Saknas organister? Fixar jag...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av magi5 »

...
Det saknas organister till alla fina kyrkoorglar.
https://www.svt.se/kultur/akut-organist ... s-krisplan

Jag kan bygga robotfingrar som sedan kan kodas att spela kyrkoorglarna.
De kan också fjärrstyras över Internet så att en organist kan tex spela alla dessa kyrkoorglar samtidigt av en och samma organist.

Vid en fjärrspelning kan man tex lägga in låten med noter som en backup dvs spelar organisten fel så tar roboten över just den tonen och rättar felet i realtid.
Dvs spelningen blir mänsklig och vid enstaka tonfel går notrobot in och rättar den noten.

Hör av er, så bygger jag några.

MagI.
....
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av SeniorLemuren »

[Vid en fjärrspelning kan man tex lägga in låten med noter som en backup dvs spelar organisten fel så tar roboten över just den tonen och rättar felet i realtid.
Dvs spelningen blir mänsklig och vid enstaka tonfel går notrobot in och rättar den noten.]
Att det blir fel ibland är ju precis det som gör att musiken blir levande. Är det något man vill höra så är det levande musik och inte stendöd datormusik. Lyssna på all skit som spelas i media idag som är datorunderstödd. Helt död.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Inte hört talas om MIDI?! :vissla:

Men visst, dina fingrar är ju coola. 8)
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av ajje »

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vår egen orgelman, Prototypen, visade mig hur orglarna och pulpeterna kommunicerade med varandra.

MEN, att fixa något som spelar PÅ RIKTIGT är ju ändå colare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av TomasL »

De kan också fjärrstyras över Internet så att en organist kan tex spela alla dessa kyrkoorglar samtidigt av en och samma organist.
Nja, man spelar knappast samma låtar på flera ställen vid samma tid.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av magi5 »

---

Man sätter bara en servo på varje tangent och knapp, på en ställning som kan monteras på/av till kyrkans klaviatur.
När man inte kan få tag på en organist kan man hyra en från ett annat land eller stad som kan logga in och fjärrstyra spelningen över internet.

Svenska kyrkan kan sedan hyra världens bästa organist och han kan sedan spela i alla kyrkor i hela landet samtidigt eller så spelas fjärrstyrningen in,
så att enstaka kyrkor kan spela upp den sparade spelningen vid annat tillfälle eller varje vecka eller anpassas och finjusteras just för deras kyrka.
Det som är intressant är ju att kyrkornas orglar faktiskt blir spelade på.
Jag är absolut inte religiös men uppskattar byggnaderna och dessa makalösa orglar som vi har runt om landet och världen.
Detta är inga problem att bygga.
Naturligtvis är det ett utvecklingsarbete och saker som måste anpassas men detta går att bygga.
Jag kontaktade Svenska Kyrkan på deras Facebook sida, men de visade där inget intresse.

Några religiösa här som kan försöka sälja in iden till Svenska Kyrkan?


MagI
----
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av Henry »

Facebook är det kanske en person som sitter och det lär knappast vara någon som representerar varenda kyrka i Sverige, kontakta svenska kyrkan genom mail istället.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av JimmyAndersson »

Du måste ha något att visa upp först.
Bygg en fullt fungerande prototyp som har en tillräckligt diskret design att den passar att monteras på en orgel i en fin kyrka.
(Av erfarenhet vet jag att inget får vara iögonfallande. Inte ens vägguttag. Så det lär inte bli lätt.)

” Detta är inga problem att bygga.”
Grejen är att du måste kunna *visa* det! :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av Henry »

Just ja nej finns det inget att visa upp så blir det svårt att sälja idén.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av magi5 »

----

Jag byggde bland annat telerobotik delen i detta systemet, som stod på Stockholms centralstation och vi vann priser över hela världen.
http://saatchi.se/case/ariel-fashion-shoot-2/
Jag har byggt telerobotik system sedan 2003.
Här är några hobbyprojekt.


Frågor?

MagI
-------
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av FormerMazda »

Ja, jag har en fråga! :D

Om du/ni byggt en facebookstryd robot som använts för en reklam av tvättmedel hos jätten P&G, varför ber du oss om hjälp att kontakta svenska kyrkan och enda egna försöket skedde via facebook?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av Henry »

Gör en fungerande städad prototyp som absoluta minimum så har du något att visa och blir nog lättare för en biskop som förmodligen aldrig hållit på med mindstorm eller dylika saker förut. Kan du sedan även ge ett exempel med den på just en orgel (inte nödvändigtvis en riktig orgel men hade varit ett plus och ett extremt stort plus om det varit i en av Svenska kyrkans) så ger det bra större chans att dom kanske ens börjar tänka på att ta en titt.
Senast redigerad av Henry 11 maj 2021, 14:07:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av Mizzarrogh »

Kanske du kan ta kontakt med någon träsnidare om du inte slöjdar själv, eller låta gjuta fina fingrar av mässing, men ärligt talat tycker jag att detta låter mer som en konversation piece (även om jag så klart inte tvivlar på att det fungerar som avsett, men alltså hur dina potentiella kunder troligen kommer att uppfatta det) Jag tro du behöver en kombination av traditionalism och nyfikenhet på ny teknologi för att kunna sälja in detta.
Tyvärr har många mindre församlingar det ganska dåligt ställt ekonomiskt idag och att underhålla byggnaderna kostar stora pengar, så jag tror det kommer att bli svårt att kunna motivera lösningar som ter sig mycket dyrbara och svåra att motivera.
Däremot om det är en lösning som kan tänkas spara pengar jämfört med andra lösningar skulle det kunna fungera.

(Jag är inte själv involverad i kyrkan, men jag träffar ofta personer som är det)
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av FormerMazda »

Tillägg:
Jag gillar idén att orglarna används, och att man tänker tanken att ens försöka lösa en organistbrist.
Stämmer det du skriver och länkar till tror jag absolut på att du/ni löser uppgiften.

Jag är dock tveksam till äktheten i hela denna tråd, det känns lite udda som sagt. Så många saker jag inte får ihop med det.
Är detta ännu bara en idé som inte är förverkligad så visst, då är det rätt kategori till och med. Men jag tolkar det som du söker hjälp att sälja in en idé till svenska kyrkan?

Som nämnts innan, bygg produkten. Tänk på estetiken och hur den ska kunna anpassas för alla orglar som finns.
Jag är också säker på att man ska ta en tanke om säkerhet, få kyrkor vill nog ha en robot med dåligt WiFi stå och slå sönder orgeln.. ;)
Skriv svar