Litet garagebygge

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Litet garagebygge

Inlägg av Glenn »

varför en bräda till ?
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Litet garagebygge

Inlägg av Gimbal »

Steget ser ut att vara så kort att foten knappt får plats, och då måste man ändå sätta foten alldeles intill kanten. Lättare att gå in med foten en liten bit ifrån tröskeln så den inte måste lyftas rakt upp för att gå fri.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Litet garagebygge

Inlägg av MadModder »

Ser ut att vara 95-brädor. Vad kan hela bli då, 22cm?
Vanliga stentrappor i trapphus är inte djupare än 30cm, och jag sätter typ aldrig i hälarna i trappor om jag inte är väldigt trött eller går jättelångsamt, så då behövs inte en fots djup. För mig iaf.
Ska det däremot bäras saker in och ut där så kan det ju vara skönt med ett djupare steg.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Litet garagebygge

Inlägg av Gimbal »

Naturligtvis inte om det är en flerstegstrappa, men när det är ETT steg då är det bra med lite större yta, särskilt när man går ut/ned. Men det kommer han att märka, och gör han inte det så är det väl ok med ett litet steg.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Litet garagebygge

Inlägg av Swech »

Kan bli lite besvärligt om hydraulmotorn eller någon slang ger sig på lyftbordet.
Ser ju ut att inte direkt gå att komma åt med mindre än att bordet tagit sig upp

Swech
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Litet garagebygge

Inlägg av papabear »

Det är gjort av 120-bräda och grova springor för att dryga ut lite, så steget är 28,5cm.
Jag kunde ju ha tagit brädan som jag har till fronten på steget och istället fått tre brädor till steget, men jag tänkte inte så långt.
Kan väl gå att ändra i efterhand också, får se.

Bra poäng om lyftbordet. Det finns diverse hål i det redan för att fästa saker som ex. förlängningsbalk för framhjulet på en mc.
Men det skulle inte skada om jag svetsade fast en mutter i varje hörn, så att man vid behov kunde sätta i lyftöglor för att lyfta bordet med motorlyften.
Skriv svar