Lagstifta om reparerbarhet?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8485
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av AndersG »

Poängen är att det är nästintill omöjligt att felsöka och reparera utan schema....
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32791
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag vet att Apple fick fan för att de tillverkade sina iPod så att batteribyte, i princip, var omöjligt. De fick krypa till korset och erbjuda batteribytesservice.

Det var roligt att du tog upp det här för jag snappade upp någonstans att sådana här funderingar och krav framställs. faktiskt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av mrfrenzy »

GFEF skrev: 10 mars 2021, 14:17:47 mrfrenzy
MEN utbytes system med på verkstads renoverad utrustning.....
Har man en serie på ett antal liknande varor med felsöknings utrustning och reservdelar på bänken.
Vad blir då repartitions kostnaden per styck ?
Säg att du jobbar med reparation av vitvaror, en lätt utbildad "delbytare" som kan mäta spänning och resistans.
Ska du ha kretskort till 50 olika kylskåp, 50 spishällar och 50 olika tvättmaskiner i bilen? Hur ska du sortera dessa och hålla reda på vilka som är hela och trasiga och ska skickas in?
Om ett kretskort har ett utbytesvärde på 1000kr så blir det 150 000kr i lagerkostnad per montör.

Eller ska man åka fram och tillbaka till firman? Blir fortfarande hög lagerkostnad för små firmor, och orimlig reskostnad i stora städer.
Att beställa efter behov tar ju för lång tid, få konsumenter vill vara utan kylskåp i två dagar.

Jag är inte emot reparation, ser bara inte att det är företagsekonomiskt möjligt (förutom några få skarpsinnade/överkvalificerade eldsjälar som Danny som kan reparera på komponentnivå).
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8485
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av AndersG »

ser bara inte att det är företagsekonomiskt möjligt (förutom några få skarpsinnade/överkvalificerade eldsjälar som Danny som kan reparera på komponentnivå).
underskatta inte folks förmåga.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30024
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av MadModder »

Varför blanda in företag?
Om en pryl inte har garanti längre, och tillverkaren eller försäljaren inte vill befatta sig med den längre, då kan väl svenne banan få schemat och fixa själv.
Förr följde det alltid med scheman till allt man köpte, och det var ingen som förlorade något på det.
Om någon enstaka sen får för sig att det kan inbringa lite kosing att åka runt till folk och reparera på komponentnivå stör nog ingen.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32569
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av säter »

Jag har lite svårt att förstå hur du menar?
Menar du att konsumentelektronik ska levereras med komplett dokumentation på komponentnivå?
Systembeskrivning också kanske?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30024
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av MadModder »

Varför inte? Det var ju så tidigare?
Men det räcker med schema. Det är ju så invecklat nu med processorer å skit så det blir väl en hel bok att förklara allt.
Jag har kvar scheman från gamla förstärkare pappa hade en gång i tiden.
Det räcker bra. Behövs ingen funktionsbeskrivning.
Har komplett schema till mitt oscilloskop.
Så även frekvensräknaren, tongeneratorn, osv. osv.
Inga problem.
Men idag? Nej. Ingenting. Det är så jäkla hemligt så det är inte klokt.

Men det är ett problem att det är så många som sitter och bestämmer som inte vet nånting om att reparera saker, så de undrar bara vad det ska vara bra för.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14198
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av swesysmgr »

MadModder skrev: 10 mars 2021, 15:57:58 Varför blanda in företag?
Om en pryl inte har garanti längre, och tillverkaren eller försäljaren inte vill befatta sig med den längre, då kan väl svenne banan få schemat och fixa själv.
Förr följde det alltid med scheman till allt man köpte, och det var ingen som förlorade något på det.
Om någon enstaka sen får för sig att det kan inbringa lite kosing att åka runt till folk och reparera på komponentnivå stör nog ingen.
Alldeles för lätt att få sin produkt plagierad om schema skickas med. Fanns i gamla instrumentmanualer t.ex. men är kört nu när någon kan stjäla konstruktionen rakt av och låta plagiat tillverkas i Kina utan att själv behöva göra några större investeringar.

Att schema m.m. släpps när tillverkaren inte längre vill erbjuda service och reservdelar, ja kanske.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30024
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av MadModder »

Vill någon verkligen plagiera en produkt så gör de det lika bra utan schema.

Sen är det ofta så, om det inte rör sig om produkter i relativt små volymer, att när ett trasigt kort skickas in slängs det och ett nytt skickas istället.
Jättebra för miljön.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32569
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av säter »

Det är nog väldigt få konsumenter som efterfrågar ett schema.
Därför har man skippat den servicen.
Produkten blir några kronor billigare då.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30024
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av MadModder »

Ett litet fåtal tillverkare har scheman ligger på sin hemsida, så kan den som känner sig nödgad ladda hem det.
Andra har servicehandböcker till salu för några hundra. Även digitalt.

Men de flesta saker man vill reparera finns det ju redan tusentals olika varianter av ute på marknaden, så vem vill plagiera det?
Nä det där håller inte.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32569
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av säter »

Om vi vänder på steken.
Vad har tillverkaren för något att tjäna på att lämna ut dokumentationen?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av Hobbyisten »

Eftersom det följde med ett kopplingsschema till mitt kassettdäck som pajade, och min elektronikkunnige vän inte rådde på felet finns det stor anledning att anta att ett minimum av konsumenter lyckas laga en defekt produkt själv. Vi är ju ändå ett forum med specialintresse elektronik, så några här skulle klara det.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17169
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av AndLi »

MadModder skrev: 10 mars 2021, 16:47:23 Vill någon verkligen plagiera en produkt så gör de det lika bra utan schema.
Det är ju bara att säga samma sak om reparation då, om nån verkligen vill göra det så kan de göra det lika bra utan schema...

Och är reparationer alltid så miljövänliga? Du hittar att det är en ganska unik trissa som är trasig, digikey har den, du tar hem den med flyg från US, men inser sen att det inte var den utan en annan, så du bestället ett paket till... är det ett mindre avtryck än att gå till Kjell och köpa en ny fungerande enhet som har guppat hit på båt från kina?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32791
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

MadModder skrev: 10 mars 2021, 16:05:42 Men det är ett problem att det är så många som sitter och bestämmer som inte vet nånting om att reparera saker, så de undrar bara vad det ska vara bra för.
Jag noterar att många produkter även saknar en rejäl handbok. Behringersynten jag köpte till mig själv kom med en manual som bara hintar lite grann. Vill jag ha fulla instruktioner får jag spana på massa YT-videor.
Men bortsett från usla manualer kan jag ju tycka att det ofta räcker med möjligheten att ladda ner manualer och scheman från nätet. Jag har nånstans ondgjort mig över att till (kinesiska) byggsatser har jag inte ens fått riktiga scheman utan bara ett mönsterkort med komponentvärden tryckta. Om något blir fel i processen står jag med tvättad hals.

Gör slutligen noteringen att två gånger har peugeotverkstaden fixat min bil och då har man beställt reservdelar ena dagen och haft dem levererade nästa dags morgon, så egentligen har jag aldrig behövt vara utan bil mer än ett dygn och knappt det.
Skriv svar