Läsa Modbus med arduino

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Läsa Modbus med arduino

Inlägg av DanielM »

TomasL skrev: 4 oktober 2021, 21:47:59 RS485 och liknande används ihop med i princip alla fältbussar, av den enkla anledningen att de är väldigt stör-säkra.
Men det är CAN också, om inte säkrare?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Läsa Modbus med arduino

Inlägg av TomasL »

Men det funkar bara i en speciell applikation, nämligen bilar.
Det funkar garanterat inte på ett ventilationssystem eller någon annan process.

Skillnaden är att Modbus funkar i alla typer av system, eftersom tillverkaren själv kan avgöra vad som skall kunna läsas och vad som skall kunna skrivas.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Läsa Modbus med arduino

Inlägg av TomasL »

DanielM skrev: 4 oktober 2021, 21:56:47
TomasL skrev: 4 oktober 2021, 21:47:59 RS485 och liknande används ihop med i princip alla fältbussar, av den enkla anledningen att de är väldigt stör-säkra.
Men det är CAN också, om inte säkrare?
På vad sätt skulle det vara säkrare?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Läsa Modbus med arduino

Inlägg av Klas-Kenny »

J1939 har ju förvisso även PGN'erna 0xef00-0xefff och 0xff00-0xffff som är till för proprietärt bruk. Dvs fritt fram för tillverkare att använda hur som helst.

Inte helt ovanligt att dessa PGN'er enbart följer J1939-standarden på ID't, sen kan data-bytesen vara något helt eget påhitt.
En dieselmotor håller sig i regel till standarden, men mer udda grejer gör det allt som oftast inte.


Så att man aldrig kan eller behöver definiera registerna själv är inte riktigt sant. Det finns en uppsjö att använda, men man är inte låst till dem.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Läsa Modbus med arduino

Inlägg av DanielM »

Klas-Kenny skrev: 4 oktober 2021, 22:00:23 J1939 har ju förvisso även PGN'erna 0xef00-0xefff och 0xff00-0xffff som är till för proprietärt bruk. Dvs fritt fram för tillverkare att använda hur som helst.

Inte helt ovanligt att dessa PGN'er enbart följer J1939-standarden på ID't, sen kan data-bytesen vara något helt eget påhitt.
En dieselmotor håller sig i regel till standarden, men mer udda grejer gör det allt som oftast inte.


Så att man aldrig kan eller behöver definiera registerna själv är inte riktigt sant. Det finns en uppsjö att använda, men man är inte låst till dem.
Finns det lediga PGN nummer? Jag söker nämligen PGN nummer som jag vill använda för jag vill uppfinna en egen liten funktion. Men hittar ingen ledig. Så jag har tagit 0x2 som PGN nummer. Hoppas den inte är upptagen.

Nja, Datat kan vara format efter behov, men det har X antal bits som det måste skrivas på. Det finns bland annat ISO 11783 som beskriver hur ventiler ska fungera, vilken precision dom ska ha och hur man ska tala med dom.

Jo. Man är stor del låst till registerna. Men det finns så otroligt många och alla register är väldigt generella och passar alla typer av objekt. Det är detta som är fina med J1939. Jag kan ta Parkers IQAN och koppla den med några ventiler. Så länge dom talar samma register, vilket dom ska göra, om programmerarna har följt standarden. Då fungerar det.

Men självklart finns det frihetsgrader som du säger att man har möjlighet att ändra register efter behov.
TomasL skrev: 4 oktober 2021, 21:59:19 Men det funkar bara i en speciell applikation, nämligen bilar.
Det funkar garanterat inte på ett ventilationssystem eller någon annan process.

Skillnaden är att Modbus funkar i alla typer av system, eftersom tillverkaren själv kan avgöra vad som skall kunna läsas och vad som skall kunna skrivas.
Jaha? Varför skulle CAN bara fungera på bilar? Så du menar att RS485 fungerar dåligt på bilar?

Ja, Modbus fungerar överallt. Det är framförallt väldigt populärt bland TCP/IP.
Senast redigerad av DanielM 4 oktober 2021, 22:17:30, redigerad totalt 1 gång.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Läsa Modbus med arduino

Inlägg av DanielM »

TomasL skrev: 4 oktober 2021, 22:00:00
DanielM skrev: 4 oktober 2021, 21:56:47
TomasL skrev: 4 oktober 2021, 21:47:59 RS485 och liknande används ihop med i princip alla fältbussar, av den enkla anledningen att de är väldigt stör-säkra.
Men det är CAN också, om inte säkrare?
På vad sätt skulle det vara säkrare?
Jag har ingen aning. Jag har bara hört det. CAN brukar vara riktigt vanligt idag bland uC.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Läsa Modbus med arduino

Inlägg av TomasL »

Och Modbus är väldigt vanligt i den verkliga världen, tillsammans med BACNet.

När det gäller störsäkerhet, så är det oftast det elektriska protokollet som är det främsta skyddet, sedan implementerar man naturligtvis diverse olika felkontroller på data, såsom längd checksumma mm.
Det gör man dock i protokollet.
Senast redigerad av TomasL 4 oktober 2021, 22:19:03, redigerad totalt 1 gång.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Läsa Modbus med arduino

Inlägg av H.O »

Men det funkar bara i en speciell applikation, nämligen bilar.
Det funkar garanterat inte på ett ventilationssystem eller någon annan process.
Äh, vilket struntprat! Du är, som vanligt, helt insnöad på dina ventilationssystem.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Läsa Modbus med arduino

Inlägg av TomasL »

SAE J1939 är en standard för fordon, ursprungligen med Dieselmotorer, och inget annat.
Jag har svårt att se hur en CNC-maskin skall kunna svara på en förfrågan om Lambda värde osv.
Så nej, J1939 är bara applicerbart för dessa typer av applikationer.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Läsa Modbus med arduino

Inlägg av DanielM »

Inte bara fordon.

Enligt SAE J1939-81 så kan man definiera ECU:n namn efter om den är anpassad för global, motorväg, farm, konstruktion, flotta, industriell kontrollprocess.

Men oftast fordon är vanligast för dessa register är just anpassat för detta. Jag har dock aldrig stött på J1939 inom udda områden. Ska väll vara någon tjomme som jag som har installerat en ventil som talar J1939 för jag inte hade något annat. :roll:

TomasL: Du som är kunnig inom Modbus. Finns det något kommando inom Modbus för att skicka byte-data? Alltså ren data. Typ i form av paket.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Läsa Modbus med arduino

Inlägg av Mindmapper »

TomasL skrev: 4 oktober 2021, 22:14:13 Och Modbus är väldigt vanligt i den verkliga världen, tillsammans med BACNet.

När det gäller störsäkerhet, så är det oftast det elektriska protokollet som är det främsta skyddet, sedan implementerar man naturligtvis diverse olika felkontroller på data, såsom längd checksumma mm.
Det gör man dock i protokollet.
M-bus må väl vara vanligare i fastighetssammanhang?
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Läsa Modbus med arduino

Inlägg av DanielM »

Varför just fastighet? Jag tycker jag brukar se Modbus när det kommer till PLC:er. Visst, jag har sett mycket EtherCAT där också. Minst lika mycket. EtherCAT sägs väll vara en bättre och dyrare version av Modbus då den är snabbare och kan mer?
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Läsa Modbus med arduino

Inlägg av H.O »

Skärmklipp 2.PNG
Du antyder ovan att CAN bara fungerar i bilar vilket jag hävdar är struntprat. Att din kommentar avser just J1939-specifikationen framgår inte.
J1939 är en standard vanligen använd inom tunga fordon ja. Men det betyder ju inte att CAN inte fungerar utanför bilar. I CNC-maskiner har jag inte stött på det men det finns säkert där också. Jag HAR dock erfarenhet av andra applikationer där CAN används (och det är inte bilar).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Läsa Modbus med arduino

Inlägg av DanielM »

Det är detta jag menar med Modbus TCP. Att Modbus TCP har åldrats.

https://www.ethercat.org/forms/taiwan20 ... k_1609.pdf
Skärmklipp.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Läsa Modbus med arduino

Inlägg av DanielM »

H.O skrev: 4 oktober 2021, 22:50:59 Skärmklipp 2.PNG

Du antyder ovan att CAN bara fungerar i bilar vilket jag hävdar är struntprat. Att din kommentar avser just J1939-specifikationen framgår inte.
J1939 är en standard vanligen använd inom tunga fordon ja. Men det betyder ju inte att CAN inte fungerar utanför bilar. I CNC-maskiner har jag inte stött på det men det finns säkert där också. Jag HAR dock erfarenhet av andra applikationer där CAN används (och det är inte bilar).
Har du varit i kontakt med CANopen? Jag är mycket nyfiken på detta. Orsaken har med att med CANopen så kan man faktiskt köra över nätet. :)
Skriv svar