Sida 1 av 2

Helt urladdat AGM-batteri

Postat: 6 juni 2021, 11:27:16
av notetoself
Lyckades klanta mig efter service av båten i våras, kanske 2 månader sedan. Slog tydligen inte av huvudbrytaren med följden att det nya (sent 2020) AGM-batteriet är helt urladdat.

Körde en hail mary och la på laddaren, men den ger inte helt oväntat felkod eftersom laddningen inte ens startar.

Batteri: https://www.seasea.se/b%C3%A5tel/batter ... se-nordmax
Laddare: ctek mxs 5.0

En bekant att man kunde koppla ihop det med ett friskare batteri mha startkablar, och på så sätt få igång laddningen.
I så fall borde väl ett sätt kunna vara att köra några timmar med en old school-laddare.

1) Någon som har input i frågan?
2) Om man nu får igång batteriet, vågar man lita på det sen?

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Postat: 6 juni 2021, 13:03:24
av mrfrenzy
Fråga 1: ja det går bra att parallellkoppla med startkablar och ladda, man kan ta bort startkablarna efter en kvart.

Fråga 2: nej det går inte lita på batteriet. Man får göra lite kapacitetstest och se om det är dugligt.

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Postat: 6 juni 2021, 13:32:14
av Akai
Jag har lite erfarenhet av liknande.

Det kan gå att få fart på dem igen, men det är långtifrån alltid det lyckas.

Att gå på med startkablar är nog den sämsta idén man kan komma på. Iaf enligt erfarenhet. Av någon anledning går det aldrig att få fart på dem igen om man laddar på fullt i början.

Låg ström under lång tid har fungerat för mig, strömbegränsa på tex 50-100mA under en vecka eller så, sen kan man testa att höja till 500mA, låt stå några dagar och mät spänningen. Är den runt 12v kan man gå på med mera ström.

Någon med mer kemi kunskaper kanske kan förklara varför det fungerar bättre att ladda sakta i början. Vet inte om man minimerar att det byggs upp oxider som orsakar kortslutningar osv..

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Postat: 6 juni 2021, 14:28:00
av hsd
Jag har använt en vanlig gammaldags laddare en stund ,5-15minuter och därefter kopplat in automatladdare, det har funkat bra men batteriet är inte pålitligt efter en djup urladdning

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Postat: 6 juni 2021, 15:01:59
av Henry
Det som händer vid djup urladdning är att det bildas en viss typ av blysulfat på plattorna som inte direkt går att lösa upp och som hindrar ström från att komma år plattorna. Under en viss gräns vid urladdning blir det för mycket och vid helt urladdat går det snabbt utför och som sagt en typ som dessutom inte går att lösa upp längre. Man kan som sagt få en del tillbaka vid fullt urladdat men aldrig allt och den inre resistansen ökar även den så strömkapaciteten minskar och kan i värsta fall vara så låg att det i princip inte går att använda batteriet till något.

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Postat: 6 juni 2021, 16:20:34
av xxargs
sådant är väldigt trist när det sker på nya batterier - men 1-2 månader bottenurladdning utan någon batteriskydd som kopplar bort småelen i tid gör prognosen rätt dålig och du får nog vara glad om du får 60-70% av dess ursprungliga kapacitet kvar i batteriet.

En urladdningsprov bör nog göras (efter full uppladdning) med runt 4 ampere och tex se hur länge den håller en H4-lampa (ca 4 Ampere) lysande innan den falnar - det bör vara minst 20 timmar på en 90 Ah-batteri och slocknar den (spänningen under 10.8 Volt) redan efter 10 timmar så... är det inte så mycket värt med batteriet längre.

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Postat: 6 juni 2021, 16:32:08
av notetoself
Tack för er input.

Efter inlägget ovan knatade jag ut till verkstaden. Fegade på startkablarna pga lätt batteri-ptsd efter en batteriexplosion på jobbet i höstas, och satte på en old school-laddare ca 20 min.
Sedan fick jag Ctek-laddaren att starta en cykel, har stått på sen dess så vi får se hur det går. Satte laddaren på recovery-mode.

I en båt vill man ju inte vara osäker på batteriet så får väl snällt bita i det sura och köpa ett nytt.

Testar nog xxargs belastningsprov i rent nyfikenhetssyfte, om nu laddcykeln går klart.

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Postat: 8 juni 2021, 20:37:20
av Humulus
Nätet är ju fullt av "tips" och diverse "fantastiska" ideer och ladmanicker för att återuppliva gamla
Bly-accar, allt från polvändning till pulsladdning med hög spänning och diverse kemikaliebehandlingar.
Har hållit på en hel del med gamla accar och av mest nyfikenhet testat det mesta.
I princip inget funkar, eller, jo, man kan ofta få igång dom, men någon "de-sulfatering" av nämnvärd grad
går inte att uppnå och batterierna blir inte mycket att ha, tyvärr.
Gissar att den "Indiska-Metoden" funkar, men känns inte nyttig, vare sig för miljön eller hälsan.


Re: Helt urladdat AGM-batteri

Postat: 8 juni 2021, 21:28:03
av Zkronk
Det var en ordentlig renovering :)

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Postat: 8 juni 2021, 22:10:55
av säter
Den enda erfarenhet av AGM-batterier jag har är Optima.
Jag hade ett batteri som var dåligt, och demonterade det.
Jag rullade ut de tre rullarna och de var som indränkta i lera.
På en av rullarna var det bara halva längden som var kass.

Vad är det som händer?

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Postat: 9 juni 2021, 07:35:35
av notetoself
Återkoppling;

Test AGM 90 Ah, 12v H3-lampa 55W.
14 h.jpg
(Enheterna är spänning (V) och timmar (h).)


Edit:
Ca 62 Ah borde vara förbrukade.

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Postat: 9 juni 2021, 09:07:37
av hsd
Optima har olika batteri egenskaper
Röda var först ute på marknaden riktigt bra startkraft men tåler inte långvarig mindre belastning
Senare kom det gula som klarar den långvariga belastningen bättre
Blå batteri är avsett för fuktiga miljöer, finns i 2 varianter
Tudor ( eller vad de heter nuförtiden) har ett liknande batteri

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Postat: 9 juni 2021, 11:07:02
av notetoself
Såhär blev resultatet.

09:00 var spänningen med last 11.05 V.
10:45 var spänningen med last 9.3 V.

Man kan konstatera att spänningen rasade ganska fort sista 1:45 h.

Fram till 09:00 borde ca 74 Ah förbrukats (blå kurva).

Enligt det allvetande (?) internet påstås det att man ska lägga på 0.2 v för lasten vilket redovisas av den röda kurvan. (Källa: https://sutars.com/support/batterierna/belastningstest/, https://laitis.se/batterier/). Vet ej riktigt vad man ska tro om detta.
Efter avslutat test så gick spänningen från 9.3 V till 10.3 V på ca 1 minut.

Vad säger ni?
18 h.jpg

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Postat: 9 juni 2021, 11:52:05
av säter
notetoself skrev: 9 juni 2021, 07:35:35 Test AGM 90 Ah, 12v H3-lampa 55W.
Bara 12.7v vid start?
Sänker en 55W lampa spänningen så mycket?

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Postat: 9 juni 2021, 12:04:01
av notetoself
13.3 V efter laddning som sjönk till 13.0 V.
12.7 V när man la på lampan.