HP infinium 54825A

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

HP infinium 54825A

Inlägg av pstrand »

Nyårs dagen kunde ha börja bättre, ingen covid eller annat hemskt, men mitt HP 54825A dog plötsligt.

Jag hade lite problem innan jul med det då realtidsklockan dog, rapporterade låg spänning. Det var inte bara
att byta batteri som på modernare moderkort, utan den satt integrerad i ett 28-pin Dallas chip. Lyckades få tag på nya från
RS components, så efter lite lödarbete var det igång igen. :-)

Men nu verkar det vara helkört. Har försökt att felsöka, mäta div spänningar, men det är antagligen nätdelen som dött :( :(

Jag vet inte om det går att få tag i scheman till detta eller om det ska skickas på återvinning. Känns lite jobbigt då det
fungerat riktigt bar och inte var speciellt billigt då det köptes in.

Jag ska se om jag kan montera bort nätdelen och mäta lite mer på den.

Någon här på forumet som ev skulle ha nån djupare kunskap om detta oscilloskop? :humm:

Som tur (när det strulade innan jul), så beställde jag ett nytt 4-kanals Rigol MSO5204 Oscilloskop som kommer i mitten av Januari.

Det blir att Googla lite och se om nån på nätet kanske kan ge några ledtrådar...
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: HP infinium 54825A

Inlägg av ajje »

Det finns en servicemanual att tillgå, inga direkta scheman, men en del info runt bland annat felsökning av PSU.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: HP infinium 54825A

Inlägg av mankan »

Jag har ett 54820A, dvs 2-kanalsvarianten, i fungerande skick. Om det är till någon hjälp så kan jag mäta lite här och var på mitt ifall du vill jämföra. Om det nu är jämförbart mellan modellerna.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: HP infinium 54825A

Inlägg av pstrand »

Jippi, nu är kvällen räddad (och kanske skåpet). Tack @ajje :bravo: :bravo: :bravo:

Det är 2-kanalsvarianten som jag har. 54820A. Skrev fel nummer :(
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: HP infinium 54825A

Inlägg av pstrand »

Nu har jag plockat isär (lossat på nätdelen) och följt dom punkter som står i servicemanualen. Inget hjälper... Är nog som sagt Power Supply:en som
gått hädan. 15V finns och det hjälper inte "Override the Remote Inhibit Signal".

Hittade ett nytt (begagnat) för ca 500$ + frakt. Har ju beställt ett nytt så jag lägger nog inte den summan på detta.

Nu ihop-skruvat och jag får se om jag lägger ytterligare jobb på det eller om det får gå till återvinningen.

Det är ju inte helt trivialt att felsöka switch-aggregat, speciell när det är svårt att mäta som i detta fallet.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: HP infinium 54825A

Inlägg av mankan »

Ifall det blir återvinningen så är jag intresserad av den som reservdelsdonator till mitt. Kan hämta och ge en slant för det också.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: HP infinium 54825A

Inlägg av pstrand »

Absolut det löser vi då. Linköping och Ljungsbro är det ju inga jätteavstånd emellan :-)
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: HP infinium 54825A

Inlägg av mankan »

Låter bra.

Vet inte var din smärtgräns går men jag hittade denna. Min erfarenhet av Israeliska surplussäljare är att man kan pruta nånstans mellan 25-30% (så börja med 40%) och har du och dem mindre skrupler så går de ofta med på att skriva ned värdet till ca 50% och därmed minska momsen. Nån enstaka gång har paket även glidit förbi Postnords importhantering utan avgift.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: HP infinium 54825A

Inlägg av pstrand »

Ohh, nice. Nu får jag ta mig en funderare :humm: Tusen tack. :-)

Känns ju lite B att inte ta tag och börja felsöka den som är trasig, men så mycket enklare att köpa en ny PSU (om det nu är den som det är fel på)
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: HP infinium 54825A

Inlägg av mankan »

Hur gick det? Blev det reparation eller PSU-byte? Jag är fortfarande intresserad ifall du bestämmer dig för att skrota det.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: HP infinium 54825A

Inlägg av pstrand »

Ahh, sorry, missade detta. Jo skåpet finns kvar och vill du ha det så finns det här i Ljungsbro. Köpte ett nytt Rigol MSO5204, som jag är nöjd med.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: HP infinium 54825A

Inlägg av mankan »

Ingen fara, mail skickat.
Skriv svar