Renovering av Inverter Tesla P85

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av adent »

Brukar inte handbroms behövas för "nödbroms"?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av danei »

Mrfrenzy: Aha, det var så du menade.

Nödbroms tänket är nog från tiden innan tvåkrets bromsarna.
fidde_modboy
Inlägg: 89
Blev medlem: 18 mars 2006, 22:32:57

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av fidde_modboy »

mrfrenzy skrev: 22 juni 2021, 21:03:28 Jag hade nog byggt så att strömmen till motorerna är bruten när bilen rullar. Inte så kul om en utgång på arduinon får spel, mjukvaran buggar ur, det blir överbryggning av fukt eller liknande och handbromsen nyper på motorvägen.

(Säg ifrån om det är OT)

Hur är reglerna vid ett sånt här amatörbygge vad gäller mjukvara och hårdvara? Om jag skulle bygga något liknande för en skogsmaskin exempelvis så skulle hårdvaran klara Functional Safety SIL 2 eller SIL 3, operativsystemet skulle vara godkänt med watchdog etc.
Jag har också funderat på detta men står lite i valet och kvalet hur man skulle lösa det rent praktiskt, typ om man skulle behöva handbroms i en nödsituation.

Första idén var en brytare/switch till spänning sen en microbrytare under original handbroms så att man har lite mer koll sen fastnade jag för idén med strömövervakning.

Finns inte så mycket regler än då det är så nytt, men jag håller helt med om SIL 2/3
danei skrev: 22 juni 2021, 21:30:22 Det är ju en motor som går när bromsen anläggs eller släpps.
Japp en 12v elmotor med 3 planetväxlar och en Gängstång i princip.
mrfrenzy skrev: 22 juni 2021, 21:47:36 Ja exakt, och då måste man ha skydd mot att motorn aktiveras av misstag vid färd, både pga trasig hårdvara och mjukvara, samt yttre störningar och spänningsspikar.
Det är ju ett av problemet när man som "amatör" blandar in elektronik utan säkerhetstänkande.
adent skrev: 22 juni 2021, 22:02:24 Brukar inte handbroms behövas för "nödbroms"?
Jag vill helst ha den funktionen även om den egentligen inte behövs av sfro.

På en modern bil kan man ju "dutta" på handbromsen under färd

Idén till min lilla dosa fick jag ifrån:
https://www.pantera-electronics.com/epbcontroller.htm
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av AndLi »

>På en modern bil kan man ju "dutta" på handbromsen under färd

Kan man? På min gamla 2013 med elektrisk handbroms är det bara på eller av som gäller... har de återgått till en mer analog lösning?
fidde_modboy
Inlägg: 89
Blev medlem: 18 mars 2006, 22:32:57

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av fidde_modboy »

AndLi skrev: 22 juni 2021, 22:58:48 >På en modern bil kan man ju "dutta" på handbromsen under färd

Kan man? På min gamla 2013 med elektrisk handbroms är det bara på eller av som gäller... har de återgått till en mer analog lösning?
Volvo och Bmw har så kallad "E" Brake och den aktiveras mha parkeringsknapp, bromsar väldigt hårt men utan att låsa hjulen. Tills du släpper knapp. Testade själv en gång i ca 50km/h och har man inte bälte så lär man flyga rakt ut genom framrutan
Senast redigerad av fidde_modboy 22 juni 2021, 23:15:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av mrfrenzy »

På min bil (Citroen från 2011) går det inte dutta under färd. Håller man inne handbromsknappen i tre sekunder tvärnitar bilen.

Att konstruera SIL 2 hårdvara som amatör är ju närmast omöjligt.
Om det nu inte är krav utan du bara vill ha det rimligt säkert för egen skull hade jag gjort något liknande:
Knappen för handbroms har 2st kontakter. Kontakt 1 styr ett relä som ger ström till Arduino med självhållning, när det finns ström där så blinkar/lyser också P-bromslampan (för att användaren ska märka om reläet bränt fast).
Kontakt 2 ger signal till Arduinon som kan köra motorn.

När motorn har kört färdigt ger Arduino signal till ett annat relä som bryter självhållningen och lampan slocknar.
fidde_modboy
Inlägg: 89
Blev medlem: 18 mars 2006, 22:32:57

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av fidde_modboy »

mrfrenzy skrev: 22 juni 2021, 23:14:15 På min bil (Citroen från 2011) går det inte dutta under färd. Håller man inne handbromsknappen i tre sekunder tvärnitar bilen.

Att konstruera SIL 2 hårdvara som amatör är ju närmast omöjligt.
Om det nu inte är krav utan du bara vill ha det rimligt säkert för egen skull hade jag gjort något liknande:
Knappen för handbroms har 2st kontakter. Kontakt 1 styr ett relä som ger ström till Arduino med självhållning, när det finns ström där så blinkar/lyser också P-bromslampan (för att användaren ska märka om reläet bränt fast).
Kontakt 2 ger signal till Arduinon som kan köra motorn.

När motorn har kört färdigt ger Arduino signal till ett annat relä som bryter självhållningen och lampan slocknar.
Borde ju gå att lösa snyggt på det sätt du beskriver, men det kommer funka åt ena hållet, men när motorn ska släppa så är kontakt bruten,

Jag har kopplat så att när knapp är "sluten" då matar jag 5v ut till DI3 och motor låser hjul. När knappen släpps så hjälper ett motstånd på 470ohm till att dra DI3 mot Gnd.


Tack för bra diskussion 👍 man märker tydligt att man inte tänkt på allt när man sitter i sitt lilla meckhörn :D
petercab
Inlägg: 675
Blev medlem: 4 juli 2012, 16:00:54
Ort: Göteborg

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av petercab »

Vi använder oss av ZeroEV för styrning och en del kringutrustning, dom har bra koll på Tesla-hårdvaran.

https://zero-ev.co.uk/shop/
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av mrfrenzy »

Något såhär tänkte jag
1_diagram.png
När man trycker på knappen aktiveras R1 och fastnar i draget läge.
12V kommer nu till MCU.
MCU startar upp och känner att det finns signal på ingången "Activate"
Motorn börjar köras, och fortsätter köras till ändläge även om användaren släpper knappen.

Så fort motorn nått ändläge och användaren släppt knappen aktiveras R2.
Detta bryter strömmen till R1 och hela kretsen avaktiveras.

Sedan behövs givetvis lite ändlägesgivare, indikeringslampor etc.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
fidde_modboy
Inlägg: 89
Blev medlem: 18 mars 2006, 22:32:57

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av fidde_modboy »

petercab skrev: 23 juni 2021, 10:58:43 Vi använder oss av ZeroEV för styrning och en del kringutrustning, dom har bra koll på Tesla-hårdvaran.

https://zero-ev.co.uk/shop/
Har kollat där men de hade faktiskt inget till att styra parkeringsbroms
mrfrenzy skrev: 23 juni 2021, 14:41:55 Något såhär tänkte jag

När man trycker på knappen aktiveras R1 och fastnar i draget läge.
12V kommer nu till MCU.
MCU startar upp och känner att det finns signal på ingången "Activate"
Motorn börjar köras, och fortsätter köras till ändläge även om användaren släpper knappen.

Så fort motorn nått ändläge och användaren släppt knappen aktiveras R2.
Detta bryter strömmen till R1 och hela kretsen avaktiveras.

Sedan behövs givetvis lite ändlägesgivare, indikeringslampor etc.
Tack för elschema👍. Detta kan ju funka riktigt bra faktiskt

Inprogrammerat i arduino finns delay för release av broms så behövs ingen ändlägesgivare,
Men indikator lampa ska ju helt klart monteras,
får göra ett test till helgen när jag har lite mer tid👍

Nu när jag funderat blir det nog en tryckknapp för att aktivera hållkrets sen original microswitch
Som titter på handbroms, då blir det ju väldigt tydligt att handbroms är dragen, så blir nästan enligt schema👍
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av Palle500 »

Volvo tex använder ABS enheten vid aktivering av "handbroms" under färd.

När den elektriska parkeringsbromsen arbetar hörs ett svagt elmotorljud. Ljudet uppkommer även vid automatiska funktionskontroller av parkeringsbromsen.

Om bilen står stilla när parkeringsbromsen ansätts verkar den endast på bakhjulen. Om ansättningen sker när bilen rör sig används ordinarie färdbroms, dvs. bromsen verkar på alla fyra hjulen. Bromsverkan övergår till bakhjulen när bilen nästan står stilla.
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ringsbroms
Sen kalibreras elektriska handbromsen vid byte av belägg och även periodiskt av systemet. Gissar starkt på att dom mäter strömförbrukningen för att veta när den ligger ann och hur många varv som behövs för att släppa på beläggen. Om du jämt backar motorn hela vägen får du en rätt långsam handbroms när beläggen blir lite slitna.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av maDa »

Tänkte först "vad ska han med en trasig Tesla-inverter till" - visst faktiskt inte att folk lyckats reverse-engineera dem.
fidde_modboy
Inlägg: 89
Blev medlem: 18 mars 2006, 22:32:57

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av fidde_modboy »

Palle500 skrev: 23 juni 2021, 19:32:32 Volvo tex använder ABS enheten vid aktivering av "handbroms" under färd.

När den elektriska parkeringsbromsen arbetar hörs ett svagt elmotorljud. Ljudet uppkommer även vid automatiska funktionskontroller av parkeringsbromsen.

Om bilen står stilla när parkeringsbromsen ansätts verkar den endast på bakhjulen. Om ansättningen sker när bilen rör sig används ordinarie färdbroms, dvs. bromsen verkar på alla fyra hjulen. Bromsverkan övergår till bakhjulen när bilen nästan står stilla.
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ringsbroms
Sen kalibreras elektriska handbromsen vid byte av belägg och även periodiskt av systemet. Gissar starkt på att dom mäter strömförbrukningen för att veta när den ligger ann och hur många varv som behövs för att släppa på beläggen. Om du jämt backar motorn hela vägen får du en rätt långsam handbroms när beläggen blir lite slitna.
Ja det var intressant👍 Har haft mina misstankar om att abs pump använts, däremot så uppmärksammade jag att den var väldigt rapp/responsive så hade svårt att tro att handbroms användes.

Min konstruktion kommer dra åt handbroms till uppmätt ström, sidorna är individuella. Sen när man släpper handbroms går den 1.5sekund bakåt.
Kommer ju att funka som en primitiv "kalibrering"
maDa skrev: 23 juni 2021, 19:35:30 Tänkte först "vad ska han med en trasig Tesla-inverter till" - visst faktiskt inte att folk lyckats reverse-engineera dem.
Ja det är galet vad långt Damien Maguire från Irland har kommit👍👌
Kollat gärna på openinverter.org
fidde_modboy
Inlägg: 89
Blev medlem: 18 mars 2006, 22:32:57

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av fidde_modboy »

Lite update

Parkeringsbroms har fått sig en ombyggnation,

Motorstyrning och tidigare bygge har inte ändrats men jag har monterat ytterligare en 1 - 0 brytare som styr ett relä innan motorstyrning och det funkar över förväntan 👍
Känns mycket säkrare att den är spänningslös när man inte använder den, även bilprovningen tyckte det var en bra ide👍


Den andra stora uppdateringen är att motorn är monterad och bilen går för egen maskin :D
20210701_202435.mp4

Har börjat rätt snällt och lagt strömbegränsning på ~600A men det skjuter på något helt galet trots att bil väger 1800kg och jag endast kör med 600 av 1250Amp.

Nu ska laddare/dc-dc converter kopplas in och bindas samman med den nya styrenheten via canbus.

Sen är det slutbesiktning hos bosse bildoktorn I början av Augusti 👍
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av Janson1 »

Hur har det gått?
Skriv svar