Saknas organister? Fixar jag...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av magi5 »

---

Jag tar mest upp det här för att det går att lösa problemet med brist på organister med teknologi.
Det är tråkigt att dessa fina orglar inte kan avnjutas.
Hoppas att någon tar tag i detta och bygger detta så att instrumenten kommer till användning och kan avlyssnas i alla kyrkor.
Något företag får gärna ta tag i detta och bygga detta.
Om det uppstår frågor kan jag ställa upp med support.
Hjälper gärna till då det är ett kul projekt som skapar glädje åt många och skapar lite PR för andlighet eller vad de nu kallar det.


MagI
-----
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av jihe »

Kraven på driftsäkerhet torde vara rätt höga kan jag tänka mig. Man vill knappast boka av en vigsel för att morgonens Windows Update innehöll lite nya "features" eller att man fått något strul i den, vad jag förmodar, rätt omfattande elektromekaniska installationen.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av SeniorLemuren »

magi5 skrev: 11 maj 2021, 12:53:54 ---

Man sätter bara en servo på varje tangent och knapp, på en ställning som kan monteras på/av till kyrkans klaviatur.
När man inte kan få tag på en organist kan man hyra en från ett annat land eller stad som kan logga in och fjärrstyra spelningen över internet.

Svenska kyrkan kan sedan hyra världens bästa organist och han kan sedan spela i alla kyrkor i hela landet samtidigt eller så spelas fjärrstyrningen in,
så att enstaka kyrkor kan spela upp den sparade spelningen vid annat tillfälle eller varje vecka eller anpassas och finjusteras just för deras kyrka.
Det som är intressant är ju att kyrkornas orglar faktiskt blir spelade på.
Jag är absolut inte religiös men uppskattar byggnaderna och dessa makalösa orglar som vi har runt om landet och världen.
Detta är inga problem att bygga.
Naturligtvis är det ett utvecklingsarbete och saker som måste anpassas men detta går att bygga.
Jag kontaktade Svenska Kyrkan på deras Facebook sida, men de visade där inget intresse.

Några religiösa här som kan försöka sälja in iden till Svenska Kyrkan?


MagI
----
Kyrkan kanske besökte din icke fungerande hemsida och där tappade de sin tro på din kompetens.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av magi5 »

----

Får försöka förklara detta lite mer tror jag.

Man sätter en servomotor till varje tangent, pedal och knapp.
Man tränar upp styrningen med maskininlärning och det går till på detta viset.
Först spelar en organist på orgeln några melodier som man sätter som referens-data.
Sedan fjärrstyr man samma spelningar med samma organist från en annan plats.
AI får sedan anpassa data så att den fjärrstyrda spelningen låter exakt likadant som den lokalt spelade.
AI kommer alltså att spela styrdata i flera dagar, för att anpassa speldata till referens-data låter exakt som det ska.
Först då får man styrdata och mekanik att spela som om organisten är på plats.

Detta går sedan att utveckla till olika organister osv osv.

Det är bara att finansiera och sätta igång för att få liv i alla våra kyrkor igen.

Frågor?



MagI
----
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av magi5 »

SeniorLemuren skrev: 11 maj 2021, 14:39:29
magi5 skrev: 11 maj 2021, 12:53:54 ---

Några religiösa här som kan försöka sälja in iden till Svenska Kyrkan?

MagI
----
Kyrkan kanske besökte din icke fungerande hemsida och där tappade de sin tro på din kompetens.
Jag gör vad jag kan för att få religiösa att tappa sin tro som du säger. ____ :badgrin: _____ :rofl

MagI
-----
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om jag inte har fel för mig så innehåller väl inte EV3 servon! Vanliga DC motorer utan avkänning.
Det finns en tråd om ett självspelande piano baserat på ett stort antal reläer här på sajten.
Så är väl musik mer än On och Off på några tangenter!
Lyssnar gärna på Orgelmusik som inte måste vara religiös! Så se till att det spelas!

Det var ett bra inlägg i Sverige idag om att det fattas 700 organister!
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 11 maj 2021, 17:59:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av TomasL »

Det handlar väl mycket om hur snabbt/långsamt, hårt/mjukt tangenterna anslås och släpps.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av magi5 »

----

Jag försöker förklara igen.

Man sätter en servomotor/stegmotorer till varje tangent, pedal och knapp.
Varje servomotor/stegmotorer kan alltså justeras att slå an tangenter med rätt kraft och hastighet anpassat till musiken.
Man tränar upp styrningen med maskininlärning och det går till på detta viset.
-----
Först spelar en organist på orgeln några melodier som man sätter som referens-data ljud.
Sedan fjärrstyr man samma spelningar med samma organist från en annan plats med servomotor/stegmotorer på plats på orgeln.
AI får sedan anpassa styrdata ljudet, så att den fjärrstyrda spelningen låter exakt likadant som den lokalt spelade.
AI kommer alltså att spela styrdata i flera dagar, för att anpassa speldata ljudet till referens-data ljudet så att det låter exakt som det ska,
genom att anpassa servomotorers/stegmotorers anslagen i kraft/hastighet på orgelns tangenter.
Först då får man styrdata och mekanik att spela, som om organisten är på plats.

Nu kommer en fjärrstyrd konsert att låta precis som om organisten sitter på plats.
Servomotor/stegmotorer och program är nu anpassat att slå an tangenter precis som organisten gjort pga maskininlärning till AI programmet.

Detta går sedan att utveckla till olika organister osv osv.

Det är bara att finansiera och sätta igång för att få liv i alla våra kyrkor igen.

Frågor?

PS: Jag byggde telerobotik systemet till detta 2011 på Stockholms central för ett globalt event.
http://saatchi.se/case/ariel-fashion-shoot-2/
Tror "Lasp" att där är RC servos i ABB industri robotar?

MagI
-------------------
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av hummel »

magi5 skrev: 11 maj 2021, 07:39:43 ...
Hör av er, så bygger jag några.

MagI.
....
Har du några att visa upp?
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av magi5 »

----

2010 gjordes denna och den är inte ens anpassad med AI maskininlärning.


Nu är den nog ännu bättre och med maskininlärning blir den nog bra nog för att underhålla orglar och orgelmusik-besökare.

MagI
----
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av AndLi »

Lasp skrev: 11 maj 2021, 15:42:50 Om jag inte har fel för mig så innehåller väl inte EV3 servon! Vanliga DC motorer utan avkänning.
Det finns en tråd om ett självspelande piano baserat på ett stort antal reläer här på sajten.
Så är väl musik mer än On och Off på några tangenter!
Lyssnar gärna på Orgelmusik som inte måste vara religiös! Så se till att det spelas!
Jag skulle vilja påstå att alla EV3 motorer har positionsfeedback, och det finns väl även ett "servo" för att göra mer servotypiska rörelser, men man kan även göra dessa med en vanlig motor...

Och då antar jag att vi med EV3 talar om LEGO Mindstorm EV3
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av AndLi »

Är inte den musik som spelas i kyrkor kopplad till den predikan som pågår för tillfället?
Är det inte prästen som utformar predikan efter sin egna stil och väljer psalmer?

Detta förslag låter som att du vill toppstyra kyrkan och varje präst bara blir en avancerad bandspelar som läser upp den som centralt är beslutat ska sägas?
Låter mer som en effektiv dödare av kyrkan..
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av SeniorLemuren »

Detta var en av de värre maskinspelningarna. Klart att man kan försöka att kopiera människan sätt att spela på ett instrument, men det är enligt min mening som gjort att misslyckas. Ett musikstycke skall ju förmedla den känsla som musikanten känner inom sig just när musiken framförs. Det är just därför man inte kan jämföra samma musikstycke när det t.ex framförs på en begravning eller vid en sjösättning av ett fartyg. Den subtila känslan som musikerna färgar sin musik med är mycket svårfångad. Ta ett så enkelt exempel som ABBA. Det har gjorts hur många försök om helst att kopiera deras musik men hittills har ingen lyckats få håret på armarna att resa sig på mig. Trots tillgång till tonvis med studioutrustning. Nej. Maskiner är maskiner och människor är människor. Hoppas man aldrig behöver uppleva datorstyrd kyrkorgel ens på sin egen begravning.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av magi5 »

----
:D

Alla får tolka detta precis som ni vill.

Om någon kan se att detta kan få orglarna att spelas igen,
för folk som vill lyssna på äkta orgelmusik,
så får den personen eller företaget ta denna ide och göra något av detta.
Om någon vill veta mer om hur detta skulle kunna byggas, så svarar jag gärna på frågor.

Helt mänskligt kommer det inte att bli, men det kommer att bli svårt för vanliga människor att höra att det är ett datasystem som spelar på orgeln,
då det är en människa som faktiskt spelar på orgeln, men från en annan stad/land
och att finger-rörelserna kan spelas in och då översättas till andra system i andra kyrkor osv osv.

Detta handlar om att få ljud från våra orglar och inte från högtalare.

MagI
....
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av SeniorLemuren »

magi5 skrev: 11 maj 2021, 14:52:39
SeniorLemuren skrev: 11 maj 2021, 14:39:29
magi5 skrev: 11 maj 2021, 12:53:54 ---

Några religiösa här som kan försöka sälja in iden till Svenska Kyrkan?

MagI
----
Kyrkan kanske besökte din icke fungerande hemsida och där tappade de sin tro på din kompetens.
Jag gör vad jag kan för att få religiösa att tappa sin tro som du säger. ____ :badgrin: _____ :rofl

MagI
-----
Haha, ok. Inte så konstigt att de inte är intresserade då. Fast vill du sälja in din idé till kyrkan så kanske du får ändra din inställning något.
Senast redigerad av MadModder 11 maj 2021, 18:40:26, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bort med onödigt elak text.
Skriv svar