STM32 har allt - Utom trådlöshet

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17118
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av AndLi »

DanielM skrev: 27 april 2022, 20:17:21
agehall skrev: 26 april 2022, 17:12:42 Wireshark kommer inte ge dig speciellt mycket - den kommer visa att du skickar ett ICMP-paket och inget mer.

Sätt breakpoints i TCP/IP-stacken och kolla vad som händer när paket kommer in.
Jag kan inte ens se IP-adressen för att kolla i Wireshark. Så Wireshark är värdelös här.
Det går utmärkt att se lägre nivåer i Wireshark med...

Nör jag drog igång LWIP (okej, jag plockade det färdiga projektet från Cube och körde på en STM32F407 om jag inte missminner mig) så tyckte jag det hoppa igång nästan för enkelt,
visade sig att jag lyckats hamna på luftvärmepumpens innedel som tydligen också kör lwip :D Men när jag lite noggrannare tittat på ARP/IP så hamnade jag rätt!
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

Ja, vissa har tur. Jag kör också F407 processorn.

Men jag förstår inte varför jag får detta DMA felmeddelande åter igen. Vad gör jag för fel liksom?
Kan det vara något med hur jag väljer att deklarera minnet för LwIP?

Edit:
Det verkar som att jag kan läsa RX på min Ethernet PHY. Men liksom....vad ska den göra sedan när den har läst meddelandet? Den måste ju svara på något sätt via TX? Det är TX som inte riktigt fungerar här.
Skärmklipp.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

Så där ja. Nu har jag fåt det bekräftat att det är en bug i LwIP för F4 processorerna.
Det är inte bara jag som har detta problem.

Jag undrar hur ST kan skapa dessa buggar, jag menar. LwIP fungerade först och nu har dom slutat att fungera för F4 serierna. :|
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra jobbat där DanielM
Jag beundrar din idoghet.
Man måste dokumentera och repetera för att vara säker, och det är man aldrig ändå i denna världen eller i den fysiska.
Jämbördiga! Dvs. mycket svåra.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

Tackar!

Jag får helt enkelt vänta tills ST själva har fixat buggen :)
Men medan så kan jag bygga vidare på DCMI kameran som finns på mitt kretskort :)
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av hummel »

Om du hittat buggen kan du kanske fixa programmet? Eller ligger felet i hårdvaran?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av TomasL »

DanielM skrev: 30 april 2022, 11:58:19 Jag får helt enkelt vänta tills ST själva har fixat buggen :)
Varför det, är buggen i HW, finns det garanterat en errata, som talar om hur man skall kringgå den.
Ligger den i mjukvaran, då är det ju bara att fixa till själv, inga större konstigheter.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

hummel skrev: 30 april 2022, 22:22:46 Om du hittat buggen kan du kanske fixa programmet? Eller ligger felet i hårdvaran?
Buggen är att LwIP skickar ej data. T.ex om jag pingar min processor så läser den inkommande meddelandet, men den skriver inget till PHY.
TomasL skrev: 30 april 2022, 23:28:09
DanielM skrev: 30 april 2022, 11:58:19 Jag får helt enkelt vänta tills ST själva har fixat buggen :)
Varför det, är buggen i HW, finns det garanterat en errata, som talar om hur man skall kringgå den.
Ligger den i mjukvaran, då är det ju bara att fixa till själv, inga större konstigheter.
Det är mjukvarufel.
Jo, det är stora svårigheter att lösa sådana problem. Först så kan jag inte IP protokollet, sedan då är ST's egna kod rätt dåligt skrivet. Jag finner dessutom ingen referensmanual att följa för LwIP med ST's kod.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av TomasL »

Du får väl kika på LwIPs hemsida då, troligen snurrar den under FreeRTOS och det kan vara lämpligt att titta i deras dokumentation också.
ToPNoTCH
Inlägg: 4883
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av ToPNoTCH »

DanielM skrev: 30 april 2022, 11:30:34 Så där ja. Nu har jag fåt det bekräftat att det är en bug i LwIP för F4 processorerna.
Hur har du fått det bekräftat ?

Det är inte bara det att du hittat någon annan som misslyckats ?
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

https://community.st.com/s/question/0D5 ... -truncated

Notera
The ridiculous constant buffer size is only one of the problems with that code...
Alltså det är flera problem med LwIP för STM32CubeIDE.

Problemnummer: 126954

Så det är bara vänta tills ST själva fixar ordning denna bug.
ToPNoTCH
Inlägg: 4883
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av ToPNoTCH »

Så UDP paket större än 1007 bytes i payload blir trunkerad.

Förutom att det framgår hur man kan gå runt det, så har det ju ingenting med ditt ping problem att göra.
Om du pingar från en Windows så är payload default 32 Bytes (om du inte anger annat med -l växeln).
Därmed drabbas det inte av buggen.

Inlägget bekräftar snarare att snubben som postar fått UDP fungera bra upp till en viss storlek i payloaden.
The board is now sending/receiving UDP packets with the PC.

Med andra ord du har gjort något fel och det kommer inte hjälpa att ST fixar payload problemet, så länge du inte hittar vad du gjort fel.

Din egna beskrivning är direkt felaktig och missvisande.
Buggen är att LwIP skickar ej data.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

Med tanke på att det är ST själva som har skapat detta problemnummer 126954 så betyder det att dom inser att det finns en bugg där.

Jag får helt enkelt vänta tills dom har löst problemet.
Hur som helst så har mitt PCB Eth och LCD 3.2" med pekfunktion, Mosef N-kanal utgång, Digital in, Encoder, DAC 12-bit 0-3.3V, Digital ut 0-3.3V, 12-bit ADC 0-20mA samt CAN-BUS 2.0B.

Vad tycker ni att jag ska göra? Här är min idé!
Med LCD:n så kan jag sätta IP-adressen på Eth.
Med Eth så kan jag hosta en liten hemsida som kan styra CAN-bus, läsa Digital In, Digital Ut, DAC, ADC, Encoder osv.

:)

Eller vad skulle ni ha gjort?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17118
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av AndLi »

Jag hade inte tilldelat enheten ip via skärm, använd dhcp eller annat djärradminastrivt gränsnitt
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

Jag låter det vara som ett tillval :)

Hur som helst så har jag lite planer för CANopen och LwIP. Om man skulle kunna styra CANopen saker, via en hemsida. Ja, då skulle man ha faktiskt hittat på något nytt.
Skriv svar