Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av Icecap »

Alltså - elektronik stör och kan störas. Med rätt design kan man minska störningar som skapas och minska känsligheten för att störas.

Men man kastar inte bara in kondingar osv. i blindo. En kondensator på rätt ställe med rätt utförd anslutning kan göra underverk - men med fel anslutning kan den göra dåligt än värre.

Jordplan i mönsterkortet är en hjälp - men använder man det fel blir det samma sak.

För att designa ett välfungerande mönsterkort måste man känna till hur elektroniken fungerar, vilka signaler som finns, vad som kan vara känsligt och sedan angripa med rätt lösning till rätt problem.

Och det har ju blivit dokumenterat gång på gång att ditt kännedom om hur komponenter fungerar är ganska begränsat (du vet vad jag egentligen menar) så vill du lära dig att rita bra mönsterkort måste du lära komponenters funktion från grunden.

Jag har turen att min utbildning i militären gav mig en mycket bra bas att stå på, jag har gesällbrev som Elektronikreperatör och den utbildning tog runt 5 år att få. Resten har jag lärt mig själv sedan 1982 - och jag lärar fortfarande.
Nerre
Inlägg: 26721
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av Nerre »

DanielM skrev: 17 februari 2021, 10:10:21 Men borde det inte finns tumregler för just EMC när det kommer till PCB konstruktion?
Det är klart att det finns, men det är alldeles för komplext för att sammanfatta i foruminlägg.

Det finns hyllmeter av böcker skrivet, och självklart finns det en massa info på Internet. Det är bara att börja googla.

Några exempel på sidor jag hittade när jag googlade på "designing for emc":

https://www.astrodynetdi.com/blog/emc-design-guidelines

https://learnemc.com/electronic-systems ... compliance

https://www.protoexpress.com/blog/7-pcb ... mc-issues/

https://www.astrodynetdi.com/blog/emc-design-guidelines

https://www.emcstandards.co.uk/design-t ... cuit-desig

https://www.electronics-notes.com/artic ... niques.php

https://interferencetechnology.com/basi ... ompliance/

Och här är några sidor om skydd mot transienter:

https://learnemc.com/transient-protection

http://www-public.tnb.com/eel/docs/furs ... uction.pdf

https://www.industrial-electronics.com/DC_pwr_9.html
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av DanielM »

Mycket kunskap att ta till sig! Tyvärr så blir man inte bättre om man bara plöjer igenom standarder efter standarder. Detta måste långsamt tillämpas för att bygga upp en erfarenhet!

Så därför tänker jag börja nu! Någon som vill vara med?

Introduktion
I många fall så finns det folk som inte har mycket pengar, men ändå vill köpa tjänster. De efterfrågar ofta efter labborationstester. För varje labborationstest så måste man bygga ihop ett elskåp. Detta kostar rätt mycket pengar. Räkna med minst 25 tusen för att få ett fungerande labbtest med en PLC med LCD som har touch. Då menar jag materialkostnad för styrsystemet. Detta är för dyrt och måste lösas på bättre sätt!

Mitt mål är att använda STM32CubeIDE för att programmera en STM32 enhet som fungerar som en PLC, dvs skyddad kontroller mot EMC och höga spänningar. Det ska alltså vara ett komplett styrsystem så man inte behöver göra något arbete t.ex. dra kablar, märka kablar, köpa in elskåp osv. Bara ha en liten låda med ett skyddat PCB kort där i.

Metod
Verktygen jag hade tänkt att avända är
  • STM32 LQFP 144 processor
  • STM32CUbeIDE
  • ILI9341 med touch
  • Digital in
  • PWM
  • Digital ut
  • Encoder
  • Capture input
  • Analog in 12-bit
  • Operationsförstärkare
  • Analog ut som kan driva motorer
  • CAN-bus
  • SD-kort för loggning
Resultat
Men denna apparat, kallad STM32 PLC, så kan man mäta, styra och logga samt göra allt mystiskt som en uC brukar göra. Skyddade I/O pinnar.

Diskussion
Någon som har något att tillägga innan man börjar? Något att tänka på först, bortsett från EMC?
Kanske man ska testa STM32WB tillsammans med en STM32 LQFP 144? Eller det kanske blir bökigt då man måste ha en applikation i mobilen för det. Appar är utgående och föråldrat.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra start. Det finns ett antal färdiga STM32 kort ute på EBAY tex. Kan något av dessa vara en grund?
Troligt har du bättre chans här att komma fram till ett mer komplext kort. Men kolla.
Sedan, när det finns ett kort, då är det bra exempel på olika tillämpningar som behövs!
Vilka kan man kopiera direkt av!
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av DanielM »

Jag har kollat på olika färdiga kort och jag tycker att det är bättre att man bygger eget från grunden, åter igen :D Detta har med kompetensutveckling samt att man får mer valfrihet att implementera t.ex. skydd, CAN och verkligen utnyttja alla dessa 144 pinnar.

Men har du några kandidater så får du gärna visa.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av E Kafeman »

DanielM skrev: 17 februari 2021, 10:10:21 En sådan där liten spiral, (som Kafeman gjorde sig lustig om)
Emojen var en uppmaning till dej att tänka ett varv extra på vad du åter skrivet , som var så tragi-komiskt roligt för någon som hoppas en gång lära sej något om elektronik där förstelse för EM-egenskaper är fundmentalt.
Däremot har jag inte skrivit en enda bokstav om någon spiral
Inga falska påståenden eller ordvrängande om vad jag skrivit tack.

Du skrev i ditt inlägg:
>Linjen alltså. Är det något för att förhindra EMC igenom att skapa induktans?


Notera den större texten. Skrev jag därefter om någon spiral? Jag kommenterade ditt sätt att använda "förhindrat EMC" då det är horribelt uttryck som tyder på att man inte vet vad man skriver om.
Hur i all världen hade du tänkt dej att förhindra eller vare emot EMC? Koppla ledningen.
Det är ett teknikområde som du vill vara emot? Du vill ha tumregler på det? Det blir saltomortal-fel.

Du rundar av med en radda felaktigheter om narcissister för något som du inte alls förstår.
Enligt ditt egna påstående gör det dej till teknik-motståndare (mot EMC) och beskriver omvärldens teknikförmedlare på ett sådant sätt som är typiskt för en självupptagen narcissist. Antagligen vet du ännu inte ens vad bokstäverna är förkortning av.
Att försöka skippa kunskap till förmån för tumregler och random Youtubeklipp som inte ens har med saken att göra, är en bra krasch-kurs där man aldrig kommer ha kunskap nog att räkna ut något själv.

Om du någon gång öppnat en EM-lärobok så ser du att den sällan lämnar utrymme till författarens självupptagenhet, självförhärligande eller överdriven tro på den egna förmågan, dvs typiska narcissistiska egenskaper, vilket är mer en egenskap hos den som tror sej komma någonstans utan kunnande inom tekniska grenar.
Vem som är narcissisten per gängse definition är i sammanhanget är rätt tydligt.

Du tror att du ska kunna sälja en design till industrin utan att ha basala kunskaper om vilka EMC-standarder som krävs för att få sälja något alls?
Inte ens till privatpersoner går det sälja någon elektronik utan EMC/UL/RoHS-certifiering och Youtube är nog sista stället man letat efter vilka normer och regler som gäller.

Du greppar ännu inte en vad begreppet EMC står för, trots att jag på enklast möjliga sätt gav dej både svensk och engelsk uttydning och nybörjar-intro vad som finns under detta begrepp.
Var ditt oriktiga påstående något du bara försökte förlöjliga mej mej med?
Antar att det är ditt sätt att säja "tack" för den korrekta informationen.
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av Mr Andersson »

Jag är så förvirrad. TS pratar hela tiden om att bygga något för att sälja till kunder, men så fort någon frågar varför de ska jobba gratis åt TS så han kan tjäna pengar på det då svaras det nej nej det är bara ett hobbyprojekt.
Vad är det som gäller egentligen?

Jag förstår inte heller mentaliteten att när det gäller mjukvara så ska det klippas och klistras och återanvändning av andras kod så mycket som möjligt, men för hårdvara är det plötsligt mycket bättre att uppfinna hjulet på nytt? Lasp kommer med förslag att du kan kolla på andra STM-kort för att se & lära dig från deras lösningar men det avfärdar du.
RuneStone
Inlägg: 143
Blev medlem: 6 februari 2016, 19:19:28
Ort: Malung, Dalarna

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av RuneStone »

Jag funderar på vad det är för styrning du vill bygga egentligen? Företag som vill ha laboratorietester men tycker att 25k är för mycket pengar. vad exakt är det styrningen ska göra? Det är nog lättare att börja i den änden för att se vilka vettiga alternativ som finns
Nerre
Inlägg: 26721
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av Nerre »

Som både jag och E Kafeman skrivit: EMC står för elektromagnetisk kompatibilitet. Det är inte nåt du vill förhindra, det är nåt du vill ha. Du vill att din produkt ska vara kompatibel med avsedd användningsmiljö.

Det du möjligen vill förhindra är EMC-problem, d.v.s. att produkten inte är kompatibel med omgivningsmiljön.

Och åter igen: för att kunna avgöra om den är kompatibel med omgivningsmiljön måste du börja med att definiera omgivningsmiljön. Du kan ju inte utvärdera kompatibilitet med nåt som du inte vet nåt om.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av DanielM »

Mr Andersson skrev: 17 februari 2021, 22:52:38 Jag är så förvirrad. TS pratar hela tiden om att bygga något för att sälja till kunder, men så fort någon frågar varför de ska jobba gratis åt TS så han kan tjäna pengar på det då svaras det nej nej det är bara ett hobbyprojekt.
Vad är det som gäller egentligen?

Jag förstår inte heller mentaliteten att när det gäller mjukvara så ska det klippas och klistras och återanvändning av andras kod så mycket som möjligt, men för hårdvara är det plötsligt mycket bättre att uppfinna hjulet på nytt? Lasp kommer med förslag att du kan kolla på andra STM-kort för att se & lära dig från deras lösningar men det avfärdar du.
Om du inte vill dela med dig av information så behöver du inte skriva i tråden, eller ens på forumet.
Dessutom, vem har sagt att denna ska säljas? Som jag vet, så har jag sagt att jag ska använda den för privat bruk, men projektet kommer vara tillgängligt för alla.

Jag tolkade som att Lasp menade att jag inte ska bygga ett eget kort, utan köpa färdigt från Ebay. Jag vill fortsätta med egen PCB utveckling för att just lära mig. :)
RuneStone skrev: 17 februari 2021, 22:53:21 Jag funderar på vad det är för styrning du vill bygga egentligen? Företag som vill ha laboratorietester men tycker att 25k är för mycket pengar. vad exakt är det styrningen ska göra? Det är nog lättare att börja i den änden för att se vilka vettiga alternativ som finns
Det finns olika företag som vill avlasta sig med vissa saker och de vill inte spendera pengar på det. Ja, det finns sådana. Många också.
pfyra
Inlägg: 348
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av pfyra »

Det pratas i andra trådar om CE märkning och att man då måste uppfylla EMC-kraven för elektronik och att allt som ska säljas måste vara CE-märkt. Om man då tänker sig ett kort som sitter i "störig miljö" i industrin och ett annat kort som är ensamt ute i skogen så har de ju helt klart olika miljöer att förhålla sig till men det är ändå en och samma CE-märkning. Är det då olika EMC-krav vid CE märkning beroende på målgrupp/miljön eller är kraven desamma oavsett var elektroniken är tänkt att användas?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av Klas-Kenny »

pfyra skrev: 18 februari 2021, 09:37:04 Är det då olika EMC-krav vid CE märkning beroende på målgrupp/miljön eller är kraven desamma oavsett var elektroniken är tänkt att användas?
Ja.
Kortfattat så är de skrivna kraven ifrån EU ungefär "Enheten ska inte störa eller bli störd i den miljö den används". EMC-direktivet går inte mycket djupare än så, vad gäller rent teknisk specifikation.

För att komma fram till hur man uppfyller detta kan man göra på lite olika vis. Men det vanligaste är att kolla på branchstandarder för miljön i fråga. Företrädelsevis då standarder som är officiellt antagna som harmoniserande till EMD-direktivet, en lista på detta finns här:
https://ec.europa.eu/docsroom/documents/43728

Finns alltså olika standarder att kolla på, beroende på vad det är för typ av produkt och vad för miljö den är tänkt att användas i.
I exempelvis industri-miljö gäller i regel att enheterna måste tåla mer störningar, men de får också störa mera (för allt i omgivningen ska ju vara gjort för att tåla mer störningar), jämfört med hemma-miljö där produkterna inte behöver tåla riktigt lika mycket, men så ska de också vara "tystare" i sig.
pfyra
Inlägg: 348
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av pfyra »

Okej, tack så mycket Klas-Kenny!
Nerre
Inlägg: 26721
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av Nerre »

pfyra skrev: 18 februari 2021, 09:37:04 Är det då olika EMC-krav vid CE märkning beroende på målgrupp/miljön eller är kraven desamma oavsett var elektroniken är tänkt att användas?
Det är inga explicita krav på EMC för CE-märkning, däremot så har olika standarder olika krav för olika miljö.

De standarder som finns för EMC brukar definiera olika användningsområden. Standarden säger alltså dels hur man ska testa, och dels vilka resultat man ska acceptera beroende vilken miljö produkten ska användas i.

De flesta produkter är anpassade för vanlig hemmilljö. Produkter för användning i industrin behöver oftast tåla mer störningar utifrån, produkter som används i sjukvård har ofta strängar krav på vad de ger ifrån sig för störningar (medicinsk elektronik är känsligare) etc.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vad finns det för fallgropar - EMC, transienter osv?

Inlägg av DanielM »

Vad tror ni om denna processor?
Vad tycker ni jag ska ha? Jag planerar att ha:

* FSCM med LCD + Touch
* Lite PWM
* ADC 12-bit
* Digital in
* Digital Ut
* Encoder
* Input compare (frekvensläsare)
* SD kort läsning
* USB om man vill ansluta PLC:n mot en dator
* Programerbar Op-amp för t.ex. trådtöjningsgivare eller PT100
* DAC för att styra ut 4-20mA (Vet dock inte hur man ska lyckas göra det)
* Extraminneslagrning via SPI då processorns interna flashminne är runt 300 kB.
* RTC är aldrig fel att ha

Har ni mer förslag vad man kan trycka dit? Någon annan processor? Tycker ni att man borde ha Blåtand på denna? Alltså man kopplar ihop en STM32WB för att kunna tala med t.ex. Android?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar