Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor
Postat: 5 april 2021, 19:27:38
Påbörjade ett litet projekt här om dagen, och det tycks ju finnas ett visst intresse för gamla maskiner här på forumet, så varför inte lägga upp lite bilder?
En Volvo T24, ombyggd till bensindrift med en B20-motor.
Stått stilla, utomhus, i säkert 20 år. Men ser förvånansvärt fräsch ut trots det.
Motorn går (som man kan ana) inte runt. Går få den att röra sig lite lite om man tar i, men inte mer än så. Och en så vanlig motor som en B20 är inte värd att lägga någon större energi på.
Har en annan B20 liggande som först var planen att byta till. Men sen nämnde svärfar att han har en gammal King Cab Diesel stående, där motorn är det enda som är användbart. Resten av bilen är skrot. Traktorn lär ju bli klart trevligare att köra med en diesel, dessutom är det ju ett kul projekt att byta.
Jag tror att motorn ifrån King Cab'en är en TD23, alltså en 2,3L diesel på 56kW.
Ordnades med lite nya (begagnade) däck, och nymålade framfälgar innan den kom hit. Då såg den ut såhär: Motorhuven finns också, den var bara bortplockad för att inte blåsa av på vägen...
Växelspaken var i princip stum. Med en del våld hade det gått att få ur växeln som låg i så den gick att rulla, men sen kom man inte längre.
Lyfte på locket till växellådan och möttes av detta..
Alltså behöver växellådan lite kärlek...
Gummit runt växelspaken var kass, så det har regnat rakt in i växellådan. Märktes tydligt när jag tömde "oljan", som bestod till 90% av vatten. Sen åkte motorn ur, inget att vänta på. Eftersom att motorn ändå var ur, och än mer skulle plockas ner för att komma åt att bygga om för den nya motorn, var det lika så bra att göra växellådan fullt åtkomlig att jobba med, så traktorn gick i några bitar. Efter en del våld för att få delarna i växellådan att röra på sig, och sen en del rengöring så såg växellådan ut såhär, inte ny det får duga på en gammal traktor.. Tillverkade en ny packning, och fick ihop det igen. Sen visade det sig att *även* växelspaken i sig, satt fast. Lyckades få den att röra sig någorlunda fram och bak, men i sidled var det i stort sett tvärstopp.
Med en del värme och våld, så fick jag till slut lös själva spaken ifrån locket och insåg varför det var så stumt. Sidledsrörelsen görs av en rund del som ska kunna rotera i ett hål i växelspaken, gissa om den hade rostat fast?
(hade redan fått itu på bild, men för illustration..) Tog en 5-10 ton på pressen innan det släppte med en rejäl smäll. Sen åkte locket på igen. Och så fick "mittendelen" av traktorn, bestående av tank och ursprunglig kopplingskåpa mm, komma tillbaka. Blev också lite småfix, bland annat hade handgasen kärvat fast fullständigt. Så tog bort kåpan över tanken för att komma åt.
Och så står den just nu, i väntan på att få hem donator-bilen att plocka över motorn ifrån.
En fundering;
På traktorn satt det en löjligt liten kylare nu, originalkylaren har gått sönder.
Dock har jag originalkylaren, felet på den är anslutningen i ovankant som lossnat. Vore trevligt att få tillbaka originalkylaren.
Någon som har en aning om vad det kan vara för material till en sån här kylare? Och hur man skulle kunna laga. Går det att svetsa? Original-kylaren är den till höger. Till vänster står den som satt på längst fram, och bakom den en annan jag funderat på att sätta i om jag inte kan laga originalet.
En Volvo T24, ombyggd till bensindrift med en B20-motor.
Stått stilla, utomhus, i säkert 20 år. Men ser förvånansvärt fräsch ut trots det.
Motorn går (som man kan ana) inte runt. Går få den att röra sig lite lite om man tar i, men inte mer än så. Och en så vanlig motor som en B20 är inte värd att lägga någon större energi på.
Har en annan B20 liggande som först var planen att byta till. Men sen nämnde svärfar att han har en gammal King Cab Diesel stående, där motorn är det enda som är användbart. Resten av bilen är skrot. Traktorn lär ju bli klart trevligare att köra med en diesel, dessutom är det ju ett kul projekt att byta.
Jag tror att motorn ifrån King Cab'en är en TD23, alltså en 2,3L diesel på 56kW.
Ordnades med lite nya (begagnade) däck, och nymålade framfälgar innan den kom hit. Då såg den ut såhär: Motorhuven finns också, den var bara bortplockad för att inte blåsa av på vägen...
Växelspaken var i princip stum. Med en del våld hade det gått att få ur växeln som låg i så den gick att rulla, men sen kom man inte längre.
Lyfte på locket till växellådan och möttes av detta..
Alltså behöver växellådan lite kärlek...
Gummit runt växelspaken var kass, så det har regnat rakt in i växellådan. Märktes tydligt när jag tömde "oljan", som bestod till 90% av vatten. Sen åkte motorn ur, inget att vänta på. Eftersom att motorn ändå var ur, och än mer skulle plockas ner för att komma åt att bygga om för den nya motorn, var det lika så bra att göra växellådan fullt åtkomlig att jobba med, så traktorn gick i några bitar. Efter en del våld för att få delarna i växellådan att röra på sig, och sen en del rengöring så såg växellådan ut såhär, inte ny det får duga på en gammal traktor.. Tillverkade en ny packning, och fick ihop det igen. Sen visade det sig att *även* växelspaken i sig, satt fast. Lyckades få den att röra sig någorlunda fram och bak, men i sidled var det i stort sett tvärstopp.
Med en del värme och våld, så fick jag till slut lös själva spaken ifrån locket och insåg varför det var så stumt. Sidledsrörelsen görs av en rund del som ska kunna rotera i ett hål i växelspaken, gissa om den hade rostat fast?
(hade redan fått itu på bild, men för illustration..) Tog en 5-10 ton på pressen innan det släppte med en rejäl smäll. Sen åkte locket på igen. Och så fick "mittendelen" av traktorn, bestående av tank och ursprunglig kopplingskåpa mm, komma tillbaka. Blev också lite småfix, bland annat hade handgasen kärvat fast fullständigt. Så tog bort kåpan över tanken för att komma åt.
Och så står den just nu, i väntan på att få hem donator-bilen att plocka över motorn ifrån.
En fundering;
På traktorn satt det en löjligt liten kylare nu, originalkylaren har gått sönder.
Dock har jag originalkylaren, felet på den är anslutningen i ovankant som lossnat. Vore trevligt att få tillbaka originalkylaren.
Någon som har en aning om vad det kan vara för material till en sån här kylare? Och hur man skulle kunna laga. Går det att svetsa? Original-kylaren är den till höger. Till vänster står den som satt på längst fram, och bakom den en annan jag funderat på att sätta i om jag inte kan laga originalet.