Infopryl till varje rum

Berätta om dina pågående projekt.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av FormerMazda »

Update:

LDR: För lokal dimning av LED. Samt förmedling av ljusvärde ifall man vill ha nån grov uppskattning om tända lampor i rum eller nåt.

Sen har jag beställt alla ESP32, OLEDs med mera.
Jag har ju en parallell tråd i tjänster om att fräsa ut delar till detta, men innan jag "lägger order" så vore det fint om jag testade lite själv för att ge en typ 100% färdig ritning.
Och då måste jag ju veta exakt vilken OLED jag ska använda med mera.
Så om det stämmer kommer det ganska snart faktiskt, då ska jag först testa att det funkar, sen blir det fram med dremeln och jobba. :madmodder: (varför har vi en dremel-gubbe? :D )

Annars har det inte hänt så mycket, dels för jag ville landa i ordern, men sen har jag inte haft tid riktigt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av MadModder »

En liten ledtråd till varför vi har en dremelgubbe går att se på vad bbcoden för gubben är. ;)

Kul projekt! (som nu lägligt ligger under projekt)

Men nu vill vi se en bild på din testuppkoppling. :D
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av FormerMazda »

Jodå, nog såg jag bbcoden och visst hade jag mina misstankar.. ;)
Tack också för flytten!

Bild kommer!

Och vad som mer kommer är en himla massa prylar från amazon, när exakt återstår väl att se då.
Men bara skärmarna kommer så kan den delen i projektet gå framåt, alltså mekanisk design.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av FormerMazda »

Bilder!

Ett virrvarr på ett kopplingsdäck, det har ju bara varit för utveckling av tillbehören så att säga.
Förutom en LDR så är det nog allt som kommer användas till "slutprodukten".
Eller ja, det blir en annan strömförsörjning än USB (vita) och det ska bli en TTL-RS485 istället för den TTL-USB som sitter nu för modbuskommunikationen.

OLED var svårfotat, men med kameran i nåt "PRO"-läge så kunde jag justera slutartiden och få bort linjen som vandrade över den.

Infon är som följer:
Faktiskt innetemp
Tänkt utetemp, men visar just nu korrigeringen av DS18B20
"All is well" och "07:45 - Soligt" är bara statisk text för testa hur smått som är användbart läsbart.

LEDen är vid foto-tillfället tänd till 1 på alla färgerna. Så svagaste vit typ.

Sen är det en skärmdump på modscan och alla 50 holding-register.
40002: Innetemp x10
40012: Korrigering x10 (skriver man här så lagras det persistent)
40021-23: RGB-värden till LED

Kommer bli fler register till fler saker, LDR-värde, modbus ID och sånt blandannat. Utveckling pågår. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av lond »

Tänk bara på att ha en "skärmsläckare"-funktion på OLED-skärmen. Har en som har varit igång i över ett år och på den ser man tydligt vilka pixlar som har varit igång mest....

/// Marcus
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av FormerMazda »

Detta visste jag ju egentligen när du säger det, men hade glömt tänka på det.

Hmm.. Börjar känna att en närvarodetektering är på sin plats..
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av FormerMazda »

Funderat mer, och jag vill helst ha en närvarodetektering som tänder upp när man är nån meter från displayen.
Det är ju dock inte helt enkelt när man tänker efter.

För skojs skull testade jag en TCRT5000, bara en IR-diod med mottagare. Och den börjar reagera på ett par centimeter. Så helt utesluten vad gäller räckvidden.
Sen kanske IR är uteslutet oavsett, om man bara inte sänder en starkare stråle IR? Är det så enkelt?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av MadModder »

Ja de där behöver en reflex för att fixa lite avstånd.

Det behövs nog en PIR-sensor, och det måste sitta en fresnellins framför för att det ska hända något på avstånd.
Mindre än såhär hittar jag inte. https://www.sparkfun.com/products/13285

Det sitter ju små och smidiga sådana i dosor för styrning av taklampor. Undrar var tillverkarna köper sina delar till det. :humm:
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av lond »

Eller om LDR:en eller en knapp räcker för att väcka den?

/// Marcus
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av PeterH »

Ett alternativ kanske kan vara en mikrofon, men då kommer den ju att vara tänd ganska ofta, men troligtvis inte när man är borta :humm:
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av FormerMazda »

Vi för alltså börja bära reflexväst inne? :D

PIR är väl en fungerande teknik, och även om den länkade inte är den minsta som finns så är det inte så illa.
Dock, är inte hundra nöjd med den heller.

Följdfråga blir förvisso, hur lång tid är för lång tid för att visa nåt på skärmen?
Räcker det liksom med att släcka några timmar per dygn?
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av lond »

Min har varit igång 24/7 och det ger en märkbar skillnad efter ett år..

Skall se om jag kan ta en bild..

/// Marcus
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av FormerMazda »

Flikar in en annan sak:
Med mitt snälla, förlåtande och långsamma modbus-poll så märkte jag inga problem. Allt funkade. Om än långsamt då.
Men jag jobbar ju med att koppla upp saker till ett överordnat system, så självklart ville jag ju testa att koppla upp den här till ett testprojekt där i.
Det programmet är inte lika förlåtande och kan sättas upp att läsa och skriva väldigt mycket väldigt snabbt.

Sagt och gjort, och det gick riktigt dåligt. :lol:

Fick timeouts och not responding mest hela tiden. Ökade till 19200 från 9600 och det gav en pytteliten förbättring, men nej, inget vidare. Började ana att svaren helt enkelt inte kom fort nog.
Efter en stunds fundering kom jag på att jag loppar ju allt i ESPn, även läsningen av DS-givaren.
Så då började tankarna om hur jag kan fördela lite i loopen, och snart kom jag på att ESP32 är ju en dual core!
En snabb googling senare och en mindre programändring så körs nu allt med tempgivaren, inklusive omräkning med floats och allt, på en kärna, resten på den andra kärnan.
Plättlätt och funkar hur bra som helst!

Man får ju älska teknikutveckling!
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av FormerMazda »

Det kom hem leksaker igår!
Beställde på amazon den 3/2, fick det mesta 8/2. Det är ju helt ok!
Jag föredrar ju annars svenska butiker så att säga, som electrokit, men nu köpte jag 10st av varje, ESP32, OLED, TTL-RS485, samt 3st DHT22 och en knippe LDR och ett verktyg.
Summa: 2000kr typ. Det är tyvärr för billigt, så då sviker jag "mina" butiker här.

Men men, saker kom!
Och nu på lunchen åkte ett par upp på kopplingsdäck. Lite annan pinout mot innan, men bara man dubbelkollar så hoppade allt igång så fint! :)
Så nu sitter två stycken av de nya, kompletta så när som på LDRen som inte kom nu. Bägge uppkopplade med modbus och allt bara funkar sådär enkelt.

Återstår LDR, sen nån form av färdigställande av programmet till dom.
Programmet slänger jag upp här sen, det lär inte vara snyggt, men fungerande. Och om nån vill börja med ESP32 finns en del godis där i som man inte är van vid från Arduinos.

Det mekaniska ska så smått ristas lite också. Har ju en knippe täcklock och en dosa att testa med.
Så det kommer också gå framåt snart.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai
Inlägg: 1362
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Infopryl till varje rum

Inlägg av Akai »

Denna sätter vi på en produkt på jobbet, Riktigt liten för att vara en PIR sensor.

https://www.digikey.se/sv/products/deta ... 1K/3046807

DYR dock. men kanske kan vara värt det.
Skriv svar