Fråga: Enkel timer / delay på 12v, någon som har bra tips?
Postat: 21 januari 2021, 13:22:43
Halloj!
Jag har precis byggt om dieselvärmaren i en VW som beskrivet i denna tråd:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthre ... post257364
En sak som sänker användarvärdet av denna i övrigt fantastiska omkoppling av elsystemet är att fläkten drar in friskluft när kylarvätskan kommer över 40gr, och avgasröret från denna webasto är nära friskluftintaget. Man drar därför in avgaser i kupen om det är vindstilla runt bilen.
Min tanke var här, för att både öka effektiviteten på uppvärmningen och samtidig eliminera att man drar in avgaser så kan man aktivera omluftspjället.
Jag demonterade därför spjället och spjällmotorn och kikade närmare på detta, och det är väldigt enkelt byggt.
En liten spjällmotor får ström i ca 5-10 sekunder när man trycker på recirkuleringsknappen. Om man trycker en gång till så polvändes samma signal, och motorn backar för att åter släppa in friskluft. Det är en enkel uppbyggnad med kugghjul, motor och ett spjäll.
Varje gång man startar bilen så "backar" den spjället, för att säkerställa att man har friskluft om man stannade bilen med omluft/återcirkulering aktiverat.
Min tanke är då följande:
Genom att helt enkelt koppla en signal vidare från fläktstyrningen till spjällmotorn - via relä, (med två relän för att förhindra att strömmen går någon annan väg än man önskar när bilen är igång).
Då önskar jag en liten delay på något vis, så att detta relä endast får ström i ca 5-10 sekunder och sedan deaktiverar sig igen. (så att spjällmotorn inte skall stå och gå mot endläget på spjället en längre period).
Hur löser man detta?
Tänk följande:
- Ett vanligt 12v relä matas med 12v från fläktmotorn när denna startar, men efter 5-10 sekunder skall styrströmmen till relä brytas, även om fläktmotorn fortsatt går.
Kan man uppnå detta med en kondensator i serie eller liknande?
Hur skall man få kretsen att "nollställa sig" till nästa gång man använder dieselvärmaren? (kanske några timmar senare?)
Kan man då lägga en resistor över polerna på kondensatorn?
Min tanke var då bara att använda kondensatorn som en typ av strömbrytare, att när den är laddad så stannar strömmen. Och om man då sedan har ett motstånd mellan benen på den så laddar den automatiskt sakta ur sig (genom kortslutning) så fort spänningen upphör?
Finns säkert flera av er som har mer sofistikerade ideer, så kom gärna med förslag!
Jag undviker gärna avancerade upplägg, jag vill ha det relativt enkelt. Hittils har jag bara använt vanliga 12V relän och säkringar i hela bilen för att styra allt.
Mycket tacksam för förslag här!
//EF
Jag har precis byggt om dieselvärmaren i en VW som beskrivet i denna tråd:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthre ... post257364
En sak som sänker användarvärdet av denna i övrigt fantastiska omkoppling av elsystemet är att fläkten drar in friskluft när kylarvätskan kommer över 40gr, och avgasröret från denna webasto är nära friskluftintaget. Man drar därför in avgaser i kupen om det är vindstilla runt bilen.
Min tanke var här, för att både öka effektiviteten på uppvärmningen och samtidig eliminera att man drar in avgaser så kan man aktivera omluftspjället.
Jag demonterade därför spjället och spjällmotorn och kikade närmare på detta, och det är väldigt enkelt byggt.
En liten spjällmotor får ström i ca 5-10 sekunder när man trycker på recirkuleringsknappen. Om man trycker en gång till så polvändes samma signal, och motorn backar för att åter släppa in friskluft. Det är en enkel uppbyggnad med kugghjul, motor och ett spjäll.
Varje gång man startar bilen så "backar" den spjället, för att säkerställa att man har friskluft om man stannade bilen med omluft/återcirkulering aktiverat.
Min tanke är då följande:
Genom att helt enkelt koppla en signal vidare från fläktstyrningen till spjällmotorn - via relä, (med två relän för att förhindra att strömmen går någon annan väg än man önskar när bilen är igång).
Då önskar jag en liten delay på något vis, så att detta relä endast får ström i ca 5-10 sekunder och sedan deaktiverar sig igen. (så att spjällmotorn inte skall stå och gå mot endläget på spjället en längre period).
Hur löser man detta?
Tänk följande:
- Ett vanligt 12v relä matas med 12v från fläktmotorn när denna startar, men efter 5-10 sekunder skall styrströmmen till relä brytas, även om fläktmotorn fortsatt går.
Kan man uppnå detta med en kondensator i serie eller liknande?
Hur skall man få kretsen att "nollställa sig" till nästa gång man använder dieselvärmaren? (kanske några timmar senare?)
Kan man då lägga en resistor över polerna på kondensatorn?
Min tanke var då bara att använda kondensatorn som en typ av strömbrytare, att när den är laddad så stannar strömmen. Och om man då sedan har ett motstånd mellan benen på den så laddar den automatiskt sakta ur sig (genom kortslutning) så fort spänningen upphör?
Finns säkert flera av er som har mer sofistikerade ideer, så kom gärna med förslag!
Jag undviker gärna avancerade upplägg, jag vill ha det relativt enkelt. Hittils har jag bara använt vanliga 12V relän och säkringar i hela bilen för att styra allt.
Mycket tacksam för förslag här!
//EF