Trådlös växelskifte cykel

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Trådlös växelskifte cykel

Inlägg av Henke_83 »

Jag skulle vilja göra en trådlös elektronisk växelskiftare till min cykel. Jag har hittat några alternativ men tycker det är lite väl dyrt och undrar om någon skulle kunna ge mig en skjuts eller tips på vägen.

Jag har sett denna https://archercomponents.com/ - hur tror ni den fungerar? Jag läste att den satt en servomotor i den där lådan som sedan justerade vajern.
Någon som har några bra inspel hur ni skulle gjort enklaste, jag har egentligen inte så stora krav.

Kravlist:
Trådlös växelskifte upp och ner
Tåla väta/vatten/regn
Enkelt att ladda batteri eller ta loss för att ladda

Någon som har bra input - enklast möjliga och snabbast fram till lösning utan att köpa en kommersiell färdig produkt.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Trådlös växelskifte cykel

Inlägg av FormerMazda »

Först blir jag nyfiken på varför?
Jag ser en fördel med att kunna justera in växellägena till varje drev, men annars?

Din största utmaning är att få till mekaniken, det går åt rätt stor kraft för att dra i den vajern.
Vajern har ganska kort "slaglängd" mellan ytterlägena, så mekaniken ska kunna dra med stor kraft och hög precision, gärna lite snabbt också.
Men skulle jag bygga så hade jag börjat med nån snäckväxlad stegmotor med dekoder.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Trådlös växelskifte cykel

Inlägg av guckrum »

Kommer du att kunna växla när det är minusgrader ute?
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Trådlös växelskifte cykel

Inlägg av Henke_83 »

FormerMazda skrev: 9 november 2021, 07:57:36 Först blir jag nyfiken på varför?
Jag ser en fördel med att kunna justera in växellägena till varje drev, men annars?

Din största utmaning är att få till mekaniken, det går åt rätt stor kraft för att dra i den vajern.
Vajern har ganska kort "slaglängd" mellan ytterlägena, så mekaniken ska kunna dra med stor kraft och hög precision, gärna lite snabbt också.
Men skulle jag bygga så hade jag börjat med nån snäckväxlad stegmotor med dekoder.
Varför?
För att jag har satt på en elektronisk mittmotor från Bafang på en cykel. Jag har tidigare gjort det här och då har växelvajern legat i en liten upphöjd bit plast som legat under ramen väl över motorn.
Den här gången när jag satte dit motorn på en annan cykel så var frispelet inte lika stort och det blev trångt med växelvajern. Detta gör att växelvajern inte åker fritt fram och tillbaka.
Det skulle kunna gå att justera motorn och även försöka ordna så att frispelet blir större över motorn, men det har jag inte gjort. Alternativet göra en ny plastbit där växelvajern åker.
Därför tänkte jag att elektronisk växel skulle lösa problemet så att vajern försvann under motorn.

Men är det alldeles för komplicerat blir det nog att ordna till en ny plastbit som ligger under ramen istället - inte lika roligt - men det ska vara praktiskt och görbart också.

Och ja - jag behöver kunna växla även när det är minusgrader. Cyklade igår och då var det minusgrader och kallt..
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Trådlös växelskifte cykel

Inlägg av Palle500 »

Förstår inte problemet? Växelwiren i sitt hölje borde väl gå att dra någon annanstans på ramen än under motorn?
En bild kanske hjälper oss att förstå.
Skriv svar