Renovering av eldragspel

Berätta om dina pågående projekt.
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

Då kan jag nog behöva lite hjälp att finna problemet

Här är min fungerande kod 32 knappar
https://wokwi.com/projects/340609605173248594
Och min nya kod som är lika vara ändrat antal i loopen till 136
https://wokwi.com/projects/340615672547508818

All hjälp mottages 😁
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

Liten update

går inget vidare att få ordning på dessa skift registers, har 8 rader med 8 knappar vadera just nu men jag får ingen ordning på det, knapparna räknas från 0 och uppåt men ger dubbla värden
förstår mig inte på varför det gör det, kvittar hur än jag ändrar koden så funkar det inte, antingen så tappar det knapprader eller så stämmer inte knappordningen,

Hoppas det finns någon esp/arduino kunnig som kan hjälpa till lite här
Castor
Inlägg: 1988
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av Castor »

Det behövs förstås systematik i ändrandet, vad är fel nu, om jag ändrar detta vad händer då? Det blev fel igen, på vilket sätt? Varför blev det fel på det sättet när jag ändrade så? Om jag ändrar den första versionen på ett annat sätt, blir det ändå fel? På vilket sätt? Vad är skillnaden mellan mina två ändringar och hur kan det ge dessa skillnader i resultatet? Du lär dig inte lika mycket om någon annan löser dina problem även om du förstår hur du ska ändra och nästa gång måste du be om hjälp igen i stället för att lösa på egen hand.
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

Okej.... Vad var det som inte framgick när jag skrev, jag har suttit i 3 dagar och försökt laborera fram och tillbaks med kod och byggt upp anslutningarna till espn:n vet inte hur många timmar jag avverkat vid Youtube och hur mycket jag sökt om det på nätet,

Försöker ju hitta någon som kan det här ordentligt som kan förklara för mig vad som är fel, inte få höra att jag letar efter någon som skall göra det åt mig. Trodde att forumet var till för att bolla sina problem och att man kan få guidning av dom som kan i rätt riktning för en.

Men visst jag ska då inte fråga något mer på detta ställe...
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av MiaM »

Hur ser det ut rent fysiskt? Några bilder hjälper antagligen till för att se vad som kan vara knas.

En gissning är att den fysiska kabeldragningen gör att när utgångar från skiftregistren slår om så uppstår störningar som sen tolkas som signaler som inte ska vara där.

Fritt ur minnet så tror jag att eevblog på Youtube körde en video där han hjälpte en av sina tittare att få ordning på något bygge som om jag minns rätt just hade skiftregister osv. Felet var i grova drag hur matningar och framför allt jordar var dragna, och antagligen även avkoppling.

En tumregel är att alla ledningar bör dras samma väg, från skiftregister till skiftregister, och sen ska matning och jord tas vid ESP strax invid där signalerna till/från skiftregister ansluts. Lämpliga avkopplingskondingar bör också sitta mellan matning och jord så nära benen på skiftregistren som möjligt.
Skriv svar