Konvertera intel .hex till generic .hex?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Avatar
Inlägg: 8
Blev medlem: 3 september 2003, 00:47:51
Ort: Stockholm

Konvertera intel .hex till generic .hex?

Inlägg av Avatar »

Hej alla AVR-experter! :)
Jag har precis byggt ihop Elektor's "Simple AVR Programmer" för att kunna programmera några Atmel AVR's till andra Elektorprojekt. Glad i hågen efter att allt etsande / borrande och bestyckande har gått bra så upptäcker jag en hemsk sak... DOS-programvaran till programmeraren klarar endast av .hex filer med s.k. generic-formatering och givetvis är alla mina .hex-filer i det vanligare intel .hex-formatet...

Är det någon här som vet om det går att konvertera intel-hex till generic-hex, och i så fall vilket program man skall använda sig av?

Usch, känns ganska trist just nu :( ... jag misstänker att jag byggt mig en värdelös programmerare...
- där fick jag för att jag inte läste igenom hela Elektor-artikeln innan jag började bygga...

// Avatar
Pinkevin
Inlägg: 285
Blev medlem: 1 januari 2004, 12:44:10
Ort: Norrtälje

Inlägg av Pinkevin »

Jag tror jag kan göra dig på bättre humör =)

Jag hittade denna sidan:
http://avr.fenceline.de/AVR_home_englis ... erter.html

Där finns ett program som heter Hex2Gen som ska göra om Intel HEX till Atmel GENERIC.
Du kan ladda ner source koden där till Unix, men den fungerar av någon konstig anledning även till Win.
Så jag testade att kompilera det med Borland C++ 4.5 och det fungerade.
"Problemet" är bara det att Borland C++ 4.5 gör 16-bitars program och inte 32-bitars, vilket gör att programet öppnas i ett eget fönster och inte i en dos-ruta, därför får du anropa programmet från dos (eller kommandotolken).

Här finns det kompilerade programet som ett 16-bitars program:
http://hem.passagen.se/acke1/hextogen.exe
Och källkoden:
http://avr.fenceline.de/AVR_home_englis ... 0.1.tar.gz

Ifall du har en kompilator som gör 32-bitars program som öppnas i dos så testa att kompilera det med den kompilatorn istället, för det blir lite enklare att använda det då.

EDIT:
Ifall du inte får länken att funka direkt så sätt ett mellanslag efter adressen och tryck enter igen så ska det nog fungera :)
Användarvisningsbild
Avatar
Inlägg: 8
Blev medlem: 3 september 2003, 00:47:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Avatar »

Mitt humör just nu = :D :D :D

Din kompilering av UNIX koden fungerar helt perfekt!!! :bravo:
- att programmet öppnas i en egen ruta spelar ingen större roll, huvudsaken är att jag nu kan använda min programmerare!

Tusen tack för hjälpen, du har verkligen räddat min dag!

// Avatar
Pinkevin
Inlägg: 285
Blev medlem: 1 januari 2004, 12:44:10
Ort: Norrtälje

Inlägg av Pinkevin »

Kul att det fungerade :)

Förrästen, den programmeraren, var det den som var med i AoE för något år sedan?
Användarvisningsbild
Avatar
Inlägg: 8
Blev medlem: 3 september 2003, 00:47:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Avatar »

AoE / Elektor har publicerat 2-3st olika AVR-programmerare under 2000-03, den jag byggde fanns med i AoE 4/2002 under namnet "Enkel AVR-programmerare" men jag byggde min efter Elektors engelska artikel.

Jag tror de övriga Elektor-programmerarna behövde en AVR/PIC med firmware som man var tvungen att köpa färdigprogrammerad - det var därför jag byggde denna modell...
Sebastian
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 juli 2003, 21:13:36
Ort: Ljusdal, Gävleborgs län.
Kontakt:

Inlägg av Sebastian »

Bra att det löste sig...
Tänkte bara tipsa om Hexplorer:
http://artemis.wszib.edu.pl/~mdudek/
Som kan importera/exportera en massa format(han använder ett färdigt biblotek tror jag)
Och så har den väldigt trevliga hex-redigerings funktioner...
Pinkevin
Inlägg: 285
Blev medlem: 1 januari 2004, 12:44:10
Ort: Norrtälje

Inlägg av Pinkevin »

Avatar skrev:AoE / Elektor har publicerat 2-3st olika AVR-programmerare under 2000-03, den jag byggde fanns med i AoE 4/2002 under namnet "Enkel AVR-programmerare" men jag byggde min efter Elektors engelska artikel.

Jag tror de övriga Elektor-programmerarna behövde en AVR/PIC med firmware som man var tvungen att köpa färdigprogrammerad - det var därför jag byggde denna modell...
Det var en av dem som kräver en programmerad PIC (jag tror det var PIC) krets för att fungera, som jag hade sett förr i ett gammalt AoE nummer.
Användarvisningsbild
Avatar
Inlägg: 8
Blev medlem: 3 september 2003, 00:47:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Avatar »

Tack Sebastian,
Hexplorer fungerar också utmärkt att konvertera med!
Skriv svar