en annan fråga nu när man är i farten
rengöring av kolbanepottar?
någon som har hittat någon vettig modell av det?
frågar då jag har några gamla mätinstrument med raspiga kolbanepottar
dom börjar bli ännu sämre nu, innan räckte det med att snurra till dom några gånger så funkade dom ett tag men nu kan man knappt röra dom innan det felar
tyvärr är dom svårbytta för att dom är ihopbyggda med andra vred och liknande, mycket svåra att öppna , så någon spray är det ända som verkar vettigt, kontaktspray vägrar jag då jag fick mycket fel i när jag provade det i unga år, men det kanske har kommit några nya saker man kan prova?
potrengöring?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"tyvärr är dom svårbytta för att dom är ihopbyggda med andra vred och liknande"
Välkommen till klubben. Jag har samma problem med min kurv-skrivare. Lyckligtvis så fick de lite nytt liv när jag skruvade fram och tillbaka. Innan räckte det att knacka på poten så blev kurvan helt tokig. Det sitter 4st kretskort ovanför med jättekorta anslutningar, så den blir inte kul att plocka isär den dagen det blir akut. I mitt fall kommer jag inte ens åt att spraya.
Annars fungerar F2-spray. Kontaktspray går oftast också bra.
Tyvärr så verkar det i ditt fall som att kolet är på väg att ta slut. Då är det nog ett byte som gäller tyvärr...
Välkommen till klubben. Jag har samma problem med min kurv-skrivare. Lyckligtvis så fick de lite nytt liv när jag skruvade fram och tillbaka. Innan räckte det att knacka på poten så blev kurvan helt tokig. Det sitter 4st kretskort ovanför med jättekorta anslutningar, så den blir inte kul att plocka isär den dagen det blir akut. I mitt fall kommer jag inte ens åt att spraya.
Annars fungerar F2-spray. Kontaktspray går oftast också bra.
Tyvärr så verkar det i ditt fall som att kolet är på väg att ta slut. Då är det nog ett byte som gäller tyvärr...
Prova följande, garanterar dock inget men i många fall brukar pottarna bli som nya om inte kolbanan är skadad.
1. Spruta in lite kontaktrengöring.
2. Tryck / Spruta in lite "Vitt Vaselin" i potten säljes på Apoteket, värm därefter upp potten lite med en varmluftspistol eller med varmluftslödstationen så att vaselinet rinner ut över kolbanan.
3. Njut av resultatet.
/ ElFjollo
1. Spruta in lite kontaktrengöring.
2. Tryck / Spruta in lite "Vitt Vaselin" i potten säljes på Apoteket, värm därefter upp potten lite med en varmluftspistol eller med varmluftslödstationen så att vaselinet rinner ut över kolbanan.
3. Njut av resultatet.
/ ElFjollo
Jag har precis renoverat en marconi signal generator och gjorde liknande som ElFjollo med bra resultat.
Kol pottarna och tråd pottarna var en aning knastriga så jag tvätta dom med "CRC Electronic cleaner".
Sen när jag sprutat på dom med det så vred jag på dom för fulla muggar sen sprutade jag på Vasselin spray.
Detta gav mycket gott resultat hos mig. I mitt fall kostade nya pottar med samma värden ganska mycket till denna burk.
Kol pottarna och tråd pottarna var en aning knastriga så jag tvätta dom med "CRC Electronic cleaner".
Sen när jag sprutat på dom med det så vred jag på dom för fulla muggar sen sprutade jag på Vasselin spray.
Detta gav mycket gott resultat hos mig. I mitt fall kostade nya pottar med samma värden ganska mycket till denna burk.