Modifiering av DJ-mixer + eurodance mix
Postat: 22 juni 2021, 19:21:34
Bakgrund
Under min uppväxt hade jag ett stort intresse för musikproduktion. Det hela började med att jag var DJ på flertalet skoldiskon med start redan som tioåring. Senare gick intresset mer och mer över till synthar och experiment med elektroniskmusik. Idag är det runt 20 år sedan jag var DJ sist och mycket har har hänt sedan dess.
Men intresset för mixerbord har alltid följt med mig. I gymnasiet byggde jag ett DJ-mixerbord med tre stycken crossfaders där varje hade sitt eget frekvensområde. Senare studerade jag konstruktion av studiomixerbord på min fritid under många år. Det sista projektet blev år 2013 under kandidatarbetet på Chalmers, en multieffekt med fokus på frekvenstransponering.
Idag har jag återigen fått intresse av DJ-mixer och tänkte mig ett nytt långtidsprojekt. Denna gång blir det inga crossfaders då det inte är någon funktion som jag gillar att använda. Men utifrån gymnasieprojektet vill jag ha funktionen med delningsfilter. Det räcker med två frekvensband och en frekvensdelning. Delningsfrekvensen ska vara ställbar över hela audiointervallet. Eventuellt hade resonansinställning också varit trevligt.
För att ta mig dit tänkte jag göra flera mindre projekt. Först som denna tråd handlar om ska jag prova rotary-mixer istället för det vanligaste idag med skjutpotentiometrar. Senare blir det modifiering av två kommersiella delningsfilter för att testa variabel delningsfrekvens. Till sist tänkte jag bygga ett mixerbord modulärt i eurorack. Tanken är då att enkelt kunna byta delar medans jag kommer på nya funktioner att testa. Redan nu har jag idéer på att göra volymkontroll som samverkar med kompressor eller en volymkontroll som påverkar frekvenssvaret likt gamla radioapparater.
Modifiering av DJ-mixer
Jag började med att köpa in en gammal analog DJ-mixer av bra kvalité, nämligen en Vestax PMC40 som jag hittade med ett bra pris. Egentligen ville jag ha en rotary-mixer men dessa är väldigt dyra och några begagnade har jag inte sätt. Därav köpte jag billiga A20K-potentiometrar (Electrokit: 40910268) och rattar (Electrokit: 41003247). Sedan byttes skjutpotentiometrarna ut enligt figurerna nedan.
Fig 1: Ordinarie mixerbord Vestax PMC40.
Fig 2:Utan frontplåt.
Fig 3: Innandöme med ett kretskort per kanal.
Fig 4: Modifiering av frontpanel för att passa nya potentiometrar.
Fig 5: Vänster ordinarie kanalkort. Höger med ny potentiometer.
Fig 6: Modifierat och ihop skruvat.
Eurodance DJ-mix
Modifiering av mixerbordet gick på en kväll. Men att sätta ihop en DJ-mix var lite tyngre nu när 20 år har gott sedan sist. Först tänkte göra något med psytrance och då specifikt fullon som jag tycker är en av de musikstilar med mest ös i. Vidare ville jag göra något med långa mixar vilket jag upplever är ovanligt idag förutom i technoscenen. Detta är egentligen en av mina större drivkrafter då jag retat mig på hur korta mixar diskjockeys gör ute på nattklubbarna.
Men psytrance var lite för tungt att börja och då tänkte jag det vore kul att göra något med den eurodance som jag spelade på skoldiskon på 90-talet. Med eurodance blir det betydligt lättare att förutse musiken. Dess nackdel likt annan radiomusik är att många låtar är endast runt 3 minuter långa.
Eftersom målet var ett göra långa mixar började jag sortera upp en spellista efter tonart. Vilket kön brydde jag mig inte om då den mesta eurodance är i moll eller könlöst. Ordning i spellistan är antingen samma grundton eller en kvint upp, dvs sju steg på pianot. En kvint upp ger upplyftande känsla. Hade jag villat ha ett djupare parti hade jag kunnat gå ner en kvint också.
Resultat hittar ni på Mixcloud:
Tyvärr är inte ljudkvaliten den bästa från Mixcloud. Om någon önskar kan jag säkerligen skicka en mp3-fil på något annat sätt med bättre ljud.
Förutom Vestax PMC40 använde jag en DJ-spelare Denon DN-HD2500 som är något till åren då den kom 2007. Dock är den nyare än skoldiskona och jag har inte använt någon funktion som jag inte skulle kunna göra på en dubbelcdspelare av typen Denon 2500f, vilket var min favorit när det begav sig.
Slutsats
Mixerbordet fungerade bra. Jag gillar rattarnas storlek vilket ger mig bra känsla vid en mix. Även om rattar tar upp två händer vid en mix stötte jag inte på några problem med att justera equalizern under tiden tycker jag.
På nedsidan kunde jag förberett mig bättre och skrivit in BPM noggranne med decimaler i MP3-filerna för att slippa justera under inspelning likt klassisk taktmixning. Ännu ett problem är att jag ofta missar att starta den nya låten tillräckligt precist vilket man hör ibland då låtarna ligger långt ur fas. Både problem korrigerades till en viss del genom att jag använde pitch-bend flitigt även under själva mixen.
Samtidigt kan jag tycka att det är lite charmigt att höra att mixarna är gjorda live då många stora diskjockeys klistrar ihop allt på en PC i förväg där varenda mix ska vara perfekt. Kanske är det rädslan för att låtarna ska komma ur fas som många gör korta mixar också.
Jag tar gärna emot tips på någon annan DJ som gör långa mixar, gärna liknande eurodance så att jag kan jämföra vilket hade varit intressant.
Under min uppväxt hade jag ett stort intresse för musikproduktion. Det hela började med att jag var DJ på flertalet skoldiskon med start redan som tioåring. Senare gick intresset mer och mer över till synthar och experiment med elektroniskmusik. Idag är det runt 20 år sedan jag var DJ sist och mycket har har hänt sedan dess.
Men intresset för mixerbord har alltid följt med mig. I gymnasiet byggde jag ett DJ-mixerbord med tre stycken crossfaders där varje hade sitt eget frekvensområde. Senare studerade jag konstruktion av studiomixerbord på min fritid under många år. Det sista projektet blev år 2013 under kandidatarbetet på Chalmers, en multieffekt med fokus på frekvenstransponering.
Idag har jag återigen fått intresse av DJ-mixer och tänkte mig ett nytt långtidsprojekt. Denna gång blir det inga crossfaders då det inte är någon funktion som jag gillar att använda. Men utifrån gymnasieprojektet vill jag ha funktionen med delningsfilter. Det räcker med två frekvensband och en frekvensdelning. Delningsfrekvensen ska vara ställbar över hela audiointervallet. Eventuellt hade resonansinställning också varit trevligt.
För att ta mig dit tänkte jag göra flera mindre projekt. Först som denna tråd handlar om ska jag prova rotary-mixer istället för det vanligaste idag med skjutpotentiometrar. Senare blir det modifiering av två kommersiella delningsfilter för att testa variabel delningsfrekvens. Till sist tänkte jag bygga ett mixerbord modulärt i eurorack. Tanken är då att enkelt kunna byta delar medans jag kommer på nya funktioner att testa. Redan nu har jag idéer på att göra volymkontroll som samverkar med kompressor eller en volymkontroll som påverkar frekvenssvaret likt gamla radioapparater.
Modifiering av DJ-mixer
Jag började med att köpa in en gammal analog DJ-mixer av bra kvalité, nämligen en Vestax PMC40 som jag hittade med ett bra pris. Egentligen ville jag ha en rotary-mixer men dessa är väldigt dyra och några begagnade har jag inte sätt. Därav köpte jag billiga A20K-potentiometrar (Electrokit: 40910268) och rattar (Electrokit: 41003247). Sedan byttes skjutpotentiometrarna ut enligt figurerna nedan.
Fig 1: Ordinarie mixerbord Vestax PMC40.
Fig 2:Utan frontplåt.
Fig 3: Innandöme med ett kretskort per kanal.
Fig 4: Modifiering av frontpanel för att passa nya potentiometrar.
Fig 5: Vänster ordinarie kanalkort. Höger med ny potentiometer.
Fig 6: Modifierat och ihop skruvat.
Eurodance DJ-mix
Modifiering av mixerbordet gick på en kväll. Men att sätta ihop en DJ-mix var lite tyngre nu när 20 år har gott sedan sist. Först tänkte göra något med psytrance och då specifikt fullon som jag tycker är en av de musikstilar med mest ös i. Vidare ville jag göra något med långa mixar vilket jag upplever är ovanligt idag förutom i technoscenen. Detta är egentligen en av mina större drivkrafter då jag retat mig på hur korta mixar diskjockeys gör ute på nattklubbarna.
Men psytrance var lite för tungt att börja och då tänkte jag det vore kul att göra något med den eurodance som jag spelade på skoldiskon på 90-talet. Med eurodance blir det betydligt lättare att förutse musiken. Dess nackdel likt annan radiomusik är att många låtar är endast runt 3 minuter långa.
Eftersom målet var ett göra långa mixar började jag sortera upp en spellista efter tonart. Vilket kön brydde jag mig inte om då den mesta eurodance är i moll eller könlöst. Ordning i spellistan är antingen samma grundton eller en kvint upp, dvs sju steg på pianot. En kvint upp ger upplyftande känsla. Hade jag villat ha ett djupare parti hade jag kunnat gå ner en kvint också.
Resultat hittar ni på Mixcloud:
Tyvärr är inte ljudkvaliten den bästa från Mixcloud. Om någon önskar kan jag säkerligen skicka en mp3-fil på något annat sätt med bättre ljud.
Förutom Vestax PMC40 använde jag en DJ-spelare Denon DN-HD2500 som är något till åren då den kom 2007. Dock är den nyare än skoldiskona och jag har inte använt någon funktion som jag inte skulle kunna göra på en dubbelcdspelare av typen Denon 2500f, vilket var min favorit när det begav sig.
Slutsats
Mixerbordet fungerade bra. Jag gillar rattarnas storlek vilket ger mig bra känsla vid en mix. Även om rattar tar upp två händer vid en mix stötte jag inte på några problem med att justera equalizern under tiden tycker jag.
På nedsidan kunde jag förberett mig bättre och skrivit in BPM noggranne med decimaler i MP3-filerna för att slippa justera under inspelning likt klassisk taktmixning. Ännu ett problem är att jag ofta missar att starta den nya låten tillräckligt precist vilket man hör ibland då låtarna ligger långt ur fas. Både problem korrigerades till en viss del genom att jag använde pitch-bend flitigt även under själva mixen.
Samtidigt kan jag tycka att det är lite charmigt att höra att mixarna är gjorda live då många stora diskjockeys klistrar ihop allt på en PC i förväg där varenda mix ska vara perfekt. Kanske är det rädslan för att låtarna ska komma ur fas som många gör korta mixar också.
Jag tar gärna emot tips på någon annan DJ som gör långa mixar, gärna liknande eurodance så att jag kan jämföra vilket hade varit intressant.