Värmeplatta/förvärme vad tänka på vid inköp

tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Värmeplatta/förvärme vad tänka på vid inköp

Inlägg av tokfan »

Tjena!
Kanske har ett gäng kort med stor ledningsbana på ingång där komponenterna (triac) är luriga att få bort med bara varmluft.

Har hittat billiga värmeplattor under tusenlappen här och var.
Vad bör man tänka på?
Såg att en 10x10cm var dyrare än en 20x20cm av samma modell. Trodde att en större skulle vara dyrare.
Hur ska jag tänka?
Vad behöver jag i vilken situation?

Trevlig helg!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Värmeplatta/förvärme vad tänka på vid inköp

Inlägg av mrfrenzy »

Vad är det för footprint på triacen?
Jag brukar klippa av de ben som går att klippa av, sen använder jag en rejäl lödkolv i kombination med lite varmluft för det som sitter undertill.
Lägg på rikligt med fluss först.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Värmeplatta/förvärme vad tänka på vid inköp

Inlägg av tokfan »

Denna.
Tror det blir lurigt med bara lödkolven.
Banan är ca 1x15cm.
Tror värmeplatta vore en bra grej.
Platta plus lödkolv kanske.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Värmeplatta/förvärme vad tänka på vid inköp

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har lött bort många sådana med lödkolv (120W) och varmluft. Inga skador över huvud taget på kretskortet.

Som sagt klipp bort de två små benen.
Lägg eventuellt lite tenn uppepå "flärpen" på triacen.
Kleta på rejält med fluss och värm "flärpen" och kretskortet med lödkolven samtidigt som du blåser på komponenten med varmluft.

Det tar inte många sekunder innan det lossnar.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Värmeplatta/förvärme vad tänka på vid inköp

Inlägg av tokfan »

Skönt att höra.
Då testar jag det först.
Men varför vill mann ha stor eller liten värmeplatta?
Vad är nackdelen med för stor?
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Värmeplatta/förvärme vad tänka på vid inköp

Inlägg av E Kafeman »

Det är som med mycket, välja rätt verktyg. Ska man nubba fönsterramar blir jobbet sämre utfört med en storslägga.
PCB Design.png
Verktygen på bilden är en korp och hammare.

Ska man värma upp en kortyta som är 10x10 mm, så är det storslägga att värma 100 ggr större yta, 10x10 cm. Tar längre tid och kommer värma även den som ska göra jobbet.

Ju större yta på värmeplattan, ju mer total effekt behövs för att nå lagom temperatur. Lagom är ca 270-300 grader. 270 grader och komponenten sitter degigt i tennet men den och PCB bränns inte så lätt så man har mer tid att arbeta. Är det blyfritt tenn kan det behövas högre temperatur mha av lödpenna precis vid av och pålödning men det är lätt när PCBt redan är förvärmt. Är det så att resten av PCBt och dess komponenter ska överleva utan delaminering och smält plast så bör man inte gå så mycket högre i förvärmningstemperatur och många plaster börjar deformeras redan vid 100C.

Ju större yta på värmeplattan, ju svårare att få värmen nära den komponent man faktiskt vill värma om kretskortet inte är slätt.
Det finns IR-undervärmare där man kan justera värmeöppningen till att bara passa behovet. https://www.vipfixphone.com/collections ... rk-machine
Ju större yta som värms, ju varmare blir kretskortet att hålla i.
Varmluft fixar de mesta avlödningarna utan undervärme och man väljer normalt att inte värma andra platser än aktuell komponent men nackdelen är att man blir uppbunden under någon minut att hålla koll på vart man värmer och man måste hålla koll på så man inte övervärmer.

Man kan på olika sätt begränsa värmen. För varmluftsblåsar finns olika munstycken för att främst sprida luftströmmen kring en särskild kapsel-typ. Aluminium-folie är lätt att ge lagom stort hål för att IR-värma en specifik kapsel-typ.
Budget-värmare kan vara att låna morsans strykjärn. Strykjärn har oftast inbyggd termostat som gör dom lämpade som förvärmare.
Börja med att sätta termostaten till 270 grader. Det är lite spetsigt i ytan så man kan välja bredare eller smalare änden att värma med.
Är termostaten justerbar så kan strykjärnet användas för att löda hela kretskort med lödpasta. Exempel på självbygge: https://electronoobs.com/eng_arduino_tut155.php

Ännu mer budget och man tar vad man har i skrotlådan som kan värma till lagom temperatur. Ett exempel är att man kör undervärme via 12Volt halogen extraljuslampa med ölburks-reflektor som kröks till att reflektera mot rätt storlek på arbetsområdet.

Det går att köra med särskilda IR-lampor och göra det hela lite mer välgjort: https://www.electronics-lab.com/project ... mp-dimmer/
Fördelen med lampan är att man ser vart värmen/ljuset är riktat så man kan varma arbetsstället, inte massa annat. Nackdelen är att det är ljust att titta på när kretskortet inte skärmar av men om man utformar det bra kan man använda det som en bra punktbelysning vid arbetsbänken, när man inte behöver förvärmningsfunktionen.
Det finns även stora IR-lampor för de stora lödningarna. Större IR-lampor används ofta i restauranger för att varmhålla mat och varmhålla kyckling-stallar.
Än större är de IR-plattor du kan hitta i somliga köksspisar.

Vill man bara ha IR-värme utan synliga ljuset finns det gott om värmeplattor med inbyggd självreglering av temperaturen: https://www.aliexpress.com/item/1005002055624576.html
OBS att det är 240V i de lösa kablarna som visas i länken. Man bör bygga in detta i en lite mer påkostad värmetålig låda med mer genomtänkt och dragavlastad nätkabel.
Denna platta går inte använda ensamt för av och på-lödning då temperaturen inte är ställbar men för kompletterande undervärme fungerar det bra.

Ska man göra om samma jobb ofta, värma en specifik kretsyta och på ett specifikt PCB är det en fördel om hela kretskortet sitter i en hållare så man inte behöver handhålla och med bra termostat så är det inte någon risk för övervärmning så att man får laminatsläpp. Nu spelar det kanske mindre roll om det är mer att kretskort ska skrotas där någon enstaka komponent ska räddas men det sparar både jobb och tid och man riskerar inte haverera resten av kretskortets komponenter. I synnerhet om det sitter ytmonterade komponenter nära det som ska lödas kan ett ögonblick ouppmärksamhet göra att betydligt fler än tänkta komponenter blir bortlödda.
Man kan köpa färdiga värmeelement utformade för att värma en specifik IC samtidigt som hela PCBt hålls stabilt och svalare. Inte så värst dyrt att köpa, i synnerhet om man gör samma jobb ofta: https://www.vipfixphone.com/collections ... g-platform
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Värmeplatta/förvärme vad tänka på vid inköp

Inlägg av tokfan »

Tusen tack för ännu en skitbra beskrivning!
Jag inser ju att jag behöver nästla mig in vid de mer avancerade reparationerna på jobbet så jag kan använda kunskapen hemma sedan.
Akai
Inlägg: 1356
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Värmeplatta/förvärme vad tänka på vid inköp

Inlägg av Akai »

Nackdelen jag har märkt är att det är jobbigt att sitta länge när värmeplattan är större än kortet, särskilt på sommaren.

Den stora undervärmen vi har på jobbet är ca 400 x 400mm 2.4Kw IR. det värmer på en del :D
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Värmeplatta/förvärme vad tänka på vid inköp

Inlägg av tokfan »

Då kanske man ska satsa på en mindre om det blir aktuellt i framtiden.
Kollade lödpincett med. Det var ju jävulskt dyrt och verkar ju inte gå att koppla in i min jbc station.
Har en weller station med. Lödpincett till den kostar ju 5 papp!!!
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Värmeplatta/förvärme vad tänka på vid inköp

Inlägg av E Kafeman »

Jodå JBC lödpincett finns och fungerar fast du köper den med särskilt lödställ för att det ska detekteras rätt när man satt den i stället.
Har haft en JBC lödpincett men använde den sällan. Har istället två lödpennor igång och då man behöver löda bort något typ 0603 eller 0402 med pincett så använder jag bägge lödpennorna.Fungerar riktigt bra även om jag var tveksam i början till att kunna petas på rätt ställe med två händer samtidigt. Två lödpennor är mycket mer flexibelt med större urval på lödspetsar för bästas jobb.
För avlödning av mindre komponenter typ 0201 har jag en JBC lödspets med skåra i, typ gaffel, så att man kan värma bägge paddarna samtidigt eller så dränker man komponenten med en lödblaffa hängandes i lödspetsgaffeln så brukar sedan komponenten följa med upp.
Inte för att det är nödvändigt med sådan spets, men gaffeln ger kapillärverkan så att man lättare kan ha mycket lödtenn med sej för lödning och släplödning. Det är bara när jag vet med mej att det blir mycket sådan avlödning som jag byter spets. Oftast duger snedskuren mejselspets till de flesta jobben.
har en samling med olika lödstationer men det är en JBC och en Quicko som alltid står i standby. Bägge är sådana att de går ner i temperatur och till slut helt stängs av om man inte använder dom, men eftersom bägge har full värme på 3-6 sekunder från at man lyfter dom från stället från kalla och ännu kortare om de står i standby, ca 200C, så är det ingen störande fördröjning och med ssvalare spetsar i standby så bildas mindre med slagg på lödspetsen och den håller sej vätande under betydligt längre.livslängd.
Quickon är lågpris men även väldigt bra relativt priset och lödspetsarna kostar en bråkdel av vad lödspetsar till JBC kostar så jag har ett större urval Quicko spetsar för olika ändamål.
Kvaliteten och funktion varierar mellan olika säljare på AliX men det är denna stationen med denna lödpennan som jag rekommenderar: https://www.aliexpress.com/item/32994824865.html
På AliX säljs även JBC-liknande stationer (Aixun) där somliga anses var i stort lika bra som JBC, fast till en bråkdel av priset.
En vars lödpenne-tester är vettiga hittar du här: https://www.youtube.com/channel/UCMiC9b ... Ds6sIqDaFg
Där hittar du tester av ovan nämnda lödstationer.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4693
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Värmeplatta/förvärme vad tänka på vid inköp

Inlägg av Swech »

Om du skall skrota komponenten är det bara att klippa benen.
Men ett tips är att samtidigt som du klipper så värmer du lödningen på benet så att den är smält
Då blir det ingen mekanisk påfrestning på lödön när du klipper eftersom benet inte sitter fast
Passa dig för lödstänk bara

Swech
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Värmeplatta/förvärme vad tänka på vid inköp

Inlägg av tokfan »

E Kafeman skrev: 31 oktober 2021, 20:52:39 Jodå JBC lödpincett finns och fungerar fast du köper den med särskilt lödställ för att det ska detekteras rätt när man satt den i stället.
Har haft en JBC lödpincett men använde den sällan. Har istället två lödpennor igång och då man behöver löda bort något typ 0603 eller 0402 med pincett så använder jag bägge lödpennorna.Fungerar riktigt bra även om jag var tveksam i början till att kunna petas på rätt ställe med två händer samtidigt. Två lödpennor är mycket mer flexibelt med större urval på lödspetsar för bästas jobb.
För avlödning av mindre komponenter typ 0201 har jag en JBC lödspets med skåra i, typ gaffel, så att man kan värma bägge paddarna samtidigt eller så dränker man komponenten med en lödblaffa hängandes i lödspetsgaffeln så brukar sedan komponenten följa med upp.
Inte för att det är nödvändigt med sådan spets, men gaffeln ger kapillärverkan så att man lättare kan ha mycket lödtenn med sej för lödning och släplödning. Det är bara när jag vet med mej att det blir mycket sådan avlödning som jag byter spets. Oftast duger snedskuren mejselspets till de flesta jobben.
har en samling med olika lödstationer men det är en JBC och en Quicko som alltid står i standby. Bägge är sådana att de går ner i temperatur och till slut helt stängs av om man inte använder dom, men eftersom bägge har full värme på 3-6 sekunder från at man lyfter dom från stället från kalla och ännu kortare om de står i standby, ca 200C, så är det ingen störande fördröjning och med ssvalare spetsar i standby så bildas mindre med slagg på lödspetsen och den håller sej vätande under betydligt längre.livslängd.
Quickon är lågpris men även väldigt bra relativt priset och lödspetsarna kostar en bråkdel av vad lödspetsar till JBC kostar så jag har ett större urval Quicko spetsar för olika ändamål.
Kvaliteten och funktion varierar mellan olika säljare på AliX men det är denna stationen med denna lödpennan som jag rekommenderar: https://www.aliexpress.com/item/32994824865.html
På AliX säljs även JBC-liknande stationer (Aixun) där somliga anses var i stort lika bra som JBC, fast till en bråkdel av priset.
En vars lödpenne-tester är vettiga hittar du här: https://www.youtube.com/channel/UCMiC9b ... Ds6sIqDaFg
Där hittar du tester av ovan nämnda lödstationer.
Ja stationen du tipsade om var ju inte dyr.
Vore ju klockrent om den funkade bra.

Jag har en jbc ad2200 jag hittade i skroten på jobbet. Har fått för mig att den har annan anslutning än pincetten PA120-A som vi har.
Kan ha tänkt fel.

Har också tänkt tanken att köra med två lödpennor.
Då funkar det alltså. Skönt att höra.

Har en weller Ws80 och en wsd80 som jag hittat billiga kinaspetsar till. Kanske finns några bra till dom.

(jag gör enklare reparationer på jobbet men har nu börjat klura på vilka verktyg som är nödvändiga att ha om jag ska börja göra det hemma).
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Värmeplatta/förvärme vad tänka på vid inköp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Spetsen på ett uppochnervänt termostatstrykjärn!
pfyra
Inlägg: 347
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Värmeplatta/förvärme vad tänka på vid inköp

Inlägg av pfyra »

tokfan skrev: 1 november 2021, 08:32:14 Jag har en jbc ad2200 jag hittade i skroten på jobbet. Har fått för mig att den har annan anslutning än pincetten PA120-A som vi har.
Kan ha tänkt fel.
Det är ju två två värmeelement i pincetten så stationen behöver väl ha två kanaler för att en pincett ska kunna användas. Just ad2200 är väl en av de enklare stationerna och vad jag kan se i manualen har stationen inte stöd för pincett, tyvärr.

Det finns ju lite billigare pincetter också, tex [0], dock har jag inte provat den så jag kan inte gå i god för den (eller någon annan...).

[0] https://www.ebay.com/itm/264945496841?h ... SwD7NftkPJ
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33748
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Värmeplatta/förvärme vad tänka på vid inköp

Inlägg av Glenn »

Jag har provat flera billigare lödpincetter, piece of junk.. just den i länken har jag inte använt dock.

Nu har jag ju en metcal-pincett, inte ens den är riktigt bra, men minst dålig av de jag testat iaf.
Skriv svar