. Men som jag sa, de flesta tillverkare var dålig på att följa standarden, varför det blev stökigt.

Så här är det: DTE är hane. DCE är hona. En terminal är en DTE. En dator är en DTE. Ett modem är en DCE. Om du ansluter en dator eller en terminal till ett modem ska du ha en rak kabel, med hane i ena ändan och hona i andra. Går bara att sätta dit på ett sätt, och det kommer att bli rätt. Om du vill skarva tar du bara en lika dan kabel till, och det blir fortfarande rätt.

Om du vill ansluta en terminal direkt till en dator ska du inte trassla med modemsignalleringen, men du kan ju peta dit DTR-DCD, och CTS-RTS så eventuell programvara vet att kabeln är ansluten till något, och det är bara att köra på. Men annars är det bara Rx/Tx, och dom ska korsas. Och kabeln ska ha hona-hona. Vill du sedan förlänga den så tar du en rak kabel, som har hona-hane, och allt fungerar precis som man kunde förväntat sig.

Vill du ha flödeskontroll ska du *inte* missbruka modemsignalleringen för det, utan använda XON/XOFF. Det är det enda som är korrekt ur en standard-synvinkel.

Modemsignalleringen är till för att till datorn indikera inkommande koppel, för att växla riktning om du kör halv duplex, och även se till att tecken inte tappas om du kör halv duplex och data för tillfället går i andra riktningen, osv...
Det är därför signalerna heter som dom gör också. Det är RTS som går ut, och som du ska aktivera när du vill sända, så att halv-duplex kan växla runt så du kan sända (Request to send). När datariktningen har satts i ordning så kommer CTS tillbaka, och efter det kan du börja sända (Clear to send).
DCD indikerar att modemet har upprättat kontakt med motsatt sida (Data Carrier Detect). DTR används för att tala om att du är redo, så modemet är tillåtet att svara på inkommande "samtal" (Data terminal ready).

(Och ja, en skrivare är också en DTE.)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

IMG_2242.JPG
Jag har fått korten och det verkar fungera som tänkt. Jag ska testa mer sedan.

Jag har dock fått fel footprint på drivkretsarna, de är lite för brett, men fungerar att löda ändå. Korten är byggda av JLC, men de två drivkretsarna (med fel fooprint) var slut så de fick jag löda själv. Lysdioden, DCDC omvandlaren och kontakten har jag lött själv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bqt
Inlägg: 217
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av bqt »

Fint. Men vad har du för konstiga byglingar på kontakten du stoppat in? Om jag ser rätt är 2-3 byglad. Så då har du ju loopback.
4-5 blir ju RTS-CTS så det är ju också resonabelt. Men sedan ser det ut som 7-8 vilket är helkonstigt. 7 är ju jord, medans 8 är DCD.
Klassiskt är annars att sätta ihop 4 till 5+6 och 8 till 20 om man ska leka loopback, om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

7-8 är byglade bara för att 8 inte används på mitt kort. För mekanisk stabilitet…

Endast RX/TX och CTS/RTS är implementerade.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

IMG_2246.jpeg
Var uppe i norra förrådet i helgen, det var en kille och hämtade en massa maskiner som inte skulle vara kvar.

Jag passade på att fylla bilen, nya ABC saker som ska bort! Två av monitorerna är redan tingade, två ska renoveras. Jag har inte bestämt hur mycket tid jag ska lägga på att renovera de saker där utöver innan de säljs.

Det går bra att lägga bud om man villöver något, men jag skickar inte monitorer, de överlever de inte.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 230
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av olalofberg »

det var ingen 821 bandare där nånstans?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Nej tyvärr, jag har nog bara två. Och en av dem är mekaniskt misshandlad.

Jag testade de tre monokroma skärmarna. De är ganska ofarliga att starta oservande. Två gick, men en hade riktigt svag och suddig bild. En lös i bildröret men gav inte datorn ström.
IMG_2258.jpeg
Denna kondensatorn var kortsluten, det är inte den första på dessa monitorer.
IMG_2257.jpeg
Inkråmet. Ska man använda den så ska man nog recappa. Monitorn fungerar med en ny kondensator och en ny säkring. Note to self: köp fler 2AT säkringar för de är slut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Är monokrom = svart platt bakstycke och färg = beigebrunt bakstycke med "utbyggnad"?
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 535
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av sommarlov »

Du har inte en extern videoenhet i den högen av hårdvara att sälja?
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 230
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av olalofberg »

MiaM skrev: 19 mars 2024, 13:23:20 Är monokrom = svart platt bakstycke och färg = beigebrunt bakstycke med "utbyggnad"?
ja!
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 230
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av olalofberg »

sommarlov skrev: 19 mars 2024, 13:33:07 Du har inte en extern videoenhet i den högen av hårdvara att sälja?
Menar du till Abc80? Jag kan kanske ha någon till salu...Kan kolla
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Bra, för jag har ingen här. Kanske i lokalen, men jag tror jag har hämtat alla.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 535
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av sommarlov »

olalofberg skrev: 19 mars 2024, 19:53:13 Menar du till Abc80? Jag kan kanske ha någon till salu...Kan kolla
Skickat PM
Skriv svar