Svaret är naturligtvis: Nej!
Nu ska den förbättras (igen)!

Det som först dyker upp i mitt huvud är ett lite mer sofistikerat motorstyrningssystem.
Motorerna styr jag med PWM (duh!), men nu vill jag även ha feedback på motorerna så att man via fjärrkontrollen styr hur fort hjulaxeln snurrar istället för hur stor dos PWM de får.
Jag skulle alltså vilja veta vilka metoder det finns att åstakomma en motorfeedback som går att läsa av från en PIC (AD- eller logiknivåingång, det kvittar). De alternativ jag hittat är:
1. Man fixar en pappskiva med hack i på hjulaxeln som via optik ger ett visst antal pulser per varv, ja ni förstår nog hur det går till!?
2. En fiffig krets mäter strömmen genom motorn (egentligen spänningsfallet på ett litet motstånd i serie med motorn väl?), omvandlar detta mätvärde via nån operationsförstärkare (som jag inte alls är hemma på

3. Man kollar spikarna en DC-motor genererar när motorlindningarna byter polisarition (eller hur det nu är...

Frågor till denna ritning är ju om den funkar till de motorer jag tänkt använda: Allt från legomotorer till maffiga motorer i (billiga) batteridrivna skruvdragare. Självklart ska jag ha två motorer. Kommer de isåfall störa ut varandra om man använder denna metod?
Fler metoder som inte är alltför invecklade? Hur har ni själv gjort?