Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av cittra49 »

Får ibland höra att jag är snål som lagar allt från barnleksaker till bilar. Har funderat lite på detta och vill höra om ni älskar o laga eller om det gäller ekonomin eller nåt annat.

För mig så skruvar jag på allt som är trasigt, dels för att det är roligt att lära sig nåt nytt, får speciellt stor tillfredställelse när man lagar nåt "som inte ska gå att laga", Lagar av snålhet också såklart, varför lämna in bilen när man kan göra det själv, då blir det riktigt gjort iaf. Sen har vi ju tiden, vänta på hantverkare / reparatör har ju bli drygt. Jag hör till kategorin människor som hellre köper verktyg till en speciell reparation (som oftast är dyrare än att lämna bort för lagning) och lagar själv, då kan jag ju även laga det i framtiden.

Finns så mycket information om det mesta på internet nu, youtube eller en snabb googling brukar lösa det mest, inte att förglömma detta forum. Danny mfl. har hjälpt mig mer än en gång.

Ursäkta om jag la tråden i fel kategori, då får gärna nån mod flytta den.
WhyNotOnMars
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av WhyNotOnMars »

Är det inte roligare att hitta på och bygga nya saker istället för att laga gamla grejer då?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av TomasL »

Personligen så är jag restriktiv när det gäller nyttosaker, såvida det inte är lönt för mödan (dvs "timpengen") eller att det är absolut nödvändigt, dvs jag måste använda den nu, och kan inte vänta.
Bilen, tja det är avkoppling att bli genomskitig.
När det gäller annat, så ja, jag lagar sådant som är omöjligt att få tag på, eller för att jag tycker det är kul, eller för att lära mig något nytt.
WhyNotOnMars skrev: 16 januari 2021, 20:05:10 Är det inte roligare att hitta på och bygga nya saker istället för att laga gamla grejer då?
Nej, inte alltid, eftersom gamla grejjor ofta har unika och roliga/intressanta lösningar.
Behöver jag en ny pryl, så bygger jag den, såvida jag inte kan köpa den för motsvarande penning (vilket för det mesta är fallet (köpa alltså))
thomas_gbg
Inlägg: 115
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av thomas_gbg »

Försöker att laga allt jag kan. Pengar är inte drivkraften utan nyfikenhet och tillfredsställelsen man får när man lyckas laga det.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av säter »

I många fall finns inte alternativet att köpa nytt.
Då är det bara reparation som återstår.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av Klickmans »

För att det är lärorikt, dom gånger man lyckas få liv i skrotet igen.

Istället för tippen och mer onödig miljöförstöring kan det återanvändas, eller ges till någon behövande.

När "det" funkar igen. Som att panta burkar ungefär.

Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av Nerre »

När jag lagar saker är det ofta av nån av följande orsaker:
  • Det är enkelt att göra och billigt i förhållande till att köpa en ny
  • Köpa en ny är inget alternativ, finns inte att få tag på (oftast gamla grejer)
  • Att lämna in på lagning kostar nästan lika mycket som att köpa en ny
  • Undvika slit och släng (därför har jag en hel låda med trasiga jeans, för tyget kan användas till lagningslappar eller liknade... jag borde rensa ur den lådan)
  • För att jag vill se om det går att fixa enkelt (går det inte så slänger jag och köper en ny)
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av Bjaellerud »

Håller med trådstartaren fullt ut.
Roligt att laga, lärorikt att laga, bilar gräsklippare etc stor ekonomi att laga själv.
Att ständigt lära sig nya saker är kul, och nyttigt.
Eleketronik-contaínern vid sopstation är ändå full av saker som borde ha gått att laga.
Hur många borrmaskiner ligger de där varje gång, felet är oftast accarna, och de går ju att byta celler i, men dyrare kanske.
Köper man något sytt så går även det sönder och man måste laga i alla fall.
Gräsklipparen har närmast blivit en ideologi att laga för att se hur många år det går, ligger väl på en 30 år nu.

Visst är det kul att bygga ny saker själv, men genom att ge sig på trasiga saker så blir det ibland ändå skrot och en guldgruva för komponenter.
Det man bygger själv blir ofta bättre än köpt saker.

Men räknar man arbetstid så är det inte lönsamt att laga saker.

Räknar man på hur hantverkare slarvar så är det synnerligen lönsamt att lag själv, byta vattenkran, laga diskmaskinen, gör service på bilen, med vad man själv vet, ny olja......

Dock jobbet att byta enskilt avlopp går till en entreprenadfirma som har grävmaskin.....
Svetsen har jag gjort mig av med så svetsarbeten får man lägga ut.

För mig är det självklart att laga allt själv, så långt möjligt. Inte minst alla julljustakar före jul.
Det är ett större jobba att åka ut och handla nya.

Roysan
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av hsd »

Tror ,för egen del, att det finns ett mentalt motstånd för att slänga något för ett skitfel
Det innebär att det finns många objekt som väntar på att det finns tid ....
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av Bjaellerud »

Förmodligen passar många på att bli av med den "gamla fula TV:en" för att få köpa en ny med rätt modefärg, och tar minsta chans till att döma ut den.
För att inte tala om gräddvispen, de nya är ju så snygga, så det måste nog vara så att den gamla är "slut".
Och tapeterna skitfula efter att man sett senaste färgerna hos IKEA. det skall vara grått i i vardagsrummet numera.... Så de gamla taperna är fula, skitiga, blekta och måste bytas ut.
Och bilen, den är slut, då de nya bilarna numera har upp till 5 st drickaburkshållare, så det får bli en ny inte värt att laga den gamla.

Men markanden har ett stort ansvar oxo, borrmaskinen exvis. ett nytt batteri är ofta dyrare än en helt ny maskin. Sen är ju den nya snyggare med rätt färg. JA den gamla är förstås "slut" den har ju gått nästan hundra hål......

Radiotelefoner däremot är knappast något man lagar, ja förutom att byta glas och hölje.
Accar finns väl inte....
Sen är ju de nya bättre........

Roysan
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av Klas-Kenny »

Kort sagt, för att det är roligt. :D
Mycket mera tillfredsställande att själv få det som är trasigt att fungera igen, än att bara slänga och köpa nytt eller låta någon annan reparera. Även väldigt lärorikt, då man ser hur andra gjort vissa lösningar. Och även vad som fallerat då prylen faktiskt är sönder.
Det måste såklart vara ekonomiskt försvarbart att reparera (man lägger ju inte gärna 90% av nypris i reservdelar, eller lagar ett mindre fel på något som ändå är på gränsen till helslut) och det förutsätter att jag just då har tid, men i övrigt så ger jag mig gärna på det mesta.

Så länge det är roligt, så lagar jag saker.
Det innebär också att jag investerar för att hålla det roligt. Exempelvis, det är inte roligt att laga bilen med dåliga/fel verktyg, i olämplig lokal osv.
Därför har jag en bra verkstad med billyft, och tvekar inte på att köpa de "rätt" verktyg för i princip varje jobb (brukar dock ha någon slags mental gräns att jag för varje jobb kan köpa verktyg för ungefär vad bilverkstan annars hade tagit, men med det så kan man köpa ganska mycket verktyg).
De där investeringarna blir ju såklart färre och färre, allt eftersom förrådet byggs upp.

Att det kan bli billigare när man reparerar är en bonus. Även miljöaspekten.
Och vissa reparationer har en stor fördel i att jag vet att det blir ordentligt gjort och kan samtidigt hitta andra potentiella problem. Bilen är nästan alltid så.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av Hobbyisten »

Håller med föregående talare, KREATIVITET kanske man kan sammanfatta det som, samma anledning som gör att vi överhuvudtaget sysslar med elektronik.
VolvoXC
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 december 2020, 08:20:20

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av VolvoXC »

För 15-20 år sedan lappade och lagade jag allt möjligt från bilar till kläder, men jag har helt enkelt tröttnat och gör det nästan aldrig numera. Jag har nog blivit bekväm med stigande ålder, istället för att ligga på parkeringen utanför huset och försöka svetsa rost på bilen en kall vinterdag köper jag hellre en ny bil och spenderar tiden med att titta på min favoritserie på Netflix. Många av reparationsprojekten kostade dessutom mycket, inte bara i tid utan även i vektyg och utrustning som man behövde, och dom projekten som inte löste sig gav upphov till mycket frustration.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av Teknikern »

Jag har lagat-byggt nytt ungefär hela livet, först var det pga. fattigdom och sen blev det en livsstil. Jag lagar inte enbart åt mig själv utan åt andra också, och kan totalrenovera "ganska" mycket då jag även kan tillverka reservdelar som inte längre finns eller modifiera det som finns så att det passar. Det är inte mycket jag köpt nytt, har aldrig ägt en ny bil, arbetskläder kommer från ett par företag som bytt namn, ja kort sagt recyclar jag massor och enda nyköpen är verktyg annars kommer det mesta från skroten eller nedlagda företag eller dom som bytt inriktning.
Jag köper inte heller en massa krimskrams och "spännande" elektroniska leksaker och har inga planer på att bygga upp "det smarta uppkopplade hemmet" med allt vad det innebär för till slut är det prylarna som äger mig och dit tänker jag inte komma.

Angående mobiler och mode så bryr jag mig inte, tills i somras hade jag en Samsung Note 3 som var helt utsliten så då blev jag tvungen att skaffa en ny som blev en Samsung av senaste modell med 5G och den kommer att få hänga med tills den dör den också, inte bara tills den blivit "omodern".
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Varför lagar vi elektronik? Även div annat.

Inlägg av Mizzarrogh »

För att det är kul och därför att jag inte vill bidra till miljösvineriet med slit och släng samhället.
Annars är det väl mest gamla saker som inte går att få tag på längre, eller håller relativt hög kvalitet.

Instämmer till fullo i att det inte är någon mening att köpa bara för köpandets skull.
Guld och Pengar för pengars skull, eller saker för att "alla andra har det" har aldrig intresserat mig, jag har aldrig hat det behovet av att behöva visa upp att jag behöver kompensera för annat genom att föreställa rik och glassa med det senaste, eller dribbla med fiatpengar som självändamål för att kunna visa upp.

(Sedan att alla "bra att ha" delar har en tendens att anhopas är väl en annan sak... :mrgreen: )
Skriv svar