Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Gimbal
Inlägg: 7879
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Gimbal »

Kanske blir de religiösa och tillber sina skapare, och berättar långa historier om hur en ABC80 en gång i tidernas begynnelse fick de 1010 budorden nedskrivna på ett skivminne.
De vanliga, du skall icke hava begärelse till din nästas hårddisk osv osv.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

En Frankenstein-moddad ABC80 monitor, med ett extra vägguttag och en C7 kabel hängandes ut. Man får ge personen som gjort detta credit för att det var snyggt utfört och lött!
IMG_1360.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag fick ihop en ABC806, med tangentbord och diskettstation (ej med på bilden). Det fanns två ABC806 i högen, den ena saknade nätdelen. Av två diskettstaioner fick jag ihop en.
IMG_1366.JPG
Renovering av tangentbordet, av tre verkade två fungera och jag valde ett dem som jag bytte skumgummikuddar i. Ibland har man tur, det är helt slut på skumgummikuddarna efter detta. Det kunde lika gärna fattats några.
IMG_1364.JPG
Sen delade jag ABC815, färgmonitorn som ska fixas till. Jag fick en dålig känsla när några skruvar till bakstycket satt löst. Nätdelen, här på bilden sitter i en metallbur och det saknades en skruv. Man ser att någon kladdat på lödningarna,..
Sen skramlade det i nätdelen, jag vet vad som är löst nu...
IMG_1365.JPG
EDIT: Språk
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av anders_bzn 2 maj 2023, 14:20:39, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Är det sista motsatsen till "fulltransformator"? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Troligtvis JA!

Jag bytte alla kondensatorer i nätdelen som jag hade hemma. Två var stendöda! Sen mätte jag de som var kvar och eftersom de verkade okej så testade jag nätdelen på bänken. Den fungerar som den ska! Jag ska göra samma med resten av monitorn, sen ska alla elektrolytkondensatorer bytas! Men jag måste beställa hem dem först.
IMG_1370.JPG
Sen vet ni vad jag tycker om RIFA. Jag har så jag kan byta några till innan jag behöver köpa fler!
IMG_1369.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Monitorn fungerar! Den ska dock få nya kondensatorer överallt så att den inte pajjar i onödan. Färgen, jag den kan nog bero på att jag inte kopplade in degaussspolen... Jag ville inte med tanke på att nätdelen är synnerligen provisoriskt inkoppad för testet. Men det finns inte dokumenterat.
IMG_1371.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Gött!

Sidospår, med risk att jag tjatar om nåt som jag tjatat om för flera år sen:

Finns schema för varianten av den monitorn fast med analoga ingångar?

En bekant hade på 90-talet ett Greip (tror jag det hette) video-i-dator-nånting-system som var tillsats till en Motorola VME-68k-dator. Ihop med dessa burkar ingick dels en svartvit kompositvideokamera och dels en Luxorskärm som såg ut precis som ABC-skärmarna fast med analog RGB in.

Två andra bekanta gav sig på att göra varsin kopia på detta analogkort (som var enda skillnaden mot ABC800-modellen av samma skärm) och åtminstone min ena bekant fick sitt kort att fungera. De ritade av kretskortsmönstret och etsade kort och bestyckade med likadana/likvärdiga komponenter.

Men det här var före tiden folk i allmänhet hade scanners osv och om nån hade scanners så var det väl nära på tveksamt om man ville kosta på att spara en så stor fil som en scannad bild skulle ta. Vet inte om nån av dem ens gjorde papperskopior och än mindre ifall nåt sånt överlever idag.

Nu är väl behovet av att använda ABC800-färgskärmar till andra datorer rätt försumbart idag, men det är ju en kul grej att kunna göra. Då det här begav sig så användes den fungerande kopian ihop med Amiga, med utmärkt bildkvalitet.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Intressant! Detta har jag aldrig hört eller sett något om!

Jag köpte I/O kablar till PDP-9, de behöver man för att koppla ihop datorn med tape-kontrollern. Jag trodde jag skulle behöva tillverka nya, men nu slapp jag det!
IMG_1374.JPG
Detta fynd var en stor lycka! Möjligt tackvare ett tips från MattisLind
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

IMG_1401.JPG
Jag beställde en hög kort, så jag passade på att rita och beställa detta också. Det är et breakoutkort för floppy, man kan koppla isär alla signaler och korskoppla. Det är praktiskt när man testar gamla floppystationer då vissa inte följer standard helt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av guckrum »

tjusigt!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Tack!

Nästa kort i beställningen, det som var den huvudsakliga anledningen till beställningen, är ett lastkort till ett av kärnminneskorten. De kommer troligen inte gå att testa helt automatiskt, de kräver korta pulser eftersom det sitter pulstransformatorer i signalvägen. Jag hade en liknade setup för test av korten när jag renoverade PDP8/L så jag tänkte att det borde fungera även här. Anledningen till transformatorerna är nog för att man då kan placera transistorn var som helst oberoende av elektriskpotential vilket är smart i detta fallet. Att man inte byggde allt med transistorer istället är nog för att spara halvledare. Tanken är att generera insignalerna till kortet med testaren och sedan verifiera manuellt med oscilloskop. Bättre än helmanuellt, det finns nämligen 44st kort av denna typen i datorn, så en stabil testsetup är bra.
IMG_1403.JPG
IMG_1404.JPG
Schemat på kortet som ska testas finns här: https://svn.so-much-stuff.com/svn/trunk ... /G219E.pdf

Sen hade jag otur när jag tänkte, så jag beställde inte alla effektmotstånden. 5W är overkill, men de kommer inte att brinna upp om något går fel. Det är en del av konstruktionsfilosofin.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ASEA
Inlägg: 645
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av ASEA »

Alltid lika trevligt och intressant att följa framstegen och reparationerna i denna tråd! :) :tumupp:

Får man vara nyfiken och fråga var du köper dina mönsterkort?

Det är alltså de "rödbruna bullarna" som är pulstransformatorerna?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag köper mina kort från jlcpcb, det brukar fungera bra. Jag har också köpt korten monterade vilket är smidigt om det är många kort med mycket grus på.

Bullarna är mycket riktigt pulstransformatorerna, man kan nog anta att det sitter en rund ferrit där inne.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

IMG_1399.jpeg
Jag tog ett tag och började byta kondensatorerna på kortet till ABC812 monitorn, tyvärr så tog 10uF kondensatorerna slut. Nya kommer från Electrokit…

Edit: Det där med bildrotation är helt knasigt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Ja, bildrotation och forum/internet i allmänhet verkar inte funka jättebra alltid. JPEG har metadata för rotation som inte alltid hanteras rätt av alla mjukvaror.

De där pulstransformatorerna och även transistoterna med rundad topp liksom inbjuder att vidröra dem :)
Skriv svar