Det är som med mycket, välja rätt verktyg. Ska man nubba fönsterramar blir jobbet sämre utfört med en storslägga.
PCB Design.png
Verktygen på bilden är en korp och hammare.
Ska man värma upp en kortyta som är 10x10 mm, så är det storslägga att värma 100 ggr större yta, 10x10 cm. Tar längre tid och kommer värma även den som ska göra jobbet.
Ju större yta på värmeplattan, ju mer total effekt behövs för att nå lagom temperatur. Lagom är ca 270-300 grader. 270 grader och komponenten sitter degigt i tennet men den och PCB bränns inte så lätt så man har mer tid att arbeta. Är det blyfritt tenn kan det behövas högre temperatur mha av lödpenna precis vid av och pålödning men det är lätt när PCBt redan är förvärmt. Är det så att resten av PCBt och dess komponenter ska överleva utan delaminering och smält plast så bör man inte gå så mycket högre i förvärmningstemperatur och många plaster börjar deformeras redan vid 100C.
Ju större yta på värmeplattan, ju svårare att få värmen nära den komponent man faktiskt vill värma om kretskortet inte är slätt.
Det finns IR-undervärmare där man kan justera värmeöppningen till att bara passa behovet.
https://www.vipfixphone.com/collections ... rk-machine
Ju större yta som värms, ju varmare blir kretskortet att hålla i.
Varmluft fixar de mesta avlödningarna utan undervärme och man väljer normalt att inte värma andra platser än aktuell komponent men nackdelen är att man blir uppbunden under någon minut att hålla koll på vart man värmer och man måste hålla koll på så man inte övervärmer.
Man kan på olika sätt begränsa värmen. För varmluftsblåsar finns olika munstycken för att främst sprida luftströmmen kring en särskild kapsel-typ. Aluminium-folie är lätt att ge lagom stort hål för att IR-värma en specifik kapsel-typ.
Budget-värmare kan vara att låna morsans strykjärn. Strykjärn har oftast inbyggd termostat som gör dom lämpade som förvärmare.
Börja med att sätta termostaten till 270 grader. Det är lite spetsigt i ytan så man kan välja bredare eller smalare änden att värma med.
Är termostaten justerbar så kan strykjärnet användas för att löda hela kretskort med lödpasta. Exempel på självbygge:
https://electronoobs.com/eng_arduino_tut155.php
Ännu mer budget och man tar vad man har i skrotlådan som kan värma till lagom temperatur. Ett exempel är att man kör undervärme via 12Volt halogen extraljuslampa med ölburks-reflektor som kröks till att reflektera mot rätt storlek på arbetsområdet.
Det går att köra med särskilda IR-lampor och göra det hela lite mer välgjort:
https://www.electronics-lab.com/project ... mp-dimmer/
Fördelen med lampan är att man ser vart värmen/ljuset är riktat så man kan varma arbetsstället, inte massa annat. Nackdelen är att det är ljust att titta på när kretskortet inte skärmar av men om man utformar det bra kan man använda det som en bra punktbelysning vid arbetsbänken, när man inte behöver förvärmningsfunktionen.
Det finns även stora IR-lampor för de stora lödningarna. Större IR-lampor används ofta i restauranger för att varmhålla mat och varmhålla kyckling-stallar.
Än större är de IR-plattor du kan hitta i somliga köksspisar.
Vill man bara ha IR-värme utan synliga ljuset finns det gott om värmeplattor med inbyggd självreglering av temperaturen:
https://www.aliexpress.com/item/1005002055624576.html
OBS att det är 240V i de lösa kablarna som visas i länken. Man bör bygga in detta i en lite mer påkostad värmetålig låda med mer genomtänkt och dragavlastad nätkabel.
Denna platta går inte använda ensamt för av och på-lödning då temperaturen inte är ställbar men för kompletterande undervärme fungerar det bra.
Ska man göra om samma jobb ofta, värma en specifik kretsyta och på ett specifikt PCB är det en fördel om hela kretskortet sitter i en hållare så man inte behöver handhålla och med bra termostat så är det inte någon risk för övervärmning så att man får laminatsläpp. Nu spelar det kanske mindre roll om det är mer att kretskort ska skrotas där någon enstaka komponent ska räddas men det sparar både jobb och tid och man riskerar inte haverera resten av kretskortets komponenter. I synnerhet om det sitter ytmonterade komponenter nära det som ska lödas kan ett ögonblick ouppmärksamhet göra att betydligt fler än tänkta komponenter blir bortlödda.
Man kan köpa färdiga värmeelement utformade för att värma en specifik IC samtidigt som hela PCBt hålls stabilt och svalare. Inte så värst dyrt att köpa, i synnerhet om man gör samma jobb ofta:
https://www.vipfixphone.com/collections ... g-platform